divendres, 19 de desembre de 2014

DE PADILLA, Juan Gutiérrez (c.1590-1664) - Música Sacra

Jan Brueghel II - Landscape with Virgin and Child
Obra de Jan Brueghel el Jove (1601-1678), pintor flamenc



- Recordatori de Juan Gutiérrez de Padilla -
En el marc de la commemoració del seu 350è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Jan Brueghel el Jove (Antwerp, 13 de setembre de 1601 - Antwerp, 1 de setembre de 1678) va ser un pintor barroc flamenc, fill de Jan Brueghel el Vell i nét del famós i reconegut Pieter Brueghel el Vell. Va ser entrenat pel seu pare i va passar la seva carrera pintant obres d'estil i gènere semblants a les del seu progenitor. Juntament amb el seu germà Ambrosius, va produir paisatges, escenes al·legòriques i altres obres amb un característic i meticulós detall. Brueghel va ser un espavilat pintor que va copiar les obres del seu pare i les va vendre amb la signatura d'aquest. Va morir a Antwerp el setembre de 1678.




Parlem de Música...

Juan Gutiérrez de Padilla (Málaga, 1590 - Puebla de los Ángeles, 8 d'abril de 1664) va ser un compositor espanyol que va viure la major part de la seva vida a Mèxic. Es va formar a la Santa Iglesia Catedral Basílica de la Encarnación de Màlaga amb Francisco Vásquez, mestre de capella i compositor. El 1612 va ser nomenat mestre de capella de la Catedral de Nuestro Señor San Salvador de Jerez on hi va treballar durant 3 anys. Allà va rebre els vots i el van ordenar sacerdot abans de viatjar a Càdiz, on també va ser mestre de capella de la seva Catedral de Santa Cruz. Va escriure principalment música sagrada incloent misses, motets i himnes, tots ells amb texts en llatí així com nombrosa música per al Nadal. El 1622 va viatjar a Mèxic. Allà es va establir a Puebla, on va assumir el càrrec d'assistent de mestre i cantor a la Catedral Basílica de Nuestra Señora de la Inmaculada Concepción i sota la direcció de Gaspar Fernandes. El 1629 va assumir el càrrec de mestre de capella. Allà va escriure nombrosa música la majoria d'ella ben preservada actualment en la Catedral de Puebla. Va treballar la resta de la seva vida a Mèxic tot i que els darrers va delegar feina pròpia al seu company Juan García de Zéspedes. Va morir a Puebla l'abril de 1664.

OBRA:

Vocal religiosa:

Missa ‘Ave regina’, 8vv, ed. in Ray
Missa ‘Ego flos campi’, 8vv, ed. in Mapa mundi (London, 1992)
Missa ‘Joseph fili David’, 8vv, ed. in Ray
Missa sine nomine, 8vv, ed. in Ray
Missa ferialis, 4vv

Adjuva nos, 5vv;
Arbor decora, 4vv, ed. in Reitz;
Ave regina, 8vv, ed. in Ray;
Ave rex noster, 4vv, ed. in Reitz;
Christus factus est, 4vv (2 settings), ed. in Reitz;
Circumdederunt me dolores, 6vv;
Deus in adiutorium meum, 8vv;
Die nobis Maria quid vidistis, 8vv;
Dies irae, 8vv; Dixit Dominus, 8vv;
Dixit Dominus, 4vv (2 settings);
Dixit Dominus, 5vv;
Domine ad adjuvandum, 8vv;
Domine Dominus noster, 8vv, ed. in Ray;
Dominus Jesus postquam cenabit, 4vv, ed. in Reitz;
Exultate justi in Domino, 8vv, ed. in Ray;
Felix namque es sacra virgo, 8vv;
Filie Jerusalem, 4vv, ed. in Reitz;
Joseph fili David, 8vv, ed. in Ray;
Mirabilia testimonia, 8vv, also in Colección Jesús Sánchez Garza, Mexico City, ed. in Ray;
Miserere mei, 8vv;
O cruz ave spes unica, 4vv, ed. in Reitz;
O Domine Jesu Christe, 2vv, ?insts, ed. in Reitz;
O Redemptor sume carmen, 4vv, ed. in Reitz;
O vos omnes, 4vv, ed. in Reitz
Pater peccavi, 8vv;
Postquam surrexit Dominus, 4vv, ed. in Reitz;
Quo vulneratus, 4vv, ed. in Reitz;
Responde mihi, 4vv;
Salve regina, 8vv, ed. in Ray;
Sancta et immaculata, 8vv;
Sicut cervus, 4vv, ed. in Reitz;
Stabat mater, 4vv (2 settings), ed. in Reitz;
Tantum ergo, 4vv, ed. in Reitz;
Transfigi dulcissime Domine, 4vv;
Tristis est anima mea, 4vv, ed. in Reitz;
Velum templi scissum, 4vv, ed. in Reitz;
Veni pater pauperum, 8vv;
Veni Sancte Spiritus, 4vv;
Versa est in luctum cithara, 5vv:
Vexilla regis, 5vv;
Victimae paschali, 8vv;
Vida turbam magnam, 6vv; several ed. in Mapa mundi (London, 1992)

Passio secundum Mattaeum, 4vv; ed. in Barwick; ed. S. Barwick and H. Ross, Motets from Mexican Archives (New York, 1952–68)
2 Lamentations, 4, 6vv; 1 ed. in Reitz
3 litanies, 10vv
6 psalm tones, 4vv

Villancets:
in Collección Jesús Sánchez Garza, Mexico City, unless otherwise stated
More than 45 surviving villancicos, 2–6vv, in 9 Christmas cycles, 1642, 1651–9, and 1 Corpus Christi cycle, 1628, MEX-Pc;
5 ed. in Stevenson (1974);
4 ed. M. Alcázar, J. Estrada and E.T. Stanford, La música en México: antologia, i: Período virreinal (Mexico City, 1987)

Altres:
Administre sus rayos, 3vv;
Al triunfo de aquella reina, 4vv;
Con tal de gala pastores, 4vv;
De buestras glorias colijo Joseph, 4vv;
Dormidillos ojuelos, 2, 5vv;
Entre aquellas crudas sombras, 2, 4vv, Pc;
En un portal malcubierto, 4vv, GCA-Gc;
La corte del çielo, 3, 6vv;
Miraba el sol el aguila bella, 2, 4vv, Pc;
Miran con los difraçes, Pc;
Nada lejos de razon, 3vv;
Ne son sino quatro mortales, 3, 5vv;
Que tiene esta noche, 4vv, GCA-Gc;
Zagalejos amigos decid, 5vv

Font: En català: No disponible En castellano: Juan Gutiérrez de Padilla (c.1590-1664) - In english: Juan Gutiérrez de Padilla (c.1590-1664) - Altres: Juan Gutiérrez de Padilla (c.1590-1664)



Parlem amb veu pròpia...

The Sixteen és tot un referent a l'hora de parlar de música coral i l'edició d'avui no podria ser d'altra manera ja que si volia trobar una edició que fes justícia a l'excel·lent producció d'un espanyol que va fer les amèriques, aquesta ho fa a la manera celestial. En casos com els d'avui, les veus assolellades, enèrgiques i d'una afinació que esgarrifa de plaer, demostrables en el primer i brutal Mirabilia Testimonia però també en el Stabat Mater, el Transfige, dulcissime Domine o les precioses i tenebroses Lamentations of Jeremiah, són arguments suficients com per preguntar-se qui va ser aquest tal Padilla que un bon dia va néixer a Màlaga, va passar per Jerez de la Frontera i Cadis abans d'embarcar al galió, creuar l'atlàntic i afrontar el difícil repte d'assumir la direcció musical a l'esplèndida Catedral de Puebla, una ciutat en què la música era el pa de cada dia en un ja llunyà segle XVII. Monteverdi però especialment De Victoria, és a dir, la subtil però fascinant barreja de la modernitat italiana amb l'estil polifònic espanyol, se'ns presenten a un nivell escandalosament superb. No tinc més paraules per expressar la bellesa de tots i cadascun d'aquests motets. El llenguatge d'harmonia opulent, la varietat del cromatisme de les veus, els dobles cors... tot plegat conflueix amb una elegància tant emocionant que el terratrèmol renaixentista està més que assegurat fins i tot per aquells escèptics que sovint l'etiqueten de monòton i avorrit. Una meravella en tots els sentits, que fa tots els honors possibles, i també els impossibles, en aquest any de commemoració de l'espanyol-mexicà Juan Gutiérrez de Padilla!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

The Sixteen – Streams of Tears

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

4 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Hallo,
    unfortunately the link is dead! Can you reup pls?
    Thanks a lot,
    Barbara

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina