dilluns, 7 de setembre de 2015

NERUDA, Franz Xaver (1843-1915) - Cello concerto No. 2 in D minor, Op. 59

Anna Mary Robertson 'Grandma' Moses - The Old Oaken Bucket
Obra d'Anna Mary Robertson “Grandma” Moses (1860-1961), pintora nord-americana (1)



- Recordatori de Franz Xaver Neruda -
En el marc de la commemoració del seu 100è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Anna Mary Robertson Moses (Greenwich, 7 de setembre de 1860 - Hoosick Falls, 13 de desembre de 1961) va ser una pintora nord-americana. Grangera i mare de família, va començar a pintar quan ja tenia 70 anys, realitzant quadres naïfs en què va representar principalment escenes rurals de la vida quotidiana de la seva granja i el seu entorn. Les seves obres es van exposar en un supermercat, lloc on van captar l'atenció del col·leccionista de Nova York Louis Calder, que va mostrar la seva troballa per tot el món artístic novaiorquès. El 1939 es van penjar tres paisatges seus en una exposició del Museu d'Art Modern de Nova York. El 1940 va tenir lloc la seva primera exposició individual a la Galeria Saint Étienne de Nova York, que la va donar a conèixer al públic. Tota la seva obra va estar caracteritzada per la simplicitat i harmonia de les seves figures, així com pel tractament decoratiu de la composició, com en El gall dindi del dia d'acció de gràcies (1943, Metropolitan Museum of Art, Nova York). Grandma Moses va morir a Hoosick Falls, el desembre de 1961, als 101 anys d'edat.




Parlem de Música...

Franz Xaver Neruda (Brno, 3 de desembre de 1843 - Copenhagen, 20 de març de 1915) va ser un violoncel·lista i compositor txec. Fill de Josef Neruda, es va formar amb el seu pare juntament amb el seu germà Viktor Neruda (1836-1852) i les seves germanes, la pianista Amálie Neruda i la violinista Wilma Neruda. Si bé es va iniciar amb el violí, a partir del 1852 es va especialitzar amb el violoncel després de la mort del seu germà Viktor aquell any. Va estudiar violoncel a Brno per després viatjar a Varsovia el 1859, on va estudiar amb el belga François Servais. El 1860 va fer la seva primera aparició en públic a Brno en companyia de les seves germanes. Amb elles va viatjar el 1861 a Escandinàvia on va assolir notable ressò a Copenhagen. El 1864 va decidir instal·lar-se a la capital danesa on va entrar a l'orquestra reial. El 1874 va visitar Anglaterra on hi va viure entre els anys 1876 i 1879. Des d'allà va tornar a Dinamarca on va fundar el Quartet Neruda amb Anton Svendsen, Nicolai Hansen i Christian Pedersen. El 1889 va ser nomenat professor al Conservatori de St Petersburg. El 1891 va tornar a Copenhagen on es va convertir en director de la Societat Musical, un càrrec que va mantenir la resta de la seva vida. Com a compositor va escriure 5 concerts de violoncel, una sèrie d'obres orquestrals per títol Fra Bøhmerwald, obra de cambra i peces per a piano i violoncel. Va morir a Copenhagen el març de 1915.

Font: En català: Franz Xaver Neruda (1843-1915) En castellano: No disponible In english: Franz Xaver Neruda (1843-1915) - Altres: Franz Xaver Neruda (1843-1915)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Franz Xaver Neruda va viure en un clar entorn musical a la seva família ja que el seu pare va ser organista, el seu germà violoncel·lista i les seves dues germanes pianistes. La seva història parteix de dues coordenades essencials, Anglaterra i especialment Dinamarca, on va fer carrera a Copenhaguen. Allà va publicar precisament els cinc concerts de violoncel amb què se'l coneix i sovint aplaudeix avui dia. Obres de característiques formals semblants, estructura en únic moviment de tempos diferents i amb una més que notable capacitat d'atracció. Consumat mestre amb el violoncel, cadascun dels seus concerts són petites però brillants produccions musicals per a un instrument destacat dins el repertori romàntic. Exemples contemporanis i per tant propers a Neruda van ser les obres de Dvorak i pretèritament de Schumann. De les cinc partitures concertants, escoltarem el Concert No. 2 en Re menor opus 59 per a violoncel i orquestra. Escrit el 1887, Neruda va dedicar el concert a l'extraordinari violoncel·lista i compositor rus Carl Davidoff, a qui hem escoltat en anteriors edicions. Tota una declaració d'intencions construït en un únic moviment que flueix contínuament de principi a fi amb un absolut domini tant de l'instrument solista com de l'orquestra. Filosofia romàntica en tota la seva dimensió per a commemorar el centenari d'un gran mestre violoncel·lista!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTÈRPRETS: Morten Zeuthen (cello); The Bohemian Chamber Philharmonic; Douglas Bostock
AMAZON: Romantic Danish Cello Concertos
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible


















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris: