divendres, 6 de març de 2015

STEFFENS, Johann (c.1560-c.1616) - Newe teutsche weltliche Madrigalia und Balletten

Paulus Moreelse - Een herderin (1630)
Obra de Paulus Moreelse (1571-1638), pintor holandès (1)




Parlem de Pintura...

Paulus Moreelse (Utrecht, 1571 - Utrecht, 6 de març de 1638) va ser un arquitecte i pintor holandès. Es va formar amb el retratista Michiel Jansz. van Mierevelt, i després d'un viatge per Itàlia va entrar en el gremi de cadiraires d'Utrecht, que englobava els pintors de la seva ciutat fins que el 1611 es va crear el Gremi de Sant Lluc. De fet, el mateix Moreelse en va ser un dels seus membres fundadors. Les seves primeres pintures daten del 1602 obres en què ja va demostrar la seva habilitat en el retrat. Va assolir fama com a retratista motiu pel qual va rebre múltiples encàrrecs privats. També va explorar altres gèneres més mitològics, religiosos i pastorals. Va treballar com a professor tenint com a alumnes els pintors Dirck van Baburen i el seu propi fill Johannes Moreelse. Va morir a Utrecht el març de 1638.

Font: En català: No disponible En castellano: Paulus Moreelse (1571-1638) In english: Paulus Moreelse (1571-1638) - Altres: Paulus Moreelse (1571-1638)



Parlem de Música...

Johann Steffens (Itzehoe, c.1560 - Lüneburg, c.1616) va ser un organista i compositor alemany. El seu pare, membre del consell de la ciutat d'Itzehoe, va ser qui el va animar musicalment. Segons una carta de recomanació de 1589, es va formar, a l'orgue, amb Hans Scherer. El 1592 va ser contractat com a assistent de Jost Funcke, l'organista de la Johanniskirche de Lüneburg. Quan Funcke va morir el 1593, Steffens va ser nomenat el seu successor, en primera instància amb caràcter provisional, tot i que poc després oficialment (1595). En aquell càrrec hi va romandre durant 20 anys. Allà va consolidar la seva carrera i el seu nom es va fer notablement popular més enllà de Lüneburg. El 1596 va participar en el grup de prova del nou orgue de Groningen, on més de 53 experts organistes hi van participar per tal d'avaluar el nou instrument. Va tornar a Lüneburg ciutat on va publicar la majoria de la seva música. Un repertori principalment vocal i per a orgue i en un estil proper al d'Hans Leo Hassler. Va morir a Lüneburg en una data posterior al 1616.

OBRA:

Vocal secular:

Newe teutsche Gesäng nach Art der Madrigalien, 4–8vv (Nuremberg, 1599); lost, cited in G. Draudius: Bibliotheca … classica (Frankfurt, 1611), ed. K. Ameln, in Verzeichnisse deutscher musikalischer Bücher 1611 und 1625 (Bonn, 1957); 1 repr. in 1609
Newe teutsche weltliche Madrigalia und Balletten, 5vv (Hamburg, 1619); ed. in EDM, 1st ser., xxix (1958)
10 works, a 5, 1609; ed. in Engelke
1 madrigal, 8vv, W

Vocal religiosa:

4 motets, 8vv, 1593, D-Hs; 1 ed. in Engelke
4 Christmas motets, 6vv, 1604–6, inc., Lr

Instrumental:

4 works, org: 2 in Celle Organ Tablature (1601), ed. K. Beckmann, Choralbearbeitungen des norddeutschen Barocks (Wiesbaden, 1988);
CEKM, xvii (1971);
1 in CZ; 1 in Mbs

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Johann Steffens (c.1560-c.1616) - Altres: Johann Steffens (c.1560-c.1616)



Parlem amb veu pròpia...

Johann Steffens va ser un contemporani del famós compositor, especialment conegut en el seu temps, Hans Leo Hassler. La fama d'aquest alemany, estudiant de Gabrieli a Venècia, era tant considerable a Alemanya que molts dels seus coetanis van procurar imitar-ne el seu estil. Un d'ells va ser Steffens un autor a qui avui dia coneixem realment poc però que també va viure, a petita escala, el seu temps de glòria, especialment a Lüneburg la ciutat on va viure i treballar quasi sense moure's. Allà, en la seva condició d'organista reputat, va ser on va escriure la majoria del seu corpus musical, actualment inèdit en bona part. L'excepció, no obstant, la trobarem en el recull Newe teutsche weltliche Madrigalia und Balletten publicat a Hamburg el 1619 pel seu germà Heinrich Steffens. La col·lecció en sí mateixa inclou diferents madrigals; des de lloances a Déu passant per declaracions d'amor extravagants amb símils entre elefants i ratolins o proclames d'amistat i plaer. Totes elles amb el denominador comú del vi com a ingredient imprescindible. Desconec si Steffens era amic del bon vi però escoltant aquests madrigals queda clar que sabia prendre's la vida amb humor i alegria. Lletres com 'Música i el bon vi són bona companyia' o 'Bevem sense preocupacions perquè demà hem de cantar' ens posen de manifest el caràcter i el tema de les obres però també el públic, clarament popular, a qui anaven dirigides. Sense pretensions, la qualitat de la interpretació converteix l'audició d'aquesta edició no només en un gratificant descobriment sinó també en un autèntic plaer que ben acompanyat d'un gustós vi ja serà definitivament irresistible!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

Steffens: Die Musik und ein guter Wein

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

4 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  4. Thank you!
    Simone Eckert & friends will now
    acquaint me with Johann Steffens.

    ResponElimina