divendres, 8 de maig de 2015

UTENDAL, Alexander (c.1540-1581) - Motets

Michele di Ridolfo del Ghirlandaio - Madonna con Bambino, San Giovannino e Angeli



- Recordatori d'Alexander Utendal -
En el dia de la commemoració del seu 434è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Michele Tosini, conegut artísticament amb el nom de Michele di Ridolfo del Ghirlandaio (Florència, 8 de maig de 1503 - Florència, 28 d'octubre de 1577) va ser un pintor italià. Es va formar amb Lorenzo di Credi i Antonio del Ceraiolo abans d'entrar a l'estudi de Ridolfo Ghirlandaio, de qui amb el temps va prendre el nom. D'estil molt proper al del seu mestre, amb el temps va anar apropant la seva pintura al manierisme. Va rebre la influència de Fra Bartolomeo i Andrea del Sarto. Va treballar en la decoració del Salone dei Cinquecento del Palazzo Vecchio de Florència juntament amb Giorgio Vasari. Va pintar principalment obra religiosa i nombrosos retrats de personalitats de Florència i el seu entorn. Va tenir notables alumnes com Bernardino Poccetti i Girolamo Macchietti. Va morir a Florència l'octubre de 1577.




Parlem de Música...

Alexander Utendal (Gent, c.1540 - Innsbruck, 7 de maig de 1581) va ser un compositor flamenc. Es desconeix la seva formació inicial si bé està documentada la seva presència al servei de la cort dels Habsburg des de ben jove. Possiblement, com a membre de la capella musical de la cort de la reina Maria d'Habsburg, germana de l'emperador Ferran I. El 1564 va viatjar com a cantant a la cort de l'arxiduc Ferran I a Praga. En una data desconeguda del 1566 es va instal·lar a Innsbruck, on l'arxiduc va establir la seva residència. Allà va rebre el títol de Kapellmeister en alguna data anterior al 1572. El 1580 va rebutjar una oferta per a succeir Scandello com a mestre de capella de la cort de Dresden. Va seguir a Innsbruck fins el maig de 1581, l'any de la seva mort.

OBRA:

Editions: Geistliche und weltliche Lieder, ed. F. Commer (Berlin, 1870)Musica sacra, xx, ed. F. Commer (Regensburg, 1879)Ausgewählte Madrigale, xlii, xlix, ed. W. Barclay Squire (Leipzig, 1913)Acht Lied- und Choralmotetten, Cw, xxx, ed. H. Osthoff (1934/R)

Vocal religiosa:

7 psalmi poenitentiales (Nuremberg, 1570)
Sacrarum cantionum, 5vv (Nuremberg, 1571)
Sacrae cantiones, 6 and more vv (Nuremberg, 1573)
3 missae, 5, 6vv, incl. Magnificat per 8 tonos, 4vv (Nuremberg, 1573)
Fröliche neue teutsche und frantzösiche Lieder, 4, 5 and more vv (Nuremberg, 1574); 1 ed. in Osthoff
Liber 3 sacrarum cantionum, 5, 6vv (Nuremberg, 1577)
Responsoria (Nuremberg, 1586)
Other works, 1568, 1568, 1580, 1583, 1585, 1589
Several sacred works, A-Wn, B-Bc, D-Bsb, Rp, Z

Font: En català: Alexander Utendal (c.1544-1581) En castellano: No disponible In english: Alexander Utendal (c.1544-1581) - Altres: Alexander Utendal (c.1544-1581)



Parlem amb veu pròpia...

Alexander Utendal s'ha mantingut al marge i en un amarg anonimat en part motivat per la potència musical del seu successor a Innsbruck, el també flamenc Jakob Regnart (de qui ja n'havíem parlat fa un parell d'any en relació als seus Motets Marians). No obstant, tal com descobrirem avui, Regnart va prendre nota del seu precursor en el càrrec de forma fidel ja que Utendal, tot i el silenci en què fins ara ha viscut, ens demostrarà la seva amplitud de mires, musicalment parlant, per a delectar-nos immediatament amb el seu recull de Motets. Textura polifònica, en sintonia amb el seu temps, que no amagarà detalls de pulcritud i riquesa sorprenents així com cromatismes i policorals cuinats d'una forma intel·ligent i atractiva i en clara proximitat amb autors com Lassus, Christian Hollander i Ivo de Vento. Molt estimat pels seus contemporanis i mecenes, les seves composicions van ser incloses en desenes de col·leccions repartides arreu mantenint en boga el seu nom fins ben entrat el segle XVII. La qualitat del recull que escoltarem, extret de les seves Novus Thesaurus Musicus (Venècia, 1586), i dels seus tres volums de Sacrae Cantiones (Nuremberg, 1571, 1573 i 1577), és notablement bona com per incentivar-nos a gaudir-ne amb tota la paciència i el delit necessaris. En definitiva, un nou exemple de la bellesa hipnòtica renaixentista a la qual aquest espai s'hi està reiteradament ben-acostumant!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

Utendal, Del Monte: Motetes

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina