divendres, 4 de juliol de 2014

BENEDETTI, Francesco Maria (1683-1749) - Salmi

Giambettino Cignaroli - Leda and the Swan
Obra de Giambettino Cignaroli (1706-1770), pintor italià (1)



- Recordatori de Francesco Maria Benedetti -
En la setmana de la commemoració del seu 265è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Giambettino Cignaroli (Verona, 4 de juliol de 1706 - Verona, 1 de desembre de 1770) va ser un pintor italià. De família d'artistes, després d'estudiar retòrica amb els jesuïtes es va interessar per la pintura, que va estudiar al taller de Sante Prunati. Amb ell va romandre fins a la seva mort, el 1728, quan Cignaroli va obrir el seu propi taller. Va compartir viatges amb Pietro Antonio Rotari, amb qui es va tornar a trobar a Venècia, on va viatjar el 1735 per treballar al fresc a la casa Labia. Allà va poder conèixer l'obra dels grans mestres de l'escola veneciana del cinquecento, atret especialment per el Veronés. Va rebre també la influència de Sebastiano Ricci i Giovanni Battista Piazzetta, amb qui va avançar en l'estètica rococó sense abandonar l'equilibri compositiu. El 1738 va retornar a Verona on va desenvolupar una intensa activitat com a pintor i com a teòric d'art, a més d'escriure alguna poesia i promoure la creació de l'Acadèmia de Belles Arts, fundada el desembre de 1764 i de la qual en va ser nomenat director a perpetuïtat. Reclamat pels seus mecenes, tant eclesiàstics com laics, va viatjar i va treballar a Parma, Vicenza, Torí i altres ciutats, si bé mai va arribar a sortir d'Itàlia. Va rebre encàrrecs d'altres corts europees, principalment de Madrid i de Viena, on va ser convidat a desplaçar-se tot i que no ho va fer. Entre els seus clients van figurar el comte Karl von Firmian, governador de la Llombardia austríaca, per a qui va pintar dos olis de gust neoclàssic: La mort de Sòcrates i La mort de Cató. Per encàrrec d'Isabel de Farnesio va pintar, el 1759, La Verge i el Nen Jesús amb sants, oli destinat probablement a l'altar de la capella del Palau Reial de Riofrío que ella mateixa havia fet construir després de l'accés al tron ​​del seu fillastre Ferran VI. Cignaroli va morir a Verona el desembre de 1770.

Font: En català: No disponible En castellano: Giambettino Cignaroli (1706-1770) In english: Giambettino Cignaroli (1706-1770) - Altres: Giambettino Cignaroli (1706-1770)



Parlem de Música...

Francesco Maria Benedetti (Assisi, bap. 12 de desembre de 1683 - Assisi, 2 de juliol de 1749) va ser un sacerdot i compositor italià. El 1699 es va unir a l'Ordre dels Franciscans. Va servir a la Capella de la Basílica de Sant Francesc d'Assis abans de traslladar-se a la Città di Castello el 1704. El 1706 es va convertir en organista oficial de la Basílica de Sant Francesc d'Assis, un càrrec que va mantenir fins el febrer de 1707. A finals del 1706 va ser ordenat sacerdot. El març de 1707 va viatjar a Torí, ciutat on hi va romandre fins el setembre de 1711. L'octubre d'aquell any va tornar a Assisi com a mestre de capella i en substitució de F.A. Urio. Progressivament, el seu càrrec eclesiàstic es va fer cada vegada més important fins el punt d'entrar a formar part del Consell de Pares de l'església. L'abril de 1716 va tornar a Torí on va assumir el càrrec de mestre de capella fins el 1721 o 1722. Les composicions posteriors, datades entre els anys 1722 i 1727 suggereixen que possiblement es va instal·lar a Aosta, on va treballar a la seva catedral com a mestre de capella. El juliol de 1727 va retornar a Assisi on va substituir a F.M. Zuccari com a mestre de capella. El 1734 va rebre una oferta per aquest mateix càrrec a la Catedral d'Urbino que va haver de rebutjar per una disposició de l'Ordre dels Franciscans. Va morir a Assisi el juliol de 1749.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Francesco Maria Benedetti (1683-1749) Altres: Francesco Maria Benedetti (1683-1749)



Parlem amb veu pròpia...

Francesco Maria Benedetti va ser un compositor prolífic i uns dels màxims exponents musicals de la ciutat d'Assís. Molt estimat pel pare Martini, un dels més implicats col·leccionistes de les seves obres, va escriure teologia musical de tot tipus. El seu nom, actualment devaluat i relegat a un cert ostracisme, va ser molt apreciat al seu moment i fins i tot una de les seves misses de rèquiem va ser interpretada a Itàlia fins ben entrat el segle XIX. La seva producció, tenint en compte els nombrosos càrrecs en esglésies, va ser principalment religiosa i en un interessant estil contrapuntístic barroc italià. Progressions a diferents ritmes, efectes dinàmics i constants contrasts tímbrics són algunes de les característiques formals de la seva música. La seva obra, amb més de 270 partitures, inclou misses, rèquiems, oratoris, cantates, motets, salms, himnes i tot tipus d'obres vocals menors bàsicament religioses. Els exemples d'avui, en nom del Perge cor per a soprano i baix continuo, el salm In convertendo per a cor, violins i continuo i el Beatus Vir per a cor i instrumentació són alguns dels pocs testimonis musicals existents que ens poden donar fe del seu esplèndid art!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: Ensemble Vocale Strumentale Della Cappella Musicale Di S.Grato
AMAZON: Teresio Colombotto – Scarlatti and Benedetti: Gaude flore
AMAZON: Benedetti - Laetamur Augustenses
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible

Scarlatti and Benedetti: Gaude flore

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: