dilluns, 14 de setembre de 2015

FRYKLÖF, Harald Leonard (1882-1919) - Organ works

Hilda Fearon - Studio interior (1914)
Obra d'Hilda Fearon (1878-1917), pintora anglesa (1)



- Recordatori d'Harald Leonard Fryklöf -
En el dia de la celebració del seu 133è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Hilda Fearon (Banstead, 14 de setembre de 1878 - Londres, 2 de juny de 1917) va ser una pintora, dibuixant i escultora anglesa. Hilda va estudiar a la Slade School de Londres abans de viatjar a Alemanya on va continuar estudiant, juntament amb la seva germana Annie Fearon Walke, amb Robert Sterl. En tornar a Anglaterra, va estudiar amb el pintor impressionista Algernon Mayow Talmage, a St Ives, amb qui més tard va mantenir una relació formal. Tots dos es van traslladar a Londres el 1908, on van viure la resta de la seva vida. Hilda es va caracteritzar per pintures d'escenes de gènere amb dones com a protagonistes, que solien estar en companyia de nens, i situades en interiors o en paisatges combinats amb les figures. També, va pintar paisatges però són les seves escenes, en un estil impressionista anglès, el més destacat de la seva obra. Tea party (1916, Tate Museum), és una de les pintures que millor van definir el seu treball. Va morir a Londres el juny de 1917.

Font: En català: No disponible En castellano: Hilda Fearon (1878-1917) In english: Hilda Fearon (1878-1917) - Altres: Hilda Fearon (1878-1917)



Parlem de Música...

Harald Leonard Fryklöf (Uppsala, 14 de setembre de 1882 - Estocolm, 11 de març de 1919) va ser un professor, organista i compositor suec. Va estudiar orgue, contrapunt i composició amb Lindegren a la Reial Acadèmia Sueca de Música, posteriorment va ampliar els seus estudis al piano amb Andersson (1904-1910) i orquestració amb Scharwenka a Berlín (1905). El 1908 va ser nomenat organista a la Catedral de Sant Nicolau d'Estocolm i paral·lelament professor al Conservatori de la ciutat. Va ser un compositor molt auto-crític i especialment preocupat amb la forma. La seva música va ser propera a l'harmonia de Reger. La seva obra més destacada va ser Sonata alla leggenda per a violí i piano. Va publicar un estudi per nom Harmonisering av koraler i dur och moll jämte kyrkotonarterna (Stockholm, 1916). Va morir a Estocolm el març de 1919.

OBRA:

(selective list)

Vocal secular i religiosa:

2 sånger, op.4, 1v, orch, 1911;
Lovsång, chorus;
Ps lxxxix, chorus

Songs for 1v, pf:
[3] Sånger, pt 1 (E.A Karlfeldt, J.L. Runeberg, V. Krag), 1905–6;
[2] Digte (T. Lange), op.2;
Idag vill jag tacka dig [Today I will thank you] (S. Lidman);
[3] Sånger, pt 2 (Runeberg, S. Lidman, V. Ekelund), 1910–11

Instrumental:

Orch:
Konsertuvertyr, op.1, 1908

Chbr.:
Fuga, op.3, org, 1909;
Doppel-Canon, org, 1910;
Symfoniskt stycke, org;
Passacaglia, org;
[8] Mindre pianostycken;
Fuga, c , pf;
Impromptu, A , pf;
Sonata alla leggenda, vn, pf, 1919

Literatura:

Ed., with H. Palm, O. Sandberg and A. Hellerström: Musica sacra: körsånger för kyrkan och skolan (Stockholm, 1915).
Harmonisering av koraler i dur och moll jämte kyrkotonarterna (Stockholm, 1916)

Font: En català: Harald Fryklöf (1882-1919) En castellano: No disponible In english: Harald Fryklöf (1882-1919) - Altres: Harald Fryklöf (1882-1919)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Històricament, si la memòria no em falla, el 14 de setembre era un dia intocable en aquest espai ja que és el dia en què va néixer el meu estimadíssim Johann Michael Haydn. No obstant, i observant que en l'efemèride del dia hi ha coincidència amb tercers autors a qui no he recuperat encara, el petit Haydn, com sempre panxacontent, cedirà el seu protagonisme en favor d'altres compositors de mèrit, com en el cas que avui ens ocupa. Harald Fryklöf va ser un organista romàntic suec a l'estela de l'alemany Max Reger. Primer organista a la Catedral de Sant Nicolau i contemporani del seu amic Johan Gustav Emil Sjögren, amb qui possiblement va estudiar, Fryklöf va seguir la pauta de la singular escola d'orgue sueca formada per autors en general desconeguts però àmpliament respectats al seu temps. Doncs bé, del seu repertori, per ara inèdit exceptuant la seva producció per a orgue, escoltarem el seu alegre Impromptu festivo i la solemne Passacaglia en Fa menor. El seu estil es presenta líricament càlid, d'harmonia diversa i amb una gran atenció al contrapunt, tot partint d'un model molt semblant al de Reger, especialment en la seva Passacaglia. Orgue nòrdic, per moments fred i fosc però, en qualsevol cas, impressionant!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 


















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Amigo Pau, muchas gracias por las joyas musicales!!!
      Observad vuestro correo.
      Abrazo

      Milton

      Elimina
    2. Muchas gracias de nuevo Milton!

      Abrazo!
      Pau

      Elimina