dimecres, 12 de novembre de 2014

NIVERS, Guillaume-Gabriel (c.1632-1714) - Motets pour voix seule & petits choeur

Adriaen van der Werff - The Rest on the Flight into Egypt (1706)
Obra d'Adriaen van der Werff (1659-1722), pintor holandès (1)



- Recordatori de Guillaume-Gabriel Nivers -
En el marc de la commemoració del seu 300è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Adriaen van der Werff (Kralingen, 21 de gener de 1659 - Rotterdam, 12 de novembre de 1722) va ser un pintor, escultor i arquitecte holandès. Especialitzat en escenes religioses, mitològiques i en retrats, va ser especialment actiu a Rotterdam. Va combinar l'acabat preciosista de la tradicional escola de Leiden, après amb el seu mestre Eglon van der Neer, amb els models clàssics de l'Acadèmia Francesa. Es va convertir en el pintor més famós del seu temps assolint un gran ressò internacional i acumulant una considerable fortuna. Houbraken va escriure el 1721 que possiblement Van der Werff va ser el millor pintor holandès de finals del segle XVII, una opinió compartida per la crítica. Actualment, no obstant, se'l considera una mestre menor extraordinàriament detallista, sentimental i de temàtica repetitiva. Va treballar com a arquitecte tot dissenyant façanes de cases. El seu germà Pieter van der Werff (c.1665-1722) va treballar amb ell. Va morir a Rotterdam el novembre de 1722.

Font: En català: No disponible En castellano: Adriaen van der Werff (1659-1722) In english: Adriaen van der Werff (1659-1722) - Altres: Adriaen van der Werff (1659-1722)



Parlem de Música...

Guillaume-Gabriel Nivers (Paris, c.1632 - Paris, 30 de novembre de 1714) va ser un compositor, organista i teòric francès. Va néixer en una família pròspera. El seu pare, un burgès de París, era l'agricultor de l'arquebisbat. Poc es coneix de la seva formació musical tot i que es creu que va estudiar a la Universitat de París el 1662. Els primers detalls de la seva vida apareixen el 1668, any en què es va casar i va tenir un fill. Va ser l'organista de l'Església de Sant Sulpici un càrrec que va mantenir fins el dia de la seva mort. Va alternar aquest càrrec amb el d'organista de la capella reial, va substituir a Henry Du Mont com a mestre de música de la Reina i el 1686 va obtenir un lloc a la Maison Royale St Louis, un convent de monges. Va professar una pública devoció catòlica demostrada en el seu repertori en què la música d'església és majoritària. Va morir, en bona posició social, el novembre de 1714 a París.

OBRA:

Vocal religiosa:

Motets à voix seule, … et quelques autres motets à deux voix propres pour les religieuses avec L'art d'accompagner sur la basse continue, pour l'orgue et le clavecin (Paris, 1689/R)
Chants for the convent school, St Cyr, F-V: Cantique sur la conformité à la volonté de Dieu; Chants de Jephté; Le Temple de la paix; Opéra de la vertu; Opéra de sceaux
Graduale romano-monasticum … in usum et gratiam monialium sub regula S.P.N. Benedicti, Augustini, Francisci militantium (1658, 1671)
Chants des offices propres du séminaire de St-Sulpice (1668)
Antiphonarium romanum … in usum et gratiam monialium sub regula S.P.N. Benedicti militantium (1671, 1687, 1696, 1736)
Graduale romanum … in usum et gratiam monialium sub regula S.P.N. Augustini militantium (1687, 1696, 1734)
Graduale monasticum … in usum et gratiam monialium sub regula S.P.N. Benedicti militantium (1687, 1696, 1734)
Antiphonarium Praemonstratense (1680)
Graduale Praemonstratense (1680)
Passiones Domini N.J.C. cum lamentationibus Jeremiae prophetae, et formulis cantus ordinarii officii divini (1683 (lost, cited in 1698 edn), 1684, 1698); Passions only (1723), Lamentations only (1719, 1723, 1741)
Offices divins à l'usage des dames et demoiselles établies par sa majesté à Saint Cyr (1686); enlarged, text only (1702 (lost, cited in 1754 edn), 1754)
Antiphonarium monasticum ad usum sacri ordinis Cluniacensis (1693)
Graduale romanum juxta missale sacro-sancti Concilii Tridentini (1697, 1706)
Antiphonarium romanum juxta breviarium sacro-sancti Concilii Tridentini (1701, 1723)
Les lamentations du prophète Jérémie (1704)
Le processionel avec les saluts suivant l'antiphonaire des religieuses (1706, 1736)
Chants d'église à l'usage de la paroisse de St Sulpice (1707)
Processionale romanum juxta breviarium sacro-sancti Concilii Tridentini (1723)
Chants et motets à l'usage de l'eglise et communauté des dames de la royale maison de St Louis à St Cyr (1733), incl. motets by L.-N. Clérambault; numerous MS copies dating from c1702, F-Pn, V

Instrumental:

Livre d'orgue contenant cent pièces de tous les tons de l'église (Paris, 1665/R); ed. C. Vervoitte, G.G. Nivers: cent préludes (Paris, 1862, rev. 2/1963 by N. Dufourcq)
2e livre d'orgue contenant la messe et les hymnes de l'église (Paris, 1667/R); ed. N. Dufourcq (Paris, 1956); mass ed. A. Howell, Five French Baroque Organ Masses (Lexington, KY, 1961)
3e livre d'orgue des huit tons de l'église (Paris, 1675/R); ed. in PSFM, xiv (1958, 2/1974)
3 dances, lute, c1712, attrib. Nivers in F-Pn

Literatura:

Traité de la composition de musique (Paris, 1667, 4/1712)
Dissertation sur le chant grégorien (Paris, 1683)
L'art d'accompagner sur la basse continue (see Motets à voix seule)
Méthode certaine pour apprendre le plein-chant de l'eglise (Paris, 1698, 7/1749)

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Guillaume-Gabriel Nivers (1632-1714) - Altres: Guillaume-Gabriel Nivers (1632-1714)



Parlem amb veu pròpia...

Guillaume-Gabriel Nivers és curiosament més conegut, relativament, per la seva música instrumental per a orgue (3 Livres d'orgue) per al servei litúrgic que pròpiament per la seva nombrosa música vocal religiosa la qual, encara, segueix essent inesperadament enigmàtica, fins i tot pels nostres veïns francesos. Tanmateix, Nivers va ser molt productiu en aquest sentit i va ser, també, un destacat historiador del cant gregorià el qual no tan sols va estudiar sinó que en va promoure la recuperació, divulgació i interpretació. Obres com Dissertation sur le chant grégorien (Paris, 1683) o el seu Méthode certaine pour apprendre le plein-chant de l'eglise (Paris, 1698, 7/1749) així en donen fe. L'exploració en aquest sentit fou exhaustiva i properament en parlarem. Ara bé, en motiu de la proximitat de la commemoració del 300è aniversari de decés, m'agradaria recuperar alguns dels seus Motets per a soprano, cor i orgue en un estil característicament francès i encara allunyat i poc "contaminat" per la forma italiana, la dominant aleshores a Europa. Motets alternats amb algunes de les seves solemnes obres d'orgue que dimensionen la seva condició d'organista, no en va, la professió de la seva llarga existència i que avui recordarem!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. I know of another album of Nivers' vocal and instrumental music performed by Henri & Michel Ledroit, Louis Thiry & Anne-Marie Lasla. And I know of another Baroque composer named Raison Boyvin Nivers and an album of his organ music performed by Andre Isoir.

    But I have never come across this particular album of motets by Guillaume Nivers. Thank you!

    ResponElimina
  3. Dear Arioso,

    You are talking about Jacques Boyvin (c1649-1706), André Raison (c.1650-1719) and Guillaume Gabriel Nivers (c.1632-1714). I know this Organ edition but I don't have.

    You're welcome!

    Greetings!
    Pau

    ResponElimina