dimecres, 14 de maig de 2014

FÖRTSCH, Johann Philipp (1652-1732) - Musica sacra

Girolamo da Carpi - Cardinal Ippolito de Medici and Monsignor Mario Bracci (c.1532)
Obra de Girolamo da Carpi (1501-1556), pintor italià (1)



- Recordatori de Johann Philipp Förtsch -
En el dia de la celebració del seu 362è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Girolamo da Carpi (Ferrara, 1501 - 1 d'agost de 1556) fou un pintor i decorador a la Cort dels Este del Ducat de Ferrara. Va començar a pintar a en aquesta ciutat com a aprenent de Benvenuto Tisi (il Garofalo) però abans dels 20 anys, va viatjar a Bolonya, per la qual cosa sovint se'l considera una figura del primer renaixement de l'Escola Bolonyesa. Es va influenciar de l'estil manierista de Giulio Romano. Va tornar a Ferrara i va col·laborar amb Dosso Dossi i Garofalo entre altres en alguns encàrrecs de la família d'Este. Girolamo es va convertir en l'arquitecte del Papa Juli III el 1550 i va supervisar la remodelació dels palaus del Vaticà. De tornada a Ferrara, se li van encarregar les ampliacions del Castello Estense. Les pintures de Da Carpi inclouen, entre altres, el "Descens de l'Esperit Sant", a l'Església de Sant Francesc a Rovigo; una "Madonna", una "Adoració dels Mags", una "Santa Caterina" a Bolonya i el "Sant Jordi" i "Sant Jeroni" a Ferrara.




Parlem de Música...

Johann Philipp Förtsch (Wertheim am Main, bap. 14 de maig de 1652 - Eutin, 14 de desembre de 1732) va ser un compositor alemany. Amb 7 anys va entrar al Gymnasium de Frankfurt am Main on va rebre una formació acadèmica i musical amb Johann Andreas Herbst. El 1671 es va matricular a la Universitat de Jena on va estudiar Filosofia i Medicina. L'any següent va estudiar Dret a Erfurt. A partir del 1674 es perd el seu rastre durant uns anys. Es creu que va viatjar per Alemanya i França. En aquest període indeterminat es creu que possiblement va seguir la seva formació (segons Musicalisches Lexicon de Johann G. Walther, 1732) i que també va conèixer a Johann Philipp Krieger, amb qui segurament va col·laborar professionalment. El 1678 es va traslladar a Hamburg, la ciutat on va desenvolupar una part important de la seva carrera. Primer va actuar com a cantant al Ratschor però ben aviar es va unir a l'òpera com a cantant solista. El 1680 va succeir a Theile com a director de la Hofkapelle a Schloss Gottorf, Schleswig, la residència de Christian Albrecht de Schleswig-Holstein. El 1681 es va graduar en Medicina a la Universitat de Kiel. Entre els anys 1684 i 1690 es va convertir en el principal compositor a Hamburg, escrivint un mínim de 12 òperes. A partir del 1690 va abandonar la música i es va dedicar a la Medicina, primer a Schleswig i després a Eutin, la ciutat on va morir el desembre de 1732. La vida musical de Förtsch és breu i geogràficament localitzada a Hamburg. El teatre i l'òpera van ser els gèneres amb els que va treballar tot i que la majoria de la seva obra s'ha perdut. Es conserva un extracte d'una publicació que conté fins a 20 àries. Aquestes mostren un estil propi, característicament alemany en el seu ús. Förtsch, per altra banda, va ser també un compositor prolífic de cantates (80), la majoria d'elles escrites en el període de Gottorf (1686-1688), motets i altra obra religiosa i secular vocal. Va publicar, així mateix, dos tractats teòrics: Musicalischer Compositions Tractat i Von dem dreyfachen Contrapunct.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Johann Philipp Förtsch (1652-1732) - Altres: Johann Philipp Förtsch (1652-1732)



Parlem amb veu pròpia...

El barroc alemany, com ja he comentat anteriorment, és una autèntica mina de tresors. Dels molts compositors que van existir en aquell temps i més enllà dels primera fila, hi ha tota una generació impossible de quantificar d'autors més o menys coneguts que van conviure i treballar en aquell apassionant segle d'or de la cultura barroca alemanya. Probablement, el cas de Johann Philipp Förtsch és peculiar per la seva pròpia història de vida. Förtsch va ser "metge", entenent la medicina com quelcom més proper a l'alquímia i no tant a la ciència, per tant, la seva vocació fou pròpiament aquesta. La música va ser un passatemps complementari a la seva formació en Medicina a Jena i Erfurt. Ara bé, la seva afició musical anava més enllà d'un simple divertimento ja que fou nomenat, el 1680, mestre de capella de Schleswig. I si bé el seu període musical va ser molt breu, entre els anys 1674-1690, va ser suficient com per deixar una empremta prou interessant com per recuperar-lo, amb decència, en aquest dia de celebració del seu aniversari. El seu repertori, tot i ser abundant i estar documentat de la seva etapa d'Hamburg, en prou feines ha sobreviscut al pas del temps. De les 12 òperes que va escriure només en sobreviuen 40 àries individuals.

També es documenten fins a 82 cantates, incloent les 11 peces en alemany i llatí de la present edició, així com una col·lecció de cànons i dos tractats teòrics musicals. Aquesta edició és, en la majoria d'obres que es presenten, una primícia mundial pel que fa a la recuperació d'aquest enigmàtic autor alemany. L'estil de la música de Förtsch és proper al de Schütz i Buxtehude i, en general, està ben elaborada i la podem situar al nivell de mestres com Bruhns, Weckmann o Reincken. La qualitat de l'edició, tenint en compte que parlem de Carus, està al nivell que correspon, és a dir, el so té una gran profunditat, riquesa i amplitud. Les parts vocals, com marcava la tradició teològica de l'època, són intel·ligibles tant en les obres en alemany com les que trobarem en llatí. Les partitures que escoltarem són, per ordre, les següents: Veni Creator Spiritus [Soli SB, Vl, Vga, Bc (Vne, Theorbe, Cemb, Org)]; Ach, dass die Hülfe aus Zion [Soli SB, Vl, Vga, Bc (Vne, Org)]; Verbum caro factum est [Soli ATB, 2 Vl, Bc (Vga, Vne, Theorbe, Cemb, Org)]; i Ich freue mich im Herrn [Soli SS, 2 Vga, Dulzian, Bc (Vga, Vne, Theorbe, Cemb, Org)]. Possiblement, a Förtsch l'oblidarem amb facilitat, no obstant, aquest testimoni és l'exemple de com amb pocs efectius es pot assolir una gran varietat d'efectes sonors de gran bellesa i rigor!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: Alex Potter (alto); Markus Flaig (bass); Monika Mauch (soprano); Barbara Bubl (soprano); Hans Jorg Mammel (tenor); L'Arpa festante
CARUS: Johann Philipp Förtsch: Ich freue mich im Herrn · I rejoice in the Lord
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible

Johann Philipp Förtsch: Ich freue mich im Herrn

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

4 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Estou alucinado com a qualidade (musical e de interpretação) dos seus posts. Moltes mercès! Encontrar alguém este bom gosto e cultura é raro e sempre um prazer.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchas gracias!!!

      La música y el arte son imperativos categóricos, es decir, por el bien común hay que compartirlos!

      Saludos!
      Pau

      Elimina