divendres, 7 de febrer de 2014

MAYR, Rupert Ignaz (1646-1717) - Psalms & Motets

Matthias Stomer - Annunciazione
Obra de Matthias Stomer (c.1600-c.1652), pintor holandès (1)



- Recordatori de Rupert Ignaz Mayr -
En el dia de la commemoració del seu 297è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Mathias Stomer (Amersfoort, c.1600 - Sicília, c.1652) va ser un pintor holandès d'estil tenebrista, englobat en el cercle de pintors del caravaggisme. El seu nom s'escriu de formes diverses, figura en algunes fonts com Matthias Stomer, i en altres com Mathias Stom. Es coneixen poques dades segures de la seva vida. Es creu que es va iniciar en la pintura amb Abraham Bloemaert a Utrecht. Després va viatjar a Roma, on entre els anys 1620 i 1623 va ser deixeble del pintor caravaggista Gerrit van Honthorst. D'aquí va passar a Nàpols, i el 1640 es va instal·lar a Sicília. La data de la seva mort no es coneix, encara que el seu últim esment és de l'any 1650. Stomer s'explica entre els caravaggistes nòrdics més importants, juntament amb Honthorst. Es diferencia d'aquest pel seu colorit més càlid i limitat, en general, en gammes terroses, i pel predomini dels temes religiosos en la seva producció, davant de les escenes de gènere o quotidianes d'Honthorst i altres tenebristes. Entre les seves obres, cal destacar Samsó i Dalila (Palau Barberini de Roma), L'adoració dels pastors (Viena, Museu Liechtenstein) i La incredulitat de Sant Tomàs (Madrid, Museu del Prado), que algunes fonts segueixen atribuint per error a Gerrit van Honthorst. Hi ha altres obres seves al Museu Nacional d'Art de Catalunya, al Museu Thyssen-Bornemisza de Madrid (El sopar d'Emaús), al Museu Sant Pius V de València (Sant Sebastià atès per Irene i la seva criada), a la Galeria Nacional d'Irlanda (Dublín) i al Museu de la Universitat Bob Jones de Greenville (Carolina del Sud, EUA).




Parlem de Música...

Rupert Ignaz Mayr (Schärding, 1646 - Freising, 7 de febrer de 1712) va ser un violinista, compositor i mestre de capella alemany. Nascut a Schärding, actualment Àustria, va néixer dos anys abans del  final de la terrible Guerra dels Trenta Anys. Europa era un territori convuls aleshores i Mayr, en primera persona, en va viure les conseqüències. La Guerra de Successió Espanyola va obligar a l'Elector Maximilià II de Baviera a reduir les despeses de la seva cort. La capella musical de Munich, on Mayr va treballar durant 21 anys, se'n va ressentir fins el punt que va haver de clausurar les seves activitats musicals. Aquest context d'incertesa és amb el que va haver de conviure. Mayr va ser violinista la major part de la seva carrera i no seria fins els darrers anys de la seva vida que elevaria el seu càrrec a la posició de Hofkapellmeister a Munich. Mayr, fidel a la tradició barroca germànica, va generar un gran interès, respecte i admiració per part dels seus contemporanis, com Kerll o Muffat. A l'enciclopèdia musical "Musikalisches Lexikon oder musikalische Bibliothek" (1732), de Johann Gottfried Walther, es fa referència a Mayr com a gran compositor alemany. Mayr es va formar, probablement, a Freising, ciutat on va morir el 1712. Amb 20 anys es va casar amb Anna Cäcilia Freyhammer, filla de l'Elector de Baviera. La primera referència musical i salarial de Mayr la situem a Freising l'any 1670 on es certifica que rep un "salari en espècies". Un any més tard, el salari es tradueix en 15 florins que rebrà com a violinista de la ciutat. Alguns escrits el relacionen amb el Jesuïtes i en la possibilitat que es formés acadèmicament amb ells. En aquest primer període, a banda d'intèrpret, es coneixen algunes obres teatrals de Mayr. Aquesta etapa inicial, des del 1670 fins el 1678, finalitza quan es trasllada a Eichstätt on va treballar durant cinc anys al servei, probablement, del bisbe Marquard II. D'aquest breu període es conserven dues col·leccions d'obres: la música instrumental "Arion sacer sive Concertationes Musicae" de 1678 i la "Concentus Sacri" de 1681.

Valentin Gappnigg - Gemälde aus einer Serie mit Darstellungen von Besitztümern des Hochstifts Freising im Fürstengang zwischen Fürstbischöflicher Residenz und Freisinger Dom.
Vista de Freising (c.XVII), obra de Valentin Gappnig (c.1661-1736), pintor alemany (2)

El 1685 se'l situa com a violinista a la Kurfürstlichen Hofkapelle de Munich. En aquest càrrec hi romandria fins el tancament, per decret reial, de la capella musical de Munich l'any 1706. El seu càrrec, abans del tancament, i amb algunes variacions durant els últims anys, estava ben remunerat ja que el seu salari anual oscil·lava entre els 200 i 400 florins. Des de Munich, el 1706, es va traslladar, definitivament i de nou, a Freising on va treballar a sou del bisbe Johann Franz Eckher de la ciutat. La col·lecció de música "Psalmodia brevis ad vesperas totius anni" i dedicada al seu protector és una de les col·leccions musicals d'aquest període. Moltes de les col·leccions i composicions de Mayr s'han perdut o no s'han recuperat encara. A Alemanya, en el transcurs del segle XX, el musicòleg Karl Gustav Fellerer (1902-1984) va realitzar una exhaustiva investigació sobre la vida i obra de Mayr utilitzant material d'origen de Freising i Munich. Va estudiar, especialment, la música sacra del compositor i, sobre la base de les primeres edicions publicades a Augsburg i datades a principis del segle XVIII, va preparar una nova edició i classificació per al Denkmäler Deutscher Tonkunst.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Rupert Ignaz Mayr (1646-1717) - Altres: Rupert Ignaz Mayr (1646-1717)



Parlem amb veu pròpia...

Dels dos enregistraments existents de Rupert Ignaz Mayr, el primer és una edició de 2003 per títol Musica Sacra, aquest és el més conegut i el que, probablement, amb major intensitat i bon gust fa honors a la vida i obra del desconegut compositor alemany. Aquesta edició conté motets, salms i concentus sacris de les publicacions "Gazophylacium musico-sacre", la "Psalmodia brevis ad vesperas totius anni" i el "Concentus Sacri" en un depurat i solvent estil barroc. Mayr, com tants compositors contemporanis de Bach, va fer ús del contrapunt i de la polifonia més refinada conjuntament amb virtuoses tècniques instrumentals pròpies de l'època barroca en què s'emmarca. L'excel·lència dels seus treballs, tot i ser encara un autor eminentment desconegut, és inqüestionable i el nostre exemple d'avui dóna fe i testimoni del seu bon art. En conjunt, les obres es caracteritzen per l'estreta unitat temàtica que es crea entre l'instrument i les veus. En sintonia amb el també alemany Johann Caspar Kerll, a Mayr l'atreu l'alternança ràpida entre les veus solistes i els cors amb espectaculars efectes en aquest sentit. L'escriptura, tot i ser fidel al contrapunt, és imitativa i sovint espontània en el caràcter fet que amplifica, encara més, el resultat vocal i instrumental de les obres.

Aquestes, dividides en salms, amb els característics "gloria" i "alleluia" finals, motets i sacris concentus, es diferencien en el text i en l'arquitectura compositiva. Tanmateix, l'equilibrada interpretació, la contrastada qualitat dels solistes, cor i orquestra converteixen cada una d'aquestes obres en un descobriment amb independència del seu format o característiques més tècniques. En el nostre recull escoltarem, per ordre, el Jubilate Deo, el Sacri concentus psalmorum, antiphonarum, Op. 3: Beati omnes, el Ascendit Deus, el Sacri concentus psalmorum, antiphonarum, Op. 3: Ave regina coelorum i el Confitebor. Cada una d'aquestes obres és una petita meravella que automàticament ens despertaran l'interès per aquest Mayr, a qui no confondrem amb el conegudíssim Johann Mayr, i ens preguntarem per què fins ara no n'havíem sentit parlar. El camp de la música, en essència, és com el regne animal. Espècies que dominen el paisatge, els ecosistemes i fins i tot els territoris. Però com bé sabem, en espais inimaginables, en ambients recòndits i en inesperades contrades, existeixen els endemismes que caracteritzen i sovint doten d'intrínseca personalitat els hàbitats on es desenvolupen. Mayr, un endemisme alemany, va ser un gran compositor a qui avui amb plaer redescobrim i amb joia escoltarem!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: Capella Weilburgensis Vocale; Arpa FestanteDoris Hagel
AMAZON: Mayr, R.I.: Confitebor Tibi / Psalms / Motets
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

8 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Dear Pau, the link is dead. Colld you post a new link?

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  4. Hello, I'm new here. Compliments for your site. A lot of fine music here. The link, however, is dead (It's difficult if not impossible to find this music!) Any chance to reup? Thanks a lot and greetings from Germany!
    Barbara

    ResponElimina
  5. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina