dilluns, 13 d’abril de 2015

STEPÁN, Josef Antonín (1726-1797) - Harpsichord Sonata in B-Flat, S. 20

Abraham Pether - Evening scene with full moon and persons (1801)
Obra d'Abraham Pether (1756-1812), pintor anglès (1)



- Recordatori de Josef Antonín Štěpán -
En el dia de la commemoració del seu 218è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Abraham Pether (Chichester, 1756 - Southampton, 13 d'abril de 1812) va ser un pintor anglès especialment conegut per les seves escenes nocturnes. Addicionalment, va ser també un músic, inventor, matemàtic i filòsof. Cosí de William Pether, un mestre del gravat, de ben petit va mostrar habilitats per la música tocant, fins i tot, a l'orgue d'una església de Chichester. No obstant, es va decantar per la pintura com a professió sent alumne de George Smith el geni del qual va superar posteriorment. Primerament es va especialitzar en paisatges clàssics entre realistes i idealitzats i en un estil proper al del seu contemporani anglès Richard Wilson. La fama va créixer en el moment en què es va decantar vers el gènere dels paisatges nocturns assolint un equilibri en les formes i el color remarcable. En aquest sentit fins i tot se'l va conèixer amb l'etiqueta de "Moonlight" Pether. Va exposar regularment a la Free Society of Artists i a la Incorporated Society of Artists entre els anys 1773 i 1791 i a la Royal Academy entre el 1784 i el 1811. Va rebre premis i condecoracions per la seva obra i també per la visió realista i astronòmica de les seves composicions. Com a inventor, va fabricar telescopis i microscopis així com instruments de lectura elèctrica. Tot i el seu èxit, va morir en la pobresa a Southampton l'abril del 1812.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Abraham Pether (1756-1812) - Altres: Abraham Pether (1756-1812)



Parlem de Música...

Josef Antonín Štěpán (Kopidlno, bap. 14 de març de 1726 - Vienna, 12 d'abril de 1797) va ser un compositor, pianista i professor txec actiu a Àustria. Els primers estudis els va fer amb el seu pare, organista i professor d'escola a Kopidlno. El 1741 va viatjar a Viena degut a la invasió prussiana de Bohèmia. Allà va rebre el mecenatge del compte František Jindřich Šlik. Va estudiar violí i composició amb Hammel, el director musical del compte i a qui després va succeir, abans d'estudiar clavecí i composició amb G.C. Wagenseil. A partir d'aleshores es va forjar una brillant carrera com a virtuós del teclat assolint gran èxit a Viena. També va ser ben considerat com a professor i com a compositor d'obres didàctiques. El 14 de juliol del 1766 va ser nomenat Klaviermeister de la jove arxiduquessa Maria Carolina, posteriorment Reina de Nàpols, i de Maria Antonia, posteriorment Reina de França. El 1775 va dimitir d'aquests càrrecs degut, en part, a una progressiva pèrdua de visió tot i que va poder mantenir el seu salari de 500 florins. Va seguir treballant com a professor privat i era sovint el convidat de salons aristocràtics. Com a compositor, va romandre actiu fins els darrers anys. Va morir en soledat a Viena l'abril del 1797 deixant la seva fortuna a l'escola de Kopidlno. La seva alumna Caroline Pichler el va descriure '...com a un home de personalitat distintiva, que va combinar les rareses comunes de tots els artistes, especialment els músics, amb algunes peculiaritats pròpies. Però ell sabia, en el fons, que el seu art tenia un inesgotable sentit de l'humor...".

OBRA:

Vocal secular:

Edition: Das Wiener Lied von 1778 bis Mozarts Tod, ed. M. Ansion and I. Schlaffenberg, DTÖ, liv, Jg.xxvii/2 (1920/R)
Sammlung [24] deutscher Lieder, i (1778), 3 repr. in Sammlung verschiedener Lieder von guten Dichtern und Tonkünstlern (Nuremberg, 1780)
Sammlung [25] deutscher Lieder, ii (1779)
Gesang bei dem Beschlusse der … Prüfung der 31 Unteroffiziere und Gemeinen (1780)
Sammlung [24] deutscher Lieder, iv (1782)
1 lied in Wienerischer Musenalmanach (1781)
2 lieder in Liedersammlung für Kinder und Kinderfreunde (1791)
2 lieder, A-Wn
Der Doktor Daunderlaun (op, 2), Wgm, CZ-Pnm

Vocal religiosa:

Stabat mater, 1v, pf (Prague and Vienna, 1782)
7 hymns in Lieder zur öffentlichen und häuslichen Andacht (Prague, 1783)

Doubtful:
Missa, 1761, CZ-Bm;
Requiem, Bm, Pu;
Laudate pueri, Beatus vir, D-SWl;
2 Christmas pastorellas: C, 1762, collab. J.G. Zechner, A-GÖ; D, M

Spurious:
2 missae solemnes, probably by Anton Carl (c1717–84) and Georg Reutter (ii), D-SWl

Lost:
Hymns in Leitmeritzer Choralbuch (Leitmeritz, 1846);
Requiem, formerly attrib. Dittersdorf, according to Vacek (1827);
Der unschuldig angeklagte … Weltheiland (orat) perf. Prague, 1757, according to Dlabacž (1815);
Lauda Sion, 1764;
De martyre;
De sancto;
Litaniae Lauretanae;
Missa solemnis brevior;

Instrumental:

Orch:
8 sinfonie, incl. 2 in Br. cat. 1766, A-Gd, CZ-Pnm, D-SWl, H-Gc, 1 doubtful, CH-MÜ;
4 sinfonie, Br. cat. 1766, lost;
Parthie, 1760, lost
Concs.:
6 concs., hpd/harp, op.3 (Paris, c1773), incl. 1 in Br. cat. 1767, nos.3–6 lost;
36 concs., hpd/pf, incl. 7 in Br. cat. 1763, 3 in 1766, 1 in 1767, A-Wn, Wgm, B-Bc, CZ-Bm, KRa, Pk, Pnm, TC, D-Bsb, Dlb, Rtt, H-Bn, I-Vc, 2 ed. H. Picton (London, 1976) and in RRMCE, xi (1980); 1 conc., hpd/pf, lost; 2 concs., 2 hpd, D-Bsb, 1 doubtful, 1 arr. by J. Diettenhofer and pubd as J. Haydn’s hXVIII: G2

Chbr:
Concertino, hpd, fl, vn, vc, Br. cat. 1769, D-Bsb, ed. in RRMCE, xxxiii (1989);
Concertino, hpd, fl, vn, b, 2 hn, Br. cat. 1769, CZ-KRa, D-Bsb, SWl, ed. in MAB, xxxix (1959);
7 trios, vn, vc, hpd/pf, incl. 1 in Br. cat. 1766, 1 in 1767, A-Wn, B-Bc, CZ-KRa, 1 ed. in RRMCE, xxxii (1989) and also arr. 2 hpd, KRa, 1st movt ed. in DČHP;
Sonata, vn, pf, D-Bsb, ed. S. Gerlach and Z. Pilková (Munich, 1985);
Variations, vn, pf, A-Wgm, CZ-KRa, D-Bsb;
quattro, hpd, 2 vn, b, lost;
quattro, hpd, fl, vn, b, lost

Keyboard:
6 divertimenti [op.1] (1759), ed. in MAB, lxiv (1964)
6 sonate, op.2 (1760), 1 movt ed. in MVH, xv (1966/R)
40 preludi per diversi tuoni (1762)
Parte 1a del op.3 continente 3 sonate (1763);
Parte 2a … continente 3 sonate (1766);
Parte 3a (1771), lost; pts 1–2 ed. in MAB, lxiv (1964);
7 minuets from opp.1–3 ed. in MVH, ix (1962/R)
Sonata I (1771), II (1771–6), III (1776); all ed. in MAB, lxiv (1964);
minuet from I also ed. in MAB, xiv (1953/R);
minuet from III repr. in Anleitung zum Gesange (Ofen [Buda], 1798), also ed. in MVH, ix (1962/R)
6 sonates choisies, hpd/pf, par … Steffann et Rutini (Paris, 1773) [4 sonatas of movts from opp.1–3]
Parte 2a continente 90 cadenze, fermade, e capricci, hpd/pf (1783), 1 repr. in Blumenlese für Klavierliebhaber, ii (Speyer, 1785)
25 variationi, pf (1785–92 and 1797)
23 divertimentos and sonatas, incl. 6 soli [no.4 lost], Br. cat. 1768, B-Bc, CZ-KRa, D-Bsb, DK-Sa, H-Bn, I-Vc: 8 sonatas ed. in MAB, lxx (1968)
5 capriccios, A-Wgm, CZ-KRa, Pnm, D-Bsb, ed. A. Weinmann (Munich and Duisburg, 1971)
5 sets of variations, CZ-KRa, D-Bsb, H-Bn
4 variations in Musikalisches Allerley (Berlin, 1762), attrib. to Štěpán in MS in B-Bc; ed. in NMA IX:27/i (1982) [Nannerl Notenbuch]
3 programmatic pieces, 10 contradanze, CZ-KRa
23 minuets, Pnm, 13 minuets, Pk, D-Bsb, 12 minuets, D-Dlb, I-Vc
8 deutsche Galanterie Stücke, A-Wn, D-Bsb
12 single sonata movts, 3 alternative versions of sonata movts, 4 sinfonia arrs., 5 doubtful pieces, A-Wgm, Wn, B-Bc, CZ-KRa, Pnm, D-Bsb, DGs, ROu, H-Bn, I-Vc
Cadenza for kbd conc. by Vanhal, A-Wgm
Fantasia, Br. cat. 1769, lost
Movt, lost, ed. in Biba (1984)

Doubtful (all for wind insts):
2 Harmonien, D-SWl, ed. D.J. Rhodes (Barrhill, Ayrshire, 1993);
Serenata-Parthia, CZ-Pnm, ed. D.J. Rhodes (Barrhill, Ayrshire, 1997), 6 partitas, Br. cat. 1785–7, lost: all probably by Jan Stefani

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Josef Antonín Štěpán (1726-1797) - Altres: Josef Antonín Štěpán (1726-1797)



Parlem amb veu pròpia...

Vacances!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

STEFFAN, J.A. - Three Keyboard Sonatas

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris: