diumenge, 9 de febrer de 2014

PEKIEL, Bartłomiej (c.1633-c.1670) - Missa Brevis

Pieter Saenredam - West Facade of the Church of Saint Mary in Utrecht (1662)
Obra de Pieter Jansz Saenredam (1597-1665), pintor holandès (1)





Parlem de Pintura...

Pieter Jansz Saenredam (Assendelft, 9 de juny de 1597 - Haarlem, 31 de maig de 1665) va ser un pintor neerlandès. La seva obra es caracteritza per una especialització en la representació de tranquils interiors d'esglésies. Fill de l'impressor i dibuixant Jan Pietersz Saenredam (1556–1607), va ser deixeble de Jan Pietersz de Grebber. És famós principalment per les seves sorprenentment modernes pintures d'esglésies. Aquestes obres es basaven en minucioses mesures i la realització d'esbossos detallats de les esglésies que desitjava representar, en col·laboració amb el seu amic, l'arquitecte Jacob van Campen. Aquests esbossos són en realitat similars a dibuixos d'arquitecte: rics en detalls i singulars per la gran puresa lineal; estan realitzats amb llapis, ploma i clarió. Sobre el dibuix base, Saenredam afegia colors en aiguada, el que aportava a més de valors cromàtics una certa textura i sensació de profunditat mitjançant delicats ombrejats. Així és com Pieter Saenredam va crear austeres atmosferes d'interiors, mitjançant una graduació minuciosa de la lluminositat dels colors. En la seva pintura (que solia concloure a l'oli, però només després de donar per acabats els detallats esbossos) sovint i amb premeditació s'exclou o es minimitza la presència de la gent, la qual cosa enfoca l'atenció en les construccions i en les formes arquitectòniques.




Parlem de Música...

Bartłomiej Pekiel (c.1633-c.1670) va ser un compositor polonès. Tot i no conèixer en detall la seva vida, Pękiel va servir a la cort de Varsòvia des de, com a mínim, l'any 1633. Va ser l'assistent de Marco Scacchi, quan aquest era el director musical de la Capella Reial i, més tard, quan aquest va haver de retornar a Itàlia per problemes de salut, va assolir definitivament el càrrec de mestre de capella (1649-1655). Després es va traslladar a la Capella Musical de la Catedral de Wawel, a Cracòvia, on va dirigir l'orquestra després de la mort de Franciszek Lilius el 1657. La seva producció, majoritàriament desconeguda actualment, està formada per obres vocals a capella (principalment misses i motets) i instrumentals. Entre elles, hi ha documentat el primer oratori polonès de la història, Audite Mortales per a 6 veus, instruments i continuo.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Bartłomiej Pekiel (c.1633-c.1670) - Altres: Bartłomiej Pekiel (c.1633-c.1670)



Parlem amb veu pròpia...

Bartłomiej Pękiel va ser un dels compositors polonesos més eminents pel que fa a música coral del segle XVII. Tanmateix, només 29 de les seves composicions han sobreviscut al pas del temps. La majoria de les seves obres són a cappella i mostren una clara influencia dels mestres italians del renaixement i, suposem, del seu mestre italià Marco Scacchi (de qui espero, algun dia, recuperar-ne música). La música de Pekiel és desconeguda més enllà de les fronteres de Polònia, comprensible tenint en compte que actualment el seu nom és internacionalment ignorat arreu. Però no hem d'oblidar que Polònia, en el seu dia, va ser un territori musicalment fèrtil que va atraure músics d'arreu d'Europa, especialment italians. Aquest estil italià, com deia, és ben present en la música renaixentista de Pekiel tot i ser un autor de mitjans del segle XVII. Pekiel, tot i no tenir-ne informació al respecte, és més que probable que estudiés a Itàlia la tradició polifònica de l'escola romana. Aquesta essència italiana en la forma i en la metodologia la trobarem en la Missa Brevis coral a cappella de 1661 de l'autor polonès. Aquest stile antico renaixentista assumeix la tradició musical de Palestrina per oferir-nos una missa austera, polifònica, sense instruments i on les veus han de ser tècnicament impecables. L'acompanyarà, a mode d'introducció, el motet Salvator orbis a capella amb un joiós al·leluia final. Fent un repàs a la història d'aquest espai, poques són les obres recuperades exclusivament a cappella. En aquest sentit, pels enamorats dels renaixement més polifònic, no dubto que les obres de Pekiel seran un regal inesperat!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...
PEKIEL, B.: Missa brevis / Missa pulcherrima ad instar Praenestini

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

6 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Sorry, the link is dead... Could you reupload it please?

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  4. Hey, the link is dead. can you re-upload please?

    ResponElimina
  5. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina