dijous, 19 de març de 2015

CORTICELLI, Gaetano (1804-1840) - Terzetti & Fantasie

Carl von Blaas - Porträt Gegenstücke (1846)
Obra de Karl von Blaas (1815-1894), pintor austríac (1)



- Recordatori de Gaetano Corticelli -
En el dia de la commemoració del seu 175è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Karl von Blaas (Nauders, 28 d'abril de 1815 - Vienna, 19 de març de 1894) va ser un pintor austríac, membre d'una important família de pintors. Va néixer a la regió del Tirol austríac i va estudiar a l'Acadèmia de Belles Arts de Venècia. El 1837 va rebre un premi i una beca per viatjar a Roma. Allà va conèixer l'obra del Natzarenisme que el va influenciar profundament. El 1850 va tornar a Àustria on va ser nomenat professor a l'Acadèmia de Belles Arts de Viena. El 1855 va rebre un premi a l'Exposició Universal de París amb la seva pintura 'Carlemany visitant una escola de nens'. El mateix any va rebre la invitació per formar part de l'Acadèmia de Venècia. El 1866 va tornar a Viena on va continuar pintant i on va decidir escriure la seva autobiografia (1876), on explica detalls de la seva vida però també de la dels seus fills pintors, el famós Eugene de Blaas i  Julius von Blaas. Al llarg de la seva carrera va realitzar nombroses pintures destacant en el gènere retrat, religiós i en la pintura al fresc. Va morir a Viena el març de 1894.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Karl von Blaas (1815-1894) - Altres: Karl von Blaas (1815-1894)



Parlem de Música...

Gaetano Corticelli (Bologna, 22 de juny de 1804 - Bologna, 18 de març de 1840) va ser un compositor i pianista italià. Va estudiar al liceu musical de Bologna amb B. Donelli al piano i amb el Pare Mattei en composició. El 1821 va entrar a formar part de l'Acadèmia Filharmònica i va treballar principalment a Florència i a Bolonya com a professor de composició i piano. Va desenvolupar, paral·lelament, una sòlida carrera com a intèrpret sent especialment apreciat en aquestes dues ciutats. Fins i tot, el dia 11 de març de 1835 va tocar al piano acompanyat de la famosa cantant Maria Malibran. Com a compositor va escriure obra de piano, música de cambra i nombroses fantasies i variacions de melodies operístiques italianes. Va morir a Bolonya el març de 1840.

OBRA:

Pubblicata quasi esclusivamente presso la casa Ricordi: senza indicazione di data.

Fantasie e variazioni su temi operistici:
ne scrisse su motivi della Norma, della Sonnambula e dei Puritani di V. Bellini, del Marin Faliero, della Pia de' Tolomei e della Parisina di G. Donizetti, dell'Elisa e Claudio di S. Mercadante, dei Fidanzati di G. Pacini, del Guglielmo Tell di G. Rossini, di Un'avventura di Scaramuccia di L. Ricci, del Crociato e della Margherita d'Anjou di G.Meyerbeer, della Fiancé e del Maçon di D. Auber.

Aqueste dobbiamo aggiungere le due Fantasie romantiche:
Il sogno dell'esule, op. 59;
Il Fantasia romantica, op. 67;

pezzi caratteristici come Il bacio estremo, e varie composizioni per pianoforte a quattro mani: sei Polonesi, alcune sonate, un Divertimento su temi della Muta di Portici di Auber, e ancora variazioni operistiche, su temi dell'Anna Bolena e del Marin Faliero di Donizetti. Il C. fu anche autore di musica da camera: tra cui compose ariette per canto e pianoforte (L'illusione, Il canto, L'amoroso rimprovero, La preghiera, La scusa, Il mazzetto di fiori, La rondinella, La rosa, Il trovatore), tre Fantasie per pianoforte e clarinetto su motivi del Guglielmo Tell di Rossini, della Norma di Bellini e della Muta di Portici di Auber,

Fantasia per pianofortee fagotto sull'Otello di Rossini, tre terzetti per pianoforte, oboe e fagotto;
I tre generi; tre gran trio per pianoforte, clarinetto e violoncello: genere romantico, genere fantastico, genere religioso.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Gaetano Corticelli (1804-1840) - Altres: Gaetano Corticelli (1804-1840)



Parlem amb veu pròpia...

La música clàssica parteix sovint de l'apel·latiu de música culta, il·lustrada o acadèmica i, per tant, exigeix, a priori, coneixements per a gaudir-ne consistentment. Aquesta afirmació, àmpliament acceptada, rebota frontalment amb milers d'exemples musicals de totes les èpoques, gèneres i colors. Un precisament va ser el que va cultivar el nostre protagonista del dia, un desconegut italià que pel que sembla va ser un músic molt actiu a Bolonya i Florència però de qui, no obstant, al nostre temps en prou feines en teníem notícies. Comprensible en certa forma degut al seu àmbit més local que global i també a la seva activitat professional, més docent que compositiva. Ara bé, les sorpreses, que sempre són benvingudes, arriben quan hom menys les espera. I així ha estat en aquest cas on, irresistiblement, he gaudit com un manefla panxacontent escoltant una música en aparença simple i gràcil nascuda de la combinació de tres instruments, però tant ben escrita i genialment resolta que m'ha deixat absort durant hores. Piano, fagot i oboè conformen un tercet instrumental poc habitual en els repertoris i fins i tot en l'excepcionalitat d'aquest fet, tot ha redundat en una catarsis d'emoció permanent en veu, en el cas d'avui, del Tercet No.2. Però proporcionalment extensible a la totalitat d'una edició inesperadament atractiva en tots els sentits; brillant i preciosa en la interpretació i realment intrèpida en la recuperació. Sens dubte, una merescuda reverència per a Gaetano Corticelli, l'autor d'aquest superlatiu tresor!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

CORTICELLI, G. - Terzetti  Fantasie

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Hi Pau
    This is a disk for the lonely island! It hides so many surprises that I will never get tired to listen to it and I always find something new, even though it is "simple and plain". But that's exactly where its beauty lies. Only God knows how you always find these treasures that nobody else of the entire blog world would post and I am so glad to be part of your musical discovery journey, which most of the time I enjoy without even thanking you. So please take a BIG Thanks for these chamber works and a BIG BIG Thanks for your wonderful work, which means to world to me and to many others
    Your friend Jan

    ResponElimina
  3. Dear Jan,

    Thank you so much. Often I prefer 'the musical hunter' definition of myself than just music lover. I really love searching for unknown editions like this one. My best pleasure is 'to impact' the audience with forgotten composers and their amazing music! So I appreciate your words so much!!

    Greetings and paceful weekend!!
    Pau

    ResponElimina