dimarts, 2 de juny de 2015

DELANGE, Herman-François (1715-1781) - Sonate e Sonate a tre

Paul Sandby - The Norman Gate and Deputy Governor's House (c.1765)
Obra de Paul Sandby (1731-1809), pintor anglès (1)



- Recordatori d'Herman-François Delange -
En el dia de la celebració del seu 300è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Paul Sandby (Nottingham, 1731 - Londres, 9 de novembre de 1809) va ser un cartògraf i pintor de paisatges anglès que, juntament amb el seu germà gran Thomas, va esdevenir un dels membres fundadors de la Reial Acadèmia d'Arts de Londres el 1768. Nascut a Nottingham, Sandby es va iniciar com a dibuixant topògraf a Londres durant la dècada del 1740. El 1747 un encàrrec a Escòcia el va orientar a l'aquarel·la ja que va documentar, amb precisió i detall, el paisatge de la nòrdica regió. Ràpidament, va demostrar el seu talent. El 1752, juntament amb el seu germà Thomas, van realitzar una sèrie de dibuixos i aquarel·les de les hisendes reals de Windsor (on actualment s'hi conserva una col·lecció de més de 500 obres dels germans Sandby). Les seves habilitats van ser àmpliament reconegudes pels seus col·legues anglesos, entre ells, Thomas Gainsborough. El 1768 va ser nomenat professor de dibuix a la Reial Acadèmia Militar de Woolwich càrrec que va mantenir fins a l'any 1799. Durant aquells anys no va deixar de viatjar per les diferents regions angleses, entre elles, el País de Gal·les. El resultat, nombrosos gravats i aquarel·les dels seus paisatges. Va morir a Londres el novembre de 1809 i en el seu obituari s'hi podia llegir: "el pare de l'aquarel·la paisatgística moderna".

Font: En català: No disponible En castellano: Paul Sandby (1731-1809) In english: Paul Sandby (1731-1809) - Altres: Paul Sandby (1731-1809)



Parlem de Música...

Herman-François Delange (Liège, 2 de juny de 1715 - Liège, 27 d'octubre de 1781) va ser un violinista i compositor flamenc. Entre els anys 1723 i 1730, va cantar al cor de l'església col·legiata de Sant Martí, de Liège. Allà va entrar en contacte amb el seu primer professor, el mestre de capella Hubert Renotte. Seguidament, va estudiar amb els jesuïtes a la universitat finalitzant la formació el 1738. Va estudiar violí amb Joseph Clément i harmonia amb Jacques-Georges Lelarge, l'organista de la col·legiata jesuïta. El 1740 va abandonar Liège gràcies a una beca que va rebre de la Fundació Lambert Darchis. Va visitar Itàlia abans de retornar a Liège on va ser nomenat violinista de l'església col·legiata de Sant Martí. El 1760 va entrar a treballar a l'església col·legiata de Sant Pau, càrrec que va mantenir la resta de la seva vida. Entre els anys 1764 i 1769 va mostrar notable activitat com a compositor escrivint 24 simfonies, 12 sonates en trio i una antologia mensual de cançons (1765-6). També va compondre 2 obres de teatre, 9 misses menors, 2 misses solemnes i diversos motets. Es desconeix el per què va deixar de compondre després del 1769. Va morir a Liège l'octubre de 1781.

OBRA:

Vocal secular:

Le riche malheureux et le réformateur des moeurs de ce siècle, Liège, Théâtre des Jesuites, 23 Aug 1763
Nicette, ou L'école de la vertu (oc, 3, Du Perron), Liège, Jan 1776
Le rossignol, ou Recueil de chansons (Liège, 1765–6) [pubd as monthly journal];
c30 unpubd qts, trios, duos, airs

Vocal religiosa:

6 messes brèves, 4vv, 2 vn, bc;
[2] Messes brèves, 4vv, 2 vn, 2 fl, 2 hn, vc, org;
Messe solennelle, 4vv, 2 vn, 2 hn, org;
Messe solennelle, 4vv, 2 vn, 2 hn, org, partly reconstructed by L. Terry;
Lauda Sion, 4vv, 2 vn, 2 ob, 2 hn, org;
Missa sexta, 4vv, 2 vn, 2 hn, org, Bibliothèque des Chiroux, Fonds Capitaine, Liège;
Motets

Instrumental:

6 syms., op.7 (Liège, 1764), lost;
6 syms., op.9 (Liège, 1766), lost;
6 syms., op.10 (Liège, 1767), lost;
6 ovs., 2 vn, va, bc, 2 hn ad lib, op.6;
3 quatuors, str qt, unpubd;
6 sonate, vn/fl, vn, b;
6 sonate, 2 vn, b, op.8 (Paris, n.d.);
6 sonate, vn, b, op.1 (Liège, n.d.);
A Collection of Favourite Minuets, hpd, vn/fl (London, n.d.);
Le toton harmonique, ou Nouveau jeu de hasard (Liège, 1768) [a musical game]

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: No disponible - Altres: Herman-François Delange (1715-1781)



Parlem amb veu pròpia... (vacances)

During the 18th century, the Italian style had an influence upon musical production in Liège, affecting both instrumental and vocal music. The establishment in 1699 of the Collège Liégois in Rome was to play a significant part in this process of cultural importation. Herman-François Delange, scholarships from the Darchis Foundation, was to exemplify this musical development. Particularly drawn to the Neapolitan school, he introduced its expressivity and its melodic colours to the prince-bishopric and so contributed to the establishment there of a typically Neapolitan Italianate style. He leaved us a body of work in the galant style with refined and pleasant melodies, modestly defining a bridge between the old baroque style and the advent of classicism. His few surviving works display a real talent and establish Delange as a significant figure in the development of chamber music in Belgium.

Musica Ficta (album details)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: Isabelle Lamfalussy (traverso); Mariette Holtrop (violon); Bernard Woltèche (violoncelle); Bart Jacobs (clavecin)
AMAZON: DELANGE, H. - Sonate e Sonate a tre

DELANGE, H. - Sonate e Sonate a tre

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina