dimecres, 15 de gener de 2014

SAMMARTINI, Giovanni Battista (c.1700-1775) - Magnificat

Garofalo - Saint Lucy (c.1535)
Obra de Benvenuto Tisi "Il Garofalo" (1481-1559), pintor italià (1)



- Recordatori de Giovanni Battista Sammartini -
En el dia de la commemoració del seu 239è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Benvenuto Tisi o Il Garofalo (Canaro, 1481 - Ferrara, 6 de setembre de 1559) va ser un pintor manierista italià de l'escola de Ferrara. Va començar auspiciat per la Cort dels Este. Va estudiar amb Domenico Panetti i potser amb Lorenzo Costa i va ser contemporani i col·laborador de Dosso Dossi. El 1495, va treballar a Cremona amb Boccaccino. El 1520, Girolamo da Carpi va ser el seu aprenent i va treballar en projectes a Ferrara, des del 1530 al 1540. Va ser amic de Rafael i el va imitar tan bé que els seus quadres Madonna col Bambino han estat sovint atribuïts a aquest gran mestre. El seu sobrenom, Garofalo, deriva de garofano (clavell en italià), ja que ocasionalment pintava un clavell a les seves obres.




Parlem de Música...

Giovanni Battista Sammartini (Milà, c.1701 - Milà, 15 de gener de 1775) va ser un compositor, organista, mestre de cor i mestre de música italià. El 1728 accedí al lloc de mestre de capella de Sant'Ambrogio de Milà. Va destacar en el seu període primerenc per la música religiosa (oratoris, cantates) i més tard també amb òperes, sonates, simfonies, etc. La seva principal aportació és haver contribuït a desenvolupar la simfonia, a partir d'obres amb tres moviments per a corda i alguns instruments de vent. Les seves simfonies mostren els començaments d'un canvi entre l'obertura senzilla i curta de les òperes cap a la serietat i el desenvolupament temàtic que prefigura l'obra de compositors com Haydn i Mozart. Entre els seus alumnes cal destacar a Christoph Willibald Gluck. El seu germà, Giuseppe Sammartini també fou músic. Sammartini va ser un compositor molt prolífic. El seu repertori inclou 4 òperes, unes 70 simfonies, 10 concerts i gran quantitat de música de cambra en estil barroc i preclàssic. Actualment, són aproximadament 450 les obres conegudes i recuperades de Sammartini. No obstant, molta d'ella s'ha perdut, sobretot les obres religioses i profanes vocals. Alhora, existeix una important confusió d'atribució de moltes de les seves partitures en favor del seu germà Giuseppe. Les obres de Sammartini estan catalogades actualment pel seu número d'opus o per l'etiqueta JC en referència als editors Jenkins-Churgin. La música de Sammartini es divideix generalment en tres períodes estilístics: El primer període (1724-1739), és fidel a la tradició de les formes barroques i preclàssiques. El segon període (1740-1758), abandona el barroc i s'adapta plenament al preclassicisme, especialment, en el gènere simfònic. L'últim període (1759-1774), les formes són plenament clàssiques i mostren la influència de les noves tendències musicals. A Sammartini se'l valora, principalment, per la seva música situada a mig camí del barroc i el classicisme, és a dir, la música corresponent als anys 1740-1758.



Parlem amb veu pròpia...

Giovanni Battista Sammartini va ser un dels compositors més considerats pels seus contemporanis. Nascut en una família de músics italians d'origen francès, Sammartini ha viscut una veritable edat or en relació al nombre d'edicions disponibles al mercat. El seus antecedents però especialment la seva història musical hi tenen molt a veure ja que va ser un dels principals transgressors del barroc al fer-lo evolucionar satisfactòriament a un classicisme que va abraçar i va explorar en detall, especialment, en el gènere simfònic. El seu volum de composicions, més de 400 conegudes i tantes altres per conèixer o per donar per perdudes, ens demostren la solvència, la capacitat i la destresa d'aquest mestre italià referent, per altra banda, dels Haydn i Mozart i tants altres mestres clàssics del XVIII. Sammartini és un d'aquells autors dels que explorar-ne la seva música en resulta una apassionant història ja que hi observarem importants canvis de mètode i d'estil en funció d'una o altra partitura. Alhora, és prou conegut que Sammartini va "tastar" tots els gèneres, des del religiós, teatral, simfònic, concertant o cambrístic.

En aquest sentit, avui recuperarem dues edicions diferenciades, la principal i que titula l'entrada del dia serà el seu Magnificat. Una obra religiosa solista, coral i orquestral en què el barroc, en la seva forma, se'ns presenta amb tot el seu esplendor. Comprensible tenint en compte que la música sacra es correspon al seu primer període musical. Sense ser molt extens, hi escoltarem un lirisme virtuós, abundància coral i exuberància instrumental. L'introduirem amb la preciosa Trio sonata No.4 en Do major per a dos violins i clavicèmbal. De dos moviments, allegro i affettuoso, aquesta simpàtica obra ens remet obligadament als orígens de la sonata barroca, generalment escrita per a dos violins i baix continuo. Sammartini explora una de les formes musicals més característiques de la Itàlia del segle XVII i ens regala una sonata on s'exposa un tema principal que sovint es contraposa a un tema secundari. Temes que es repeteixen amb algunes variacions o canvis de modulació. Sammartini, de qui ja n'havia parlat en relació amb un Beatus Vir extraordinari, mereix un espai propi i un capítol singular en la bella i emocionant història de la música. Avui el recordem emotivament però en seguirem parlant perquè les glorioses aventures de Sammartini no s'acaben, ni molt menys, aquí!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: Márta Szúcz (Soprano); Klára Takács (Alto); Dénes Gulyás (Tenor); Tamas Bátor (Bass); Budapest Madrigal Choir; Budapest Strings; Ferenc Szekeres (conductor)
INTÈRPRETS: Andrea Noferini (cello); Roberto Noferini (violin); Gianfranco Iannetta (violin); Bruno Canino (harpsichord)
RECICLASSICAT: SAMMARTINI, Giovanni Battista (c.1700-1775)
CLASSICSONLINE: SAMMARTINI, G.B.: Trios Nos. 1, 3, 4, 5 / Cello Sonata in G Major
CLASSICSONLINE:  VIVALDI / ALBINONI / SAMMARTINI / CALDARA: Magnificats
IMSLP: Giovanni Battista Sammartini (c.1700-1775)
CPDL: No disponible



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

6 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Hola,magnífica música. Muchas gracias por compartir. Saludos desde Oaxaca,Mexico.

    ResponElimina
  3. El arte pictorico que acompaña al blog tambien es muy hermoso. Gracias nuevamente.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchas gracias! Curiosamente, esta semana he estado escuchando una muy buena edicion de la música barroca de la Catedral de Oaxaca!

      Aqui puedes verla:
      http://www.cd-baroque.com/index.php/cdbaroque/accueil/disques_k617/catalogue/baroque_latino_americain/musique_a_la_cathedrale_d_oaxaca

      Gracias de nuevo!
      Saludos!

      Elimina
  4. Thanks for introducing me to the art of Garofalo. I was stunned to know this painting dates to 1536 which is very impressive.
    And also thanks for the music. I didn't know this recording.
    Leo

    ResponElimina
    Respostes
    1. You're welcome!

      The renaissance art is more impressive than we really imagine!

      Thank you!
      Pau

      Elimina