dimecres, 18 de març de 2015

REGER, Max (1873-1916) - Sechs ausgewählte Volkslieder

Eugène Jansson - Hornsgatan nattetid (1902)
Obra d'Eugène Jansson (1862-1915), pintor suec (1)



- Recordatori de Johann Baptist Joseph Maximilian Reger -
En el dia de la celebració del seu 142è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Eugène Fredrik Jansson (Estocolm, 18 de març de 1862 - Skara, 15 de juny de 1915) va ser un pintor suec conegut amb el sobrenom de blåmålaren (el pintor del blau). Va néixer en el si d'una família modesta però amb gran afició per l'art i la música. Va assistir a l'Escola Alemanya d'Estocolm on va rebre classes de piano. Amb 14 anys va contreure l'escarlatina, que li va provocar greus seqüeles la resta de la seva vida. Es va matricular a l'escola Tekniska i més tard va entrar a la Reial Acadèmia de Belles Arts d'Estocolm. Durant la seva joventut va treballar en el taller de retrats d'Edvard Perseus, un pintor local. En aquell temps va pintar també algun bodegó, però ben aviat es va decantar per la pintura de paisatges amb la qual va participar en exposicions entre els anys 1885 i 1890. Es va fer conegut per les seves vistes nocturnes, blaves i il·luminades, d'Estocolm i del seu arxipèlag. Es va recrear en el color blau en els seus paisatges titulats Nocturns, en referència a Chopin, el seu músic favorit. Va conèixer a August Strindberg i alguns museus i mecenes van començar a adquirir les seves obres. A partir del 1900, va pintar quadres d'inspiració política ja que Jansson va ser un fervent socialista tota la vida. El 1904 va decidir canviar la temàtica de la seva obra i es va dedicar a pintar grans pintures de nus masculins. Jansson va morir a Skara el juny de 1915.

Font: En català: No disponible En castellano: Eugène Jansson (1862-1915) In english: Eugène Jansson (1862-1915) - Altres: Eugène Jansson (1862-1915)



Parlem de Música...

Johann Baptist Joseph Maximilian Reger (Brand, 19 de març de 1873 - Leipzig, 11 de maig de 1916) va ser un compositor, organista, pianista i professor alemany. Els antecedents familiars de Reger ajuden a entendre la barreja d'influències que van distingir el seu caràcter personal i el seu estil musical. El seu pare tocava l'orgue, el baix, el clarinet i l'oboè i va ser, també. l'autor d'un llibre de text d'harmonia molt ben considerat al seu temps. La seva mare, per la seva part, provenia d'una família humil agrícola i profundament religiosa. El 1874 la seva família es va traslladar a Weiden. Allà va rebre classes de piano d'Adalbert Lindner, posant l'accent en els models polifònics de Beethoven i Brahms. Si bé Reger no va mostrar especial interès per l'òpera, el seu contacte amb Wagner va ser significatiu tot i que la influència en el seu estil fou poc destacable. Entre els anys 1886 i 1889, va actuar sovint com a organista adjunt de Lindner. El seu repertori incloïa obres de Mendelssohn, Schumann i Liszt, així com algunes peces de Bach, si bé el seu coneixement era limitat. A partir d'aleshores va començar a estudiar amb Hugo Riemann que el va introduir en l'obra de Brahms i especialment en les partitures de Bach. El seu mestre va publicar algunes de les obres de Reger i a més a més el va promocionar al Conservatori de Wiesbaden, on va assolir la condició de professor de teoria. Reger va dedicar el seu temps a Wiesbaden a conrear els contactes musicals; Richard Strauss, a qui va conèixer el 1896, Eugen d'Albert i Busoni. Allà també va definir amb més precisió el seu estil musical centrant-se, definitivament, en la cerca de la 'bellesa arquitectònica' a través de la música de Brahms i Bach.

La seva estada a Wiesbaden va anar acompanyada per una creixent afició a l'alcohol fins el punt que alguns estudis suggereixen que va compondre, sovint i amb major creativitat, sota els efectes de la beguda. El 1898, fruit d'algunes crisis de salut, va decidir tornar a Weiden per a recuperar-se. Aquest viatge a Weiden va consolidar un fet important, el seu definitiu retorn a l'orgue com a instrument. Allà també va aprofundir en l'estudi de la música coral protestant. El 1901 va viatjar a Munich on es va dedicar a la docència ja que les seves composicions no van gaudir de l'èxit esperat. La pública antipatia de Reger vers a qui considerava els 'Aktiengesellschaft für angewandte Impotenz' va accentuar encara més el rebuig pel seu ofici. El 1902 es va casar amb Elsa von Bercken en una cerimònia luterana tot i que la seva família materna era catòlica practicant. A partir d'aleshores, va començar a ser més ben rebut i va poder participar en públic en activitats concertants. De fet, la seva reputació va créixer el dia que va publicar el seu Quintet en Do menor (1902). El següent any va publicar el seu tractat teòric més important, Beiträge zur Modulationslehre (Leipzig, 1903). El 1904 va ser, probablement, el seu millor any i el més productiu i possiblement el més viatger ja que va rebre sol·licituds de nombrosos països europeus. Aquell mateix any, va assolir el càrrec de professor de teoria, orgue i composició a l'Akademie der Tonkunst de Munich. El 1907 va ser triat director musical de la Universitat de Leipzig, ciutat on va viure els darrers anys de la seva vida. Allà va tenir nombrosos alumnes i si bé era considerat un compositor conservador, va rebre l'admiració pública. La seva maduresa va quedar demostrada per un progressiu augment en la composició d'obres orquestrals. Precisament, allà va estrenar, el 1910, el monumental Concert de Piano que va dedicar a la seva amiga pianista Frieda Kwast-Hodapp. La convulsa Europa de la Primera Guerra Mundial va afectar el seu treball i en una visita a Leipzig va morir d'un atac de cor el maig de 1916.

OBRA;

Vocal secular:

14 5 Duets, S, A, pf, 1894, R xxx
111a 3 Duets, S, A, pf, 1909, R xxx
124 An die Hoffnung (F. Hölderlin), A/Mez, orch/pf, 1912, R xxxv
136 Hymnus der Liebe (L. Jacobowski), Bar/A, orch, 1914, R xxxv

Lieder:
6 Lieder, op.4, Mez/Bar, pf, 1890–91, R xxxi;
5 Lieder, op.8, S/T, pf, 1892, R xxxi;
5 Lieder ‘Der Manen Franz Schüberts’, op.12, 1v, pf, 1893, R xxxi;
Ich stehe hoch über'm See, op.14b (von Lieven), B, pf, R xxxi;
10 Lieder, op.15, Mez/Bar, pf, 1894, R xxxi;
4 Lieder, op.23, 1v, pf, 1898, R xxxi;
6 Gedichte von Anna Ritter, op.31, Mez/Bar, pf, 1898, R xxxi;
6 Lieder, op.35, Mez/Bar, pf, 1899, R xxxi;
5 Gesänge, op.37, Mez/Bar, pf, 1899, R xxxi;
8 Lieder, op.43, 1v, pf, 1900, R xxxi;
7 Lieder, op.48, Mez/Bar, pf, 1900, R xxxi;
12 Lieder ‘An Hugo Wolf’ op.51, 1v, pf, 1900, R xxxi;
15 Lieder, op.55, 1v, pf, 1900–01, R xxxi;
16 Gesänge, op.62, 1v, pf, 1901, R xxxii;
12 Lieder, op.66, Mez/Bar, pf, 1902, R xxxii;
6 Gesänge, op.68, Mez/Bar, pf, 1902, R xxxii;
17 Gesänge, op.70, S/T, pf, 1902–3, R xxxii;
18 Gesänge, op.75, 1v, pf, 1903, R xxxii;
Schlichte Weisen, op.76, 60 Lieder, 1v, pf, 1903–12, R xxxiii;
8 Kompositionen, op.79c, 1v, pf, 1901–3, R xxxiv;
4 Gesänge, op.88, Mez/Bar, pf, 1905, R xxxiv;
4 Lieder, op.97, 1v, pf, 1906, R xxxiv;
5 Gesänge, op.98, 1v, pf, 1906, R xxxiv;
6 Lieder, op.104, 1v, pf, 1907, R xxxiv;
5 neue Kinderlieder, op.142, S/T, pf, 1915, R xxxiv;
Other lieder without op. no., 1893–1912, R xxxiv
Orchestrations of lieder opp.31/4, 31/5, 37/3, 43/5, 62/11, 75/11, 76/16, 76/22, 76/35, 76/52, 97/1, 98/1, R xxxv

Vocal religiosa:

19 2 geistliche Gesänge, Mez/Bar, org, 1898, R xxxiv
3 geistliche Lieder, Mez/Bar, org, 1900, 1903, R xxxiv
Trauungslied ‘Befiehl dem Herrn deine Wege’, S, A, org, R xxx
105 2 geistliche Lieder, Mez/Bar, org/harmonium/pf, 1907, R xxxiv
137 12 geistliche Lieder, 1v, pf/harmonium/org, 1914, R xxxiv

Instrumental:

Orch.:
op.
Castra vetera (incid music, J. Baltz), 1889–90, R xxxvi
Heroide, d, sym. movt, 1889, R xxxvii
Symphonic movement, d, 1890, R xxxvii
Lyrisches Andante (Liebestraum), str, 1898
Scherzino, hn, str, 1899, R viii
26/1 Elegie, e [arr. pf work], xxxvii
50 2 Romanzen, G, D, vn, orch, 1900, R vii
86 Variations and Fugue on Theme of Beethoven [arr. 2 pf work], 1915, R vi
90 Sinfonietta, A, 1904–5, R i
93 Suite im alten Stil, F [arr. vn, pf work], 1916, R vi
95 Serenade, G, 1905–6, R ii
100 Variations and Fugue on a Theme of J.A. Hiller, E, 1907, R iii
101 Violin Concerto, A, 1907–8, R vii
103(a) Aria, A, vn, small orch [arr. vn, pf work], R vii
108 Symphonischer Prolog zu einer Tragödie, a, 1908, R iii
114 Piano Concerto, f, 1910, R viii
120 Eine Lustspielouvertüre, 1911, R iv
123 Konzert im alten Stil, F, 1912, R iv
125 Eine romantische Suite (after J.F. Eichendorff), 1912, R iv
128 4 Tondichtungen nach Arnold Böcklin, 1913, R v
130 Eine Ballettsuite, D, 1913, R v
132 Variations and Fugue on a Theme of Mozart, 1914, R v; arr. 2 pf, 1914, R xiv
140 Eine vaterländische Ouvertüre, F, 1914, R vi
147 Andante for Rondo, vn, small orch, inc., R xxxvii
choral
6 3 Choruses, SATB, pf, 1892, R xxx
Tantum ergo sacramentum, 5vv, 1895, R xxvii
Gloriabuntur in te omnes, 4vv, ?1898, R xxvii
21 Hymne an den Gesang (L. Steiner), male chorus, orch/pf, 1898, R xxix
38 7 Male Choruses, 1899, R xxvii
39 3 Choruses, SAATBB, 1899, R xxvii
Maria Himmelsfreud! (J.P. Heuberger), 1899 or 1900, R xxvii
61 Simple liturgical pieces: 61a, 8 settings of Tantum ergo; 61b, 4 settings of Tantum ergo, SA/TB, org; 61c, 4 settings of Tantum ergo, 4vv, org; 61d, 8 Marienlieder; 61e, 4 Marienlieder, SA/TB, org; 61f, 4 Marienlieder, 4vv, org; 61g, 6 Trauergesänge; 1901, R xxx
Palmsonntagmorgen (E. Geibel), 5vv, 1902, R xxvii
71 Gesang der Verklärten (K. Busse), SSATB, orch, 1903, R xxix
Auferstanden, auferstanden (cant.), A, chorus, org, 1903–5, arr. J. Haas, R xxx
4 cantatas: Vom Himmel hoch, da komm ich her; O wie selig seid ihr doch, ihr Frommen; O Haupt voll Blut und Wunden; Meinen Jesum lass ich nicht; 1903–5, R xxx
79 79f, 14 arrs., 79g, 3 arrs., female/boys' chorus; 1900, R xxvii
83 10 Gesänge, male vv, 1904, 1909, R xxvii
106 Psalm c, chorus, orch, org, 1908–9, R xxix
Weihegesang (O. Liebmann), A, chorus, wind orch, 1908, R xxviii
Vater unser, 12vv, 1909, completed K. Hasse, R xxvii
110 Geistliche Gesänge, 5vv: Mein Odem ist schwach; Ach, Herr, strafe mich nicht; O Tod, wie bitter bist du; 1912, R xxvii
111b 3 Gesänge, female 4vv, 1909, R xxvii; arr. female 3vv as op.111c
112 Die Nonnen (M. Boelitz), chorus, orch, 1909, R xxix
Lasset uns den Herren preisen (Easter motet, J. Rist), 5vv, ?1911, R xxvii
119 Die Weihe der Nacht (C.F. Hebbel), A, male vv, orch, 1911, R xxviii
126 Römischer Triumphgesang (H. Lingg), male vv, orch, 1912, R xxix
Abschiedslied (M. von Seydewitz), 4vv, 1914, R xxvii
138 8 geistliche Gesänge, 4–8vv, 1914, R xxvii
Requiem: 1st movt, Totenfeier (trans. H. von Hase), 4 solo vv, 4vv, orch, 1914, R xxviii; 2nd movt, Dies irae, vv, orch, 1914, inc., R xxxvi
144 2 Gesänge: Der Einsiedler (Eichendorff), Bar, 5vv, orch; Requiem (Hebbel), A/Bar, chorus, orch; 1915, R xxviii
20 Responsorien (1966)

Chbr.:
Scherzo, g, fl, str qt, R xxxviii
String Quartet, d, with db in finale, 1888–9, R xxv
1 Sonata, d, vn, pf, 1890, R xix
2 Trio, b, vn, va, pf, 1891, R xxii
3 Sonata, D, vn, pf, 1891, R xix
5 Sonata, f, vc, pf, 1892, R xxi
Vn parts for 6 Sonatinas op.36 by Clementi, before 1895
Piano Quintet, c, 1897–8, R xxiii
28 Sonata, g, vc, pf, 1898, R xxi
41 Sonata, A, vn, pf, 1899, R xix
42 4 Sonatas, d, A, b, g, vn, 1900, R xxiv
49 2 Sonatas, A , f , cl, pf, 1900, R xxi
54 2 String Quartets, g, A, 1900, R xxv
Caprice, a, vc, pf, 1901, R xxi
64 Piano Quintet, c, 1901–2, R xxiii
Albumblatt, E , Tarantella, g, cl/vn, pf, ?1902, R xxi
Allegretto grazioso, A, fl, pf, ?1902, R xxi
Prelude and Fugue, a, vn, 1902, R xxiv
Romanze, G, Petite caprice, g, vn, pf, 1902, R xx
72 Sonata, C, vn, pf, 1903, R xix
74 String Quartet, d, 1903–4, R xxv
77 2 Trios: 77a, Serenade, D, fl, vn, va, R xxvi; 77b, String Trio, a, R xxiv; 1904
78 Sonata, F, vc, pf, 1904, R xxi
79 79d, Wiegenlied, Capriccio, Burla, vn, pf, 1902–4, R xix; 79e, Caprice, Kleine Romanze, vc, pf, 1904, R xxi
84 Sonata, f , vn, pf, 1905, R xix
87 Albumblatt, Romanze, vn, pf, ?1905, R xix
91 7 Sonatas, a, D, B , b, e, G, a, vn, 1905, R xxiv
93 Suite im alten Stil, F, vn, pf, 1906, R xx; orchd 1916, R vi; Largo arr. vn, org, R xxxviii
102 Trio, e, vn, vc, pf, 1907–8, R xxii
103 103a, Suite (6 Vortragsstücke), a, vn, pf, 1908, R xx, 3rd movt orchd; 103b, 2 Little Sonatas, d, A, vn, pf, 1909, R xx; 103c, 12 kleine Stücke nach eigenen Liedern [op.76], vn, pf, 1916, R xx
107 Sonata, B , cl/va, pf, 1908–9, R xxi
109 String Quartet, E , 1909, R xxv
113 Piano Quartet, d, 1910, R xxii
116 Sonata, a, vc, pf, 1910, R xxi
117 Preludes and Fugues, b, g, e, g (Chaconne), G, d, a, e, vn, 1909–12, R xxiv
118 Sextet, F, 2 vn, 2 va, 2 vc, 1910, R xxvi
121 String Quartet, f , 1911, R xxv
122 Sonata, e, vn, pf, 1911, R xx
131 131a, Preludes and Fugues, a, d, G, g, D, e, vn, 1914, R xxiv; 131b, 3 Duos (Canons und Fugen) im alten Stil, 2 vn, 1914, R xxiv; 131c, 3 Suites, G, d, a, vc, 1915, R xxiv; 131d, 3 Suites, g, D, e, va, 1915, R xxiv
Allegro, A, 2 vn, ?1914, R xxiv
133 Piano Quartet, a, 1914, R xxii
139 Sonata, c, vn, pf, 1915, R xx
141 141a, Serenade, fl/vn, vn, va, 1915, R xxvi; 141b, String Trio, d, 1915, R xxiv
146 Clarinet Quintet, A, 1915, R xxvi
Prelude, e, vn, ?1915, R xxiv

Piano:
9 12 Walzer-Capricen, duet, 1892, R xiii
10 20 deutsche Tänze, duet, 1893, R xiii
11 7 Walzer, 1893, R ix
13 Lose Blätter, 1894, R ix
17 Aus der Jugendzeit, 1895, R ix
111 Canons durch alle Dur- und Molltonarten, 1895, R xii
Etude brillante, c, 1896
18 Improvisationen, 1896, R ix
20 5 Humoresken, 1896, R ix
22 6 Walzer, duet, 1898, R xiii
An der schönen blauen Donau, improvisation, 1898
Grüsse an die Jugend, 1898, R xii
24 6 morceaux, 1898, R ix
25 Aquarellen, 5 kleine Tonbilder, 1897–8, R ix
3 Albumblätter, 1898–9, R xii
26 7 Fantasie-Stücke, 1898, R ix
32 7 Charakterstücke, 1899, R ix
34 5 pièces pittoresques, duet, 1899, R xiii
36 Bunte Blätter, 1899, R ix
Blätter und Blüten, 12 pieces, 1900–02, R xii
44 10 kleine Vortragsstücke, 1900, R ix
45 6 Intermezzi, 1900, R x
53 Silhouetten, 7 pieces, 1900, R x
58 6 Burlesken, duet, 1901, R xiii
4 Piano Pieces 1901–6, R xii
79a 10 Piano Pieces, 1901–3, R x
4 Spezialstudien, left hand, ?1901, R xii
In der Nacht, 1902, R xii
81 Variations and Fugue on a Theme of J.S. Bach, 1904, R x
82 Aus meinem Tagebuch, 35 little pieces, 1904–12, R x
86 Variations and Fugue on a Theme of Beethoven, 2 pf, 1904, R xiv; orchd 1915, R vi
Perpetuum mobile, c , 1905, R xii
89 4 Sonatinas, e, D, F, a, 1905, 1908, R xi
Scherzo, f , Caprice, f , 1906, R xii
94 6 Pieces, duet, 1906, R xiii
96 Introduction, Passacaglia and Fugue, b, 2 pf, 1906, R xiv
99 6 Preludes and Fugues, e, D, a, b, G, d, 1906–7, R xi
Ewig dein!, salon piece, 1907, R xii
115 Episoden, 8 pieces, 1910, R xi
Marsch der Stiftsdamen, 1914, R xii
132a Variations and Fugue on a Theme of Mozart, 2 pf [arr. orch work], 1914, R xiv
134 Variations and Fugue on a Theme of G.P. Telemann, 1914, R xi
143 Träume am Kamin, 12 little pieces, 1915, R xi
Fughette über das Deutschlandlied, 1916, R xii

Organ:
7 3 Organ Pieces, 1892, R xv
16 Suite ‘Den Manen J.S. Bachs’, e, 1894–5, R xv
27 Chorale Fantasia ‘Ein' feste Burg ist unser Gott’, 1898, R xv
29 Fantasia and Fugue, c, 1898, R xv
30 Chorale Fantasia ‘Freu' dich sehr, o meine Seele’, 1898, R xv
33 Sonata no.1, f , 1899, R xv
40 Chorale Fantasias ‘Wie schön leucht't uns der Morgenstern’, ‘Straf' mich nicht in deinem Zorn’, 1899, R xv
46 Fantasia and Fugue on B–A–C–H, 1900, R xv
47 6 Trios, 1900, R xv
52 Chorale Fantasias ‘Alle Menschen müssen sterben’, ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’, ‘Hallejula! Gott zu loben, bleibe meine Seelenfreud’, 1900, R xv
56 5 Easy Preludes and Fugues, 1904, R xvi
57 Symphonic Fantasia and Fugue, 1901, R xvi
59 12 Pieces, 1901, R xvi
60 Sonata no.2, d, 1901, R xvi
63 Monologe, 12 pieces, 1901–2, R xvi
65 12 Pieces, 1902, R xvi
67 52 Easy Chorale Preludes, 1902, R xvii
69 10 Pieces, 1903, R xvii
Schule des Triospiels [arr. Bach: 2-part inventions], 1903, collab. K. Straube
73 Variations and Fugue on an Original Theme, f , 1903, R xvii
79b 13 Chorale Preludes, 1901–3, R xvii
80 12 Pieces, 1904, R xvii
85 4 Preludes and Fugues, c, G, F, e, 1904, R xvii
92 Suite, g, 1905, R xviii
127 Introduction, Passacaglia and Fugue, e, 1913, R xviii
129 9 Pieces, 1913, R xviii
135a 30 Little Chorale Preludes, 1914, R xviii
135b Fantasia and Fugue, d, 1916, R xviii
145 7 Organ Pieces, 1915–16, R xviii
Several small pieces, 1893–1906, R xviii
Principal publishers: Augener, Bote & Bock, Breitkopf & Härtel, Junne, Kahnt, Lauterbach & Kuhn, Leuckart, Peters, Schott, Simrock, Tischer & Jagenberg, Universal

Edicions i arranjaments:

(selective list)

Orch: H. Wolf: Italienische Serenade, small orch (Leipzig, 1903); J.S. Bach: Vn Concs., a. E, 1911; G.F. Handel: Conc. grosso in B (Leipzig, 1912); A. Corelli: La folia (Brussels, 1914); J.S. Bach: Brandenburg Conc. no.5, Kbd Conc., d, 2 Kbd Concs., C, c, 1915: J.S. Bach: O Mensch, bewein' dein' Sünde gross, str (Leipzig, 1915); J.S. Bach: Suites nos.1–3, 1915–16; J.S. Bach: Suite, g [arr. Kbd Partitas and English Suites] (Leipzig, 1916); J.S. Bach: Triple Conc., a, 1916
Chbr: J.S. Bach: Violin-Sonate, f (Leipzig, 1915); J.S. Bach: Violin-Sonate, A (Berlin and Leipzig, 1922)
Pf: E. d'Albert: Ouvertüre Esther, op.8, duet (Berlin, 1895); J.S. Bach: Orgel-Werke (London, 1895); J.S. Bach: Orgel-Werke, duet (London, 1895–6); F. Chopin: 5 Spezialstudien (Munich and Leipzig, 1899); R. Strauss: Auzgewählte Lieder (Munich and Leipzig, 1899); J.S. Bach: 13 Choralvorspiele (Munich and Leipzig, 1900); H. Wolf: Penthesilea, duet (Leipzig, 1903); H. Wolf: Italienische Serenade, duet (Leipzig, 1904); J.S. Bach: Brandenburg Concs. nos.1–6, duet (Leipzig, 1905–6); H. Wolf: 12 Mörike-Lieder (Leipzig, 1905); J.S. Bach: Orchester-Suiten 1–4, duet (Leipzig, 1907); C.P.E. Bach: 4 Symphonien, duet (Leipzig, 1910); A. Jensen: 3 Lieder in Jensen-Album (Leipzig, 1910); R. Wagner: Auserlesene Stücke aus Opern, 2 pf (Leipzig, 1914); J. Brahms: 5 langsame Sätze aus den Sinfonien (Berlin and Leipzig, 1916); J.S. Bach: 3 Choralvorspiele (Munich and Leipzig, 1943)
Choral: 9 ausgewählte Volkslieder, male vv (Munich and Leipzig, 1899); 6 Madrigalen (Leipzig and Zürich, 1900); 12 Madrigalen, male vv (Leipzig and Zürich, 1900); H. Wolf: Christnacht (Leipzig, 1903); H. Wolf: 6 geistliche Lieder, male vv (Leipzig, 1903); numerous unpubd arrs.
Solo vocal with orch: H. Wolf: 14 geistliche Lieder (Leipzig, 1908); 7 Lieder [Brahms, Grieg and Wolf] (Leipzig, 1914); J. Brahms: 6 Lieder (Leipzig, 1914–15); F. Schubert: 8 Lieder (Leipzig, 1914); R. Schumann: 5 Lieder, 1916; F. Schubert: 7 Lieder (Vienna, 1926)

Literatura:

Analyse des Streichquartetts d-moll op.74’, Die Musik, iii (1903–4), 244
Beiträge zur Modulationslehre (Leipzig,1903, 24/1952)
Hugo Wolfs künstlerischer Nachlass’, Süddeutsche Monatshefte, 1–6 (1904), 157–64
Ich bitte um's Wort’, NZM, lxxi (1904), 20–21
Mehr Licht’, NZM, lxxi (1904), 202–3
Zum 1. April’, NZM, lxxi (1904), 274–5
Degeneration und Regeneration in der Musik’, Neue Musikzeitung, xxix (1907–8), 49–51
Musik und Fortschritt’, Leipziger Tageblatt (16 June 1907)
Offener Brief’, Die Musik, vii/1 (1907–8), 10–14
Felix Mendelssohn Bartholdys “Lieder ohne Worte”’, Leipziger illustrierte Zeitung (28 Jan 1909)
ed. E. von Hase-Koehler: Briefe eines deutschen Meisters (Leipzig, 1928, 2/1938)
ed. H. and E.H.Mueller von Asow: Briefwechsel mit Herzog Georg II. von Sachsen-Meiningen (Weimar, 1949)
ed. O. Schreiber: Briefe zwischen der Arbeit (Bonn, 1956/R) 

Font: En català: Johann Baptist Joseph Maximilian Reger (1873-1916) En castellano: Johann Baptist Joseph Maximilian Reger (1873-1916) In english: Johann Baptist Joseph Maximilian Reger (1873-1916) - Altres: Johann Baptist Joseph Maximilian Reger (1873-1916)



Parlem amb veu pròpia...

Johann Baptist Joseph Maximilian Reger o Max Reger pels amics, va ser un organista i compositor alemany que va destacar per la seva cerca sistemàtica a l'entorn del que ell anomenava la 'Música Pura' la qual, segons ell i també per molts de nosaltres, era la representada per l'obra de Bach. De fet, en una carta que va escriure al seu amic Busoni, va declarar el seu amor etern per l'alemany més universal de la forma següent: 'És precisament a la nova generació a la qual s'hauria de conduir, a tot arreu, cap a la font original de la creació musical i de l'art més diví: Johann Sebastian Bach'. De fet, segons ell 'Sebastian Bach és per a mi, principi i fi de tota la música...'. tota una declaració d'intencions que ens posa de manifest la profunda admiració, quasi religiosa, del mestre. És fins i tot factible que la seva conversió al luteranisme fos conseqüència d'aquest principi més teològic que racional. En qualsevol cas, els seus exemples musicals certament ens mostren un Reger especialment insistent amb les fuges i el contrapunt.

Avui no obstant, explorarem el Reger vocal construït, també, en base al record de Bach però en aquest cas especialment de Brahms, a qui també considerava un músic imprescindible. El recull d'aquesta edició parteix d'una selecció de cançons populars a capella datades a l'entorn del 1890 i escrites a petició del seu mestre Adalbert Lindner (1860-1946). Totes elles a diferents veus i de les que he seleccionat les sis primeres cançons, és a dir, Liebesscherz, Das Sternlein, Liebesqual, Vergebens, Wenn ich ein Vöglein wär i Das Mädchen vom Lande per a cor soprano, tenor, alto i baix sense acompanyament instrumental, a priori innecessari escoltant les veus celestials del cor de Dresden. En general, són partitures eufòniques (segons el diccionari de l'IEC, és l'efecte acústic resultant de la combinació harmònica d’uns sons determinats en un mot o enunciat), de rica harmonia i de contrapunt depurat. El to càlid, ben empastat i afinat del cor ens permet gaudir amb intensitat i emoció d'aquestes partitures vocals de Max Reger. Un Reger a qui alegrement donarem la benvinguda en aquest espai ja que, inexplicablement, fins avui no n'havíem parlat. Tot un greuge imperdonable que avui, mínimament, intentarem esmenar!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

Max Reger - Es waren zwei Königskinder

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Gracies, anem a descobrir un altre compositor.

    ResponElimina