dijous, 29 de maig de 2014

KAHN, Robert (1865-1951) - Klavierquartett Op. 30

Marie François Firmin-Girard - Hirtenmädchen am Waldrand beim Entfachen eines Feuers (1921)
Obra de François-Marie Firmin-Girard (1838-1921), pintor francès (1)



- Recordatori de Robert Kahn -
En el dia de la commemoració del seu 63è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

François-Marie Firmin, dit Firmin-Girard (Poncin, 29 de maig de 1838 - Montluçon, 8 de gener de 1921) va ser un pintor francès d'escenes històriques, religioses, de gènere, retrats, paisatges, natures mortes i flors. Va pertànyer a l'escola de pintura realista francesa. Ben aviat va anar a viure a París on, a partir del 1854, va estudiar a l'École Nationale Supérieure des Beaux-Arts. Allà va tenir a com a professors a Charles Gleyre i a Jean-Léon Gérôme. Va guanyar el segon Premi de Roma el 1861 i va decidir obrir un taller propi a París. A partir del 1859 va exposar al Saló de París i també al Salon des artistes français on va guanyar algunes medalles. El seu estil, a cavall del realisme més perfeccionista i l'impressionisme, va tenir, en la llum, un dels elements més característics. Va explorar temàtica diversa i va rebre el reconeixement de la crítica i del públic. Va morir a Montluçon el gener de 1921.

Font: En català: No disponible En castellano: François-Marie Firmin-Girard (1838-1921) In english: François-Marie Firmin-Girard (1838-1921) - Altres: François-Marie Firmin-Girard (1838-1921) 



Parlem de Música...

Robert Kahn (Mannheim, 21 de juliol de 1865 - Biddenden, 29 de maig de 1951) va ser un professor i compositor alemany. Es va formar al Berlin Musikhochschule (1882-1885) i a la Munich Akademie der Tonkunst (1885-6). Va visitar Viena el 1887 on va conèixer a Brahms. Després del servei miliar, es va instal·lar a Berlín. Allà va començar a compondre i a estrenar algunes de les seves primeres obres. El 1890 va exercir de director d'assaig de l'orquestra de la Leipzig Stadttheater. El 1894 va ser nomenat membre de l'Escola Superior de Música de Berlín, on va ser professor de piano i composició fins l'any 1930. El 1916 va entrar a l'Acadèmia de les Arts de Berlín però la irrupció del nazisme va forçar el seu exili a Anglaterra el 1937. El seu nom es va apagar lluny de la geografia que l'havia vist créixer, treballar i assolir l'èxit. Kahn va començar la seva carrera compositiva en la tradició de Schumann, Mendelssohn i Brahms, aquest últim va exerceix una profunda influència en la seva obra. També va mostrar interès per Reger i, en general, pel romanticisme més clàssic. La seva música és sòbria i sòlida en la seva arquitectura i de contrapunt molt depurat. Tot i viure fins ben entrat el segle XX, la seva filosofia musical rebutja de ple els postulats moderns i trencadors. Va destacar, especialment, la música de cambra i els seus Lieder. Els quartets de piano, les sonates de violí o els quartets de corda són algunes de les partitures més ben escrites i estructurades del seu repertori. Va escriure algunes obres corals com Mahomets Gesang op.24, Sturmlied op.53 i Festgesang op.64. Va morir a Kent el maig de 1951.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Robert Kahn (1865-1951) - Altres: Robert Kahn (1865-1951)



Parlem amb veu pròpia...

Robert Kahn va ser un compositor i professor alemany que va viure a Alemanya, plàcidament, fins que la miserable intolerància nazi, en nom de la neteja de "música degenerada", el va obligar a l'exili a Anglaterra. Allà, derrotat, va abandonar la música i va morir en la foscor de Kent. Abans d'aquest trist i injust final, fruit dels sense-raons del sectarisme més ranci, Kahn va deixar autèntiques mostres d'un art immaculat i d'una creativitat romàntica plena de sentimentalisme. De la nombrosa obra que va escriure, la més destacada va ser la relativa al gènere de cambra en què, entre altres, els seus quartets de piano van ser algunes de les partitures més interessants. En aquest sentit, el Quartet en La menor, opus 30 per a piano, violí, viola i violoncel, de 1899, està estèticament emparentat amb les obres de cambra de Brahms, el seu gran referent. Com ell, va defugir la nova corrent post-romàntica i va viure plàcidament en el romanticisme més clàssic. De quatre moviments, Allegro energico, Larghetto, Allegretto grazioso i Vivace, és una gran obra de cambra, poètica, de sobrietat aparent i acadèmicament brillant. Alhora, la interpretació és elegant, efectiva i de dibuix ben traçat fet que ens permetrà conèixer i especialment gaudir d'aquest romàntic tardà alemany!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

Kahn: Klavierquartett Nr. 2 - 7 Lieder - Serenade

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

6 comentaris:

  1. Hi Pau, no link? Greetings, Sasja

    ResponElimina
  2. Hola Pau!
    A juzgar por esta música y teniendo en cuenta su fecha de nacimiento, Kahn no era precisamente un innovador pero no por eso este "klavierquartett" deja de ser una obra notable. A los que adoramos a Brahms, al menos, seguro que nos lo parece. Francamente, me quedo con ganas de más música de este señor, hasta hoy, absolutamente desconocido para mi.
    Muchísimas gracias Pau!!!!
    Salut!
    Frantisek

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Frantisek!!

      Si la verdad que para mi también era un desconocido. Por ahora no tengo idea de si existe más música editada de su repertorio. Probablemente en Youtube podrás encontrar algo más.

      Gracias de nuevo Frantisek!
      Saludos!
      Pau

      Elimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  4. Dear Pau
    This Piano Quartet has everything in music that's important. I just cannot get enough and keep it on reply!
    Thanks for sharing this moments!
    Jan

    ResponElimina
    Respostes
    1. Dear Jan,

      As always I'm saying... It be a great pleasure for me!

      Greetings,
      Pau

      Elimina