dissabte, 14 de febrer de 2015

HEBDEN, John (1712-1765) - Six concertos for Strings

Thomas Rowlandson - Vauxhall Gardens (1785)
Obra de Thomas Rowlandson (1756-1822), pintor anglès (1)



- Recordatori de John Hebden -
En el marc de la commemoració del seu 250è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Thomas Rowlandson (Old Jewry, 13 de juliol de 1756 - Londres, 22 d'abril de 1827) va ser un pintor i caricaturista anglès. Considerat el més important mestre de la tradició satírica després de William Hogarth, la seva feina més coneguda va ser la il·lustració de textos humorístics. També va idear una versió anglesa de l'antiga Dansa de la Mort i gravat d'alt contingut eròtic. Fill d'un obrer, en finalitzar l'escola va estudiar a la Royal Academy. Als 16 anys, va anar a viure a París on va seguir estudiant. Més tard, va realitzar diversos viatges pel continent europeu, fent esbossos i prenent nota de la vida i costums de la gent que visitava. El 1775 va fer una exhibició de dibuixos anomenada Delilah visiting Samson in Prison (Dalila visita a Sansón en la presó), i el següent any va realitzar diversos retrats i paisatges. La seva prometedora carrera com a pintor es va frustrar, paradoxalment, per una bona notícia, la d'una herència de 7.000 lliures, malaguanyada ràpidament per la seva ludopatia. La vida desenfrenada el va dur a la ruïna per la qual cosa va haver de treballar intensament en la producció de caricatures satíriques. Associat a l'editor Rudolph Ackermann, va dissenyar nombroses il·lustracions, majorment humorístiques, que el van fer molt popular. El seu primer gran èxit va ser la sèrie sobre El mestre d'escola 'Dr. Syntax', una narració humorística en vers escrita per William Combe. Aquest personatge, que pel seu idealisme i aspecte peculiar recordava vagament El Quixot, es va fer conèixer el 1809 en una versió il·lustrada per entregues. 

A propòsit de l'èxit assolit, l'editor Ackermann va publicar, el 1812, una versió millorada en format llibre, amb 30 gravats de Rowlandson. A aquest primer relat el van seguir dues seqüeles; Dr. Syntax a la recerca de consol (1820) i A la recerca d'una esposa (1821). Totes dues es van produir igualment gràcies a la col·laboració de l'escriptor Combe i de Rowlandson.  Encara que l'artista va abordar la crítica política com en el seu dia ho havia fet Hogarth, aquesta faceta no va ser prioritària en la seva producció. Major rellevància van assolir les seves il·lustracions eròtiques, tan explícites que van ser qualificades de pornogràfiques. Entre els anys 1814 i 1816 va crear una versió humorística i actualitzada de la Dansa de la Mort, tema d'origen medieval que s'havia fet popular al segle XVI per diverses sèries gravades com la d'Hans Holbein el Jove. Aclaparat per les seves contínues dificultats econòmiques, Rowlandson va continuar dissenyant i dibuixant nombroses il·lustracions, tot i que amb una qualitat progressivament decreixent. A diferència de la majoria d'il·lustradors europeus del segle XIX, Rowlandson acostumava a gravar personalment les seves planxes, encara que el resultat final era producte d'un treball en equip. Rowlandson gravava les línies principals a l'aiguafort i d'altres gravadors especialitzats afegien retocs al gravat a l'aiguatinta. Una vegada estampades, els fulls eren acolorits a mà, amb lògiques variacions de tons però respectant les pautes marcades per Rowlandson i l'editor. Va morir a Londres l'abril de 1822.




Parlem de Música...

John Hebden (?Yorkshire, b. 12 juliol de 1712 - London, febrer de 1765) va ser un violoncel·lista i compositor anglès. La seva formació i ciutat de naixement es desconeixen. De jove va interpretar concerts de música de cambra a Yorkshire juntament amb un grup de músics italians i alemanys sense nom de banda conegut establerts de York. Després del seu matrimoni amb Mary Preistland el 1732, es va traslladar a Londres on va treballar com a violoncel·lista de l'Orquestra de Thomas Arne a Vauxhall, Drury Lane i Covent Garden. El 1758 va ser ascendit a 'musician-in-ordinary' amb el fagot per Jordi II d'Anglaterra. Contràriament a la majoria de compositors que van treballar a Vauxhall no va publicar cap cançó o sonates per a clavecí. Només va publicar, pel que sembla, dues col·leccions; una de concerts (Op.2) i una de duets per a flauta i clavecí (Op.1). Va morir a Londres el febrer de 1765.

OBRA:

Instrumental:

6 concertos for strings (Op. 2):
No. 1 in A Major;
No. 2 in C Major No. 3 in E minor;
No. 4 in E Flat;
No. 5 in C minor;
No. 6 in D minor
6 solos for flute and harpsichord.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: John Hebden (1712-1765) - Altres: John Hebden (1712-1765)



Parlem amb veu pròpia...

Viatgem a Anglaterra per a descobrir-ne un dels seus compositors setcentistes més amagats del repertori, el violoncel·lista John Hebden, un actor de la constel·lació musical anglesa poc conegut i de qui poca cosa en sabem. De fet, la seva condició de compositor, tenint en compte les poques referències documentades, devia ser més testimonial i anecdòtica que professional. Tanmateix, recuperant la única edició existent, la que recupera els 6 concerts de cordes (concerti grossi) opus 2 (c.1745) i de la que escoltarem el Concert No.6 en Re major, queda clar que Hebden no va ser precisament amateur a l'hora d'escriure música. Ans el contrari, coneixement gràcil de la tècnica del contrapunt, subtilesa i vigor en els passatges lents i fluïdesa i bon ritme en els moviments ràpids. Així mateix, va ser un bon coneixedor de l'academicisme italià, gràcies a Geminiani, i del seu ritual estètic concertant tot adaptant-lo al feréstec i singular paisatge anglès. Precisament, aquests concerts els va compondre, potser sota petició d'algun mecenes o del mateix Thomas Arne amb qui va treballar, en honor als Jardins Vauxhall, un dels espais que millor va conèixer. Hebden, bon intèrpret, va estar a les ordres d'Händel en una de les incomptables representacions de El Messies. Indubtablement, l'espectacular oratori d'Händel ha resistit sensiblement millor el pas del temps que la suma de tots els concerts i escàs repertori d'Hedben. En qualsevol cas, crec que seria bon moment, aquest 2015, per pensar en recuperar els seus duets de flauta i clavecí els quals, no ho dubto, pagarà la pena d'escoltar!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: Cantilena (ensemble); Adrian Shepherd (1939-2013, cello & conductor)
CHANDOS: John Hebden (1712-1765) - Six Concertos for Strings
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible

John Hebden (1712-1765) - Six Concertos for Strings

















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

7 comentaris: