divendres, 15 de maig de 2015

CORDANS, Bartolomeo (1698-1757) - Messa da morto a 3 concertata con organo

Carlo Maratta - Visitazione al Sepolcro con la Vergine e le tre Marie (c.1705)
Obra de Carlo Maratta (1625-1713), pintor italià (1)



- Recordatori de Bartolomeo Cordans -
En el dia de la commemoració del seu 258è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Carlo Maratta o Maratti (Camerano, 13 de maig de 1625 - Roma, 15 de desembre de 1713) va ser un pintor italià. Es va formar a Roma amb Andrea Sacchi, pintor representant del classicisme acadèmic romà que li va transmetre la seva extraordinària admiració pels grans mestres del segle XVI, com Rafael i Correggio, i pels bolonyesos del segle XVII. Maratta, amb el seu estil integrador, es va fer un nom entre la clientela de Roma, ciutat en la qual la seva pintura va aconseguir una hegemonia sense competidors. Va ser un dels pocs artistes de la seva època que va tenir una important col·lecció de pintures, formada per més de 270 quadres, i que tenia exposats i en venda a casa seva. Després de la mort del pintor a Roma el desembre de 1713, la col·lecció va passar a mans de la seva filla, Faustina Maratta. Precisament el 1722 Felip V i Isabel de Farnesio van comprar 120 pintures d'aquesta col·lecció per tal de decorar el seu palau de La Granja

Font: En català: Carlo Maratta (1625-1713) En castellano: Carlo Maratta (1625-1713) In english: Carlo Maratta (1625-1713) - Altres: Carlo Maratta (1625-1713)



Parlem de Música...

Bartolomeo Cordans (Venice, 10 de març de 1698 - Udine, 14 de maig de 1757) va ser un compositor italià. Amb formació religiosa, va entrar a l'ordre franciscà dels menors observants de Venècia i el 1724 es va convertir en sacerdot secular. El 1735 va assolir el càrrec de mestre de capella de la Cattedrale di Santa Maria Annunziata d'Udine, una posició que va conservar la resta de la seva vida. Entre els anys 1728 i 1731 va estrenar algunes òperes a Venècia i durant un temps va ser mestre musical de l'Ospedale dei Derelitti, on va reemplaçar a Giovanni Antonio Pollarolo. Com a compositor, va compondre gran quantitat de música religiosa en estil barroc, mitja dotzena d'òperes i unes poques obres instrumentals. Va morir a Udine el maig de 1757.

OBRA:

Editions: Composizioni sacre del Padre Bartolomeo Cordans, ed. A. Bertarelli (Milan, n.d.)Bartolomeo Cordans: Composizione per organo, ed. M. Grattoni (Udine, 1985)

Vocal secular:

opere serie, first performed in Venice, unless otherwise stated
Ormisda (A. Zeno), S Cassiano, carn. 1728
La generosità di Tiberio [Act 3] (N. Minato), S Cassiano, aut. 1729 [Acts 1 and 2 by S. Lapis]
Silvia (E. Bissaro), S Moisè, aut. 1730
Romilda (C. Pagani-Cesa), S Moisè, carn. 1731, 1 duet in F-Bc
Rodelinda (A. Salvi), S Moisè, aut. 1731
? Attanaganamenone (ob, G.B. Buini), S Moisè, spr. 1731
? Gli sponsali d'Enea (F. Passarini), S Angelo, spr. 1731
Visitatio ad Praesepem (orat), Udine, 1750

Vocal religiosa:

18 masses, 2–3vv, bc
12 masses, 4vv, ed. una per gli Anniversari, 1756
8 masses, 3–4vv, 2 vn, va, bc
5 Requiems, 2–4vv;
2 Domine Jesu Christe (Requiem movt), 3–4vv

Mass movements:
21 Kys, 4–8vv;
20 Gls, 3–4vv;
4 Ky-Gls, 3–4vv;
12 Crs, 3–8vv;
1 Cr-Sanctus, 2vv;
1 Sanctus-Agnus Dei, 3vv

Offices:
Vespro della Domenica, 2vv;
5 Terza, 3–4vv;
5 Compieta, 3–4vv;
8 Domine ad adiuvandum, 4–8vv
8 Alma redemptoris, 1–4vv;
Ants, 4vv;
8 Regina coeli, 1–4vv;
19 Salve regina, 1–3vv

Psalms:
14 Beatus vir, 3–8vv;
Beatus omnes, 3vv;
9 Confitebor, 2–8vv;
2 Credidi propter, 3–4vv;
2 Cum invocarem, 4vv;
6 De profundis, 3–4vv;
33 Dixit, 3–8vv;
Domine probasti, 3vv;
In convertendo, 1v;
9 Laetatus sum, 1–8vv;
5 Lauda Jerusalem, 4–8vv;
4 Laudate Dominum, 3–4vv;
20 Laudate pueri, 1–8vv;
Memento Domine, 2vv;
7 Miserere, 3–8vv;
6 Nisi Dominus, 4vv

Hymns:
3 Ave maris stella, 3–8vv;
Creator alme, 4vv;
Iste confessor, 4vv;
Jam sol recedit, 3vv;
Lauda sion, 3vv;
22 Mag, 3–8vv;
2 Nunc dimittis, 4vv;
Salve, flores martyrum, 3vv;
Si queritis miracula, 4vv;
3 Tantum ergo, 2–3vv;
3 Te Deum, 3–4vv;
Hymnus in festivitate S Monicae, 4vv;
2 Veni creator, 3vv;
Veni sponsa, 3vv;
Vexilla regis, 3vv
2 Litanie della BVM, 3vv

Motets:
28, 1v;
2, 2vv;
7, 3vv;
12, 4vv

Music for Holy Week:
Domino, Missa et Turbae;
Tenebrae factae sunt, 3vv;
Velum templi, 3vv;
Plange plebs mea, 3vv;
Oratio Jeremiae prophetae, 1v;
Improperii, 4vv;
Stabat mater

Instrumental:

24 trio sonatas, 2 vn, bc, A-Wgm
6 Pezzi per organo, I-UDc

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Bartolomeo Cordans (1698-1757) - Altres: Bartolomeo Cordans (1698-1757)



Parlem amb veu pròpia...

Bartolomeo Cordans va tenir una formació religiosa des de ben jove que va condicionar la seva vida tot i que no la seva música ja que, si més no els primers anys, una part del seu repertori van ser òperes serioses representades, amb un cert èxit, a Venècia entre els anys 1728 i 1731. Ara bé, el seu camí teatral va quedar definitivament aparcat a partir del 1735 any en què va assolir el càrrec de mestre de capella a la Catedral d'Udine motiu que va determinar que a partir d'aquell any tota la seva producció posterior fos religiosa. Membre de l'Acadèmia Filharmònica de Bolonya i en contacte permanent amb l'Ospedale della Pietà de Venècia, Cordans va conrear un estil religiós estrictament contrapuntístic i especular del stilo antico, amb nombroses obres a capella o amb acompanyament d'orgue. La seva música, ben repartida arreu d'Itàlia, va motivar que el 1998 es recuperés una de les seves obres més importants, la Messa da morto a 3 concertata con organo de 1738. Preservada i recuperada de l'extens arxiu de la Catedral d'Udine, la missa és, en proporció, extensa i austera i limitada pel que fa a lluïments. Separada en 24 moviments per tal d'inserir-los a la litúrgia, en general la tonalitat és calmada i amb el paper de l'orgue limitat, en la majoria de moviments, a un rol d'acompanyament. Una missa que contrasta amb les peces d'orgue que aquesta edició recupera i que també escoltarem, en veu de la Suonatina allegra, i que personalment m'han resultat més atractives que l'audició d'una missa la interpretació de la qual està lluny de considerar-se òptima. Una llàstima tenint en compte la raresa i la dificultat d'escoltar aquesta classe de repertori oblidat...!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: