divendres, 1 de maig de 2015

GORCZYCKI, Grzegorz Gerwazy (c.1665-1734) - Completorium

Juan de Valdés Leal - The Conferring of the Name of Jesus (1680)
Obra de Juan de Valdés Leal (1622-1690), pintor espanyol (1)



- Recordatori de Grzegorz Gerwazy Gorczycki -
En el dia de la commemoració del seu 281è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Juan de Valdés Leal (Sevilla, 4 de maig de 1622 - Sevilla, 15 d'octubre de 1690) va ser un pintor espanyol que va viure i treballar a Sevilla. Dotat d'una sensibilitat pictòrica dramàtica, va ser l'artista més rellevant després de Murillo a l'escola sevillana de les últimes dècades del segle XVII. Va néixer a Sevilla el 1622, ciutat en la qual va desenvolupar gairebé tota la seva activitat, llevat d'una curta estada durant la seva joventut a Còrdova, on va completar la seva formació. El seu estil es va caracteritzar per una gran lleugeresa en la pinzellada i per un especial interès per l'expressivitat, la qual protagonitza les seves composicions en detriment de la bellesa i la correcció formal. Va mostrar inclinació per la temàtica macabra o grotesca però amb un viu sentit del moviment, colors brillants i il·luminació dramàtica. En la seva producció van destacar els dos quadres que va pintar per a l'Església de l'Hospital de la Caritat de Sevilla, la seva Jeroglíficos de las postrimerías, entre 1671 i 1672, i In ictu oculi y Finis gloriae mundi, totes dues dedicades a representar de forma al·legòrica la fugacitat dels béns terrenals i la impossibilitat d'evitar la mort. Amb Valdés Leal l'escola sevillana de pintura va assolir el punt àlgid atès que el seu art, tant pel seu sentit expressionista com per la soltesa de la seva paleta, va anticipar a Goya i va exercir una marcada influència sobre els romàntics i impressionistes francesos. Valdés Leal va morir a Sevilla l'octubre de 1690.




Parlem de Música...

Grzegorz Gerwazy Gorczycki (Rozbark, c.1665 - Kraków, 30 d'abril de 1734) va ser un compositor polonès. Va estudiar filosofia a la Universitat de Praga (1678-1683) i després teologia a la Universitat de Viena (1684-1689). A començaments del 1690 va viatjar a Kraków on va ser ordenat sacerdot la primavera del 1692. Poc temps després, va ser nomenat professor a la Congregatio Missionis de Chelmno a Pomerania. Un dels seus deures allà va ser el de director musical de la capella. El 1694 va tornar a Kraków on a banda de les seves labors com a sacerdot es va fer càrrec de la penitenciària de la Catedral de Wawel. Allà va compondre una de les primeres obres, Tota pulchra es, Maria (1694). El 1698 va assumir la direcció musical de la catedral, un posició que va mantenir la resta de la seva vida. Va ser allà on va dirigir la cerimònia de coronació de l'Elector August III el 17 de gener de 1734, precisament poc dies abans de la seva mort, a Kraków, l'abril de 1734.

OBRA:

Vocal religiosa:

all for 4 voices, some with organ, bc
Missa De Conceptione B.V.M. (Propers only), inc., W-G 25 (incl. Salve sancta parens, Benedictus et venerabilis, Beata es Virgo Maria, Beata viscera, Gaude Maria Virgo, Alleluja. Ave Maria), PL-Kk; ed. H. Feicht, Muzyka staropolska (Kraków, 1966)
Missa paschalis, W-G 26; ed. in WDMP, vii (1930, 3/1967)
Missa ‘Rorate coeli’ (i) (with int, ‘Rorate’; without Cr), W-G 27; ed. in WDMP, lxv (1967)
Missa ‘Rorate coeli’ (ii) (Propers only), W-G 28 (incl. Rorate coeli, Tollite portas, Alleluja. Ave Maria, Alleluja. Post partum, Ave Maria, Ave regina caelorum); ed. in WDMP, lxxvii (1986)
Alleluja. Ave Maria, W-G 1, ed. in WDMP, lxxviii (1986);
Alleluja. Prophetae Sancti, W-G 2, Kk (inc.);
Ave Hierarchia, W-G 3, ed. in WDMP, lxxviii (1986);
Ave maris stella, W-G 4, ed. in WDMP, lxxviii (1986);
Ave virgo speciosa, W-G 5, ed. in WDMP, lxxviii (1986);
Dignare me, W-G 12, Kk;
Iste confessor Domini, W-G 18, Kk;
Jesu redemptor omnium (i), W-G 15, Kk(inc.),
Pu; Jesu redemptor omnium (ii), W-G 77, Kk;
Jesu redemptor omnium (iii), W-G 78, Kk;
Judica me Deus, W-G 19, ed. in Muzyka w dawnym Krakowie (Kraków, 1964);
Laetare Jerusalem, W-G 21, Kk(inc.);
O rex gloriae Domine, W-G 29, Kk;
O sola magnarum urbium, W-G 31, ed. in Muzyka Kościelna (Kraków, n.d.);
Regina coeli laetare, W-G 33, Kk;
Sancte Deus, sancte fortis, W-G 37, Kk(inc.);
Sepulto Domino, W-G 38, ed. in Cantica selecta musicae sacrae in Polonia (Poznań, 1928);
Sub tuum praesidium, W-G 39, ed. in WDMP, lxxviii (1986);
Te Joseph celebrant, W-G 40, Pu;
Tota pulchra es, Maria, W-G 41, ed. in WDMP, lxxviii (1986);
Vidi aquam, CZ

Other:
Completorium, 4vv, 2 vn, 2 tpt, org, W-G 6; M ii
Completorium (ii), W-G 7, mentioned in Kraków inventory (see Chybiński, 1928; ? = W-G 6)
Conductus funebris, 4vv, 2 vn, 2 tpt, va, va bassa, db/trbn, org, W-G 8; M ii
Crudelis Herodes, 4vv, 2 vn, org, W-G 9; M ii
Deus tuorum militum (i), 4vv, 2 vn, org, W-G 10; M ii
Deus tuorum militum (ii), Innocentes pro Christo intontes, 4vv, 2 vn, org, W-G 11a–b; M ii
Gratuletur ecclesia, 4vv, 2 vn, org, W-G 13; M ii
Illuxit sol iustitia, 5vv, 2 vn, va bassa, bc, W-G 16; M ii
In virtute tua, 4vv, 2 vn, 2 tpt, org, W-G 17; M ii
Jesu corona virginum, 4vv, 2 vn, org, W-G 14; M ii
Justus ut palma florebit, 4vv, 2 vn, org, W-G 20; M ii
Laetatus sum, 4vv, 2 vn, 2 tpt, org, W-G 22; M ii
Litaniae de providentia divina, 5vv, 2 ob, 2 tpt, 2 vn, va bassa, org, W-G 23; M ii
Litaniae de SS Sacramento, ex A; lost, mentioned in Wieluń inventory (see Buba and Szweykowscy)
Os iusti meditabitur, 4vv, 2 vn, org, W-G 30; M ii
Tristes erant apostoli, 4vv, 2 vn, org, W-G 42; M ii

Instrumental:

Ouverture ex D; lost, mentioned in Wieluń inventory (see Buba and Szweykowscy)
Polonez balowy, vn (doubtful); ed. in Prosnak (1962)

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Grzegorz Gerwazy Gorczycki (c.1665-1734) - Altres: Grzegorz Gerwazy Gorczycki (c.1665-1734)



Parlem amb veu pròpia...

Gorczycki va ser una de les figues musicals més notables del desconegut barroc polonès. Un període fins fa poc temps ignorat més enllà de les fronteres naturals de l'Europa oriental i del qual tot just en comencem a traçar la cartografia. Compositor de música religiosa principalment, comprensible tenint en compte la seva condició de sacerdot, la intensa devoció catòlica dels polonesos i el seu càrrec principal a la Catedral de Wawel, va deixar un important llegat en aquest sentit. I la primera mirada que es va fer de la seva obra, durant les primeries del segle XX, ens va descobrir un compositor ancorat en el stilo antico i la polifonia renaixentista. No obstant i sorprenentment, noves cerques ens han permès conèixer, dins de la litúrgia, un estil molt diferenciat i modern, aquell que d'alguna forma, tot i no saber com, va exportar d'Itàlia, concretament de l'Escola Napolitana de Música. El Completorium per a 4 veus, violins, trompetes, orgue i continuo invoca a un compositor totalment oposat al de, per exemple, la seva Missa Rorate. Diàlegs entre diversos instruments i les diferents veus, amb seccions solistes breus i contrastants amb els tutti en un estil melòdic d'arrels indiscutiblement italianes. Literatura meravellosa en una luxosa interpretació que de sobte ens situa en escena al polonès Gorczycki i ens fa pensar que en aquella llunyana i recòndita geografia la música també va ser l'autèntica protagonista!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: Aldona Bartnik (soprano); Tomas Kral (bass); Susan Gilmour Bailey (soprano); Maciej Gocman (tenor); Matthew Venner (counter-tenor); Mikotaj Zgotka (violin); Tomasz Iwanek (double bass); Marta Niedzwiecka (positive organ); Brent Wissick (cello); Michal Mazur (viola); Zbigniew Pilch (violin); Julia Karpeta (viola da gamba); Premysl Vacek (theorbo); Stephen Gilbey (trumpet); Russell Gilmour (trumpet); Andrzej Kosendiak (conductor)
PRESTOCLASSICAL: Gorczycki - Missa Rorate coeli et al.

Gorczycki - Missa Rorate coeli et al.

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina