dimarts, 24 de desembre de 2013

VANHAL, Johann Baptist (1739-1813) - Missa Pastoralis in G major

Andreas Schelfhout - Duits landschap met ruïne (c.1844)
Obra d'Andreas Schelfhout (1787-1870), pintor holandès (1)


- Recordatori de Johann Baptist Vanhal -
En el marc de la commemoració del seu 200è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Andreas Schelfhout (La Haia, 16 de febrer de 1787 - 19 d'abril de 1870) fou un pintor holandès, gravador d'aiguaforts i litògraf, conegut pels seus paisatges. Englobat dins el Romanticisme, les seves escenes d'hivern holandeses i els canals congelats amb patinadors ja es van fer famoses durant la seva vida. Es va convertir en un dels artistes de paisatge holandesos més influents del seu segle. Andreas Schelfhout començà la seva trajectòria com a pintor de casa en el negoci que regentava el seu pare. Ja va començar a pintar quadres en les seves hores lliures. Després d'una primera exposició amb bona rebuda a La Haia, el seu pare l'envià per rebre formació apropiada a Joannes Breckenheimer (1772-1856), un dissenyador de La Haia. No només va aprendre els aspectes tècnics de la pintura, sinó que també va fer estudis detallats dels artistes de paisatges Meindert Hobbema i Jacob Van Ruysdael. El 1815 va iniciar el seu propi taller i es va convertir en membre del Pulchri Studio. Gràcies a la seva excel·lència tècnica i sentit de composició i el seu ús de colors naturalistes, aviat es farà famós fora de La Haia. El 1818 es va convertir en membre de l'Acadèmia Reial d'Arts Visuals d'Amsterdam i el 1819 se li va atorgar la medalla d'or a una exposició d'Anvers. La seva reputació va continuar creixent i el 1822 se li va donar el rang de Corresponsal de quarta classe del Reial Institut Neerlandès.

Inicialment va pintar principalment escenes d'estiu, escenes de platges i pintures d'animals. Però a mesura que les seves pintures d'escenes d'hivern es van anar fent famoses, les va començar a incloure en les seves exposicions. Era principalment un artista d'estudi, confiant en els seus esbossos fet en plein air. El seu llibre d'esbossos Liber Veritatis mostra que feia aproximadament vint pintures cada any, entre elles unes quantes vistes estrangeres. Schelfhout va impartir formació a diversos pintors que esdevindrien famosos com Johan Hendrik Weissenbruch, Johan Jongkind (un dels pares de l'Impressionisme), Charles Leickert, Johannes Josephus Destree, Jan Willem van Borselen, Nicholas Roosenboom, Willem Troost, el pintor de l'Escola del riu Hudson Louis Rémy Mignot i el seu gendre Wijnand Nuyen. Al final de la seva carrera, va ajuntar uns vuitanta dibuixos de paisatges, majoritàriament gravacions d'obres anteriors i aquarel·les, dibuixats en guix i lleugerament acolorits. La seva mort marcà el final del període romàntic a Holanda. Se'l considera un precursor de l'Escola de La Haia.




Parlem de Música...

Johann Baptist Wanhal (Neu-Nechanitz, Bohèmia, 5 de desembre de 1739 - Viena, 20 d'agost de 1813) fou un compositor txec. Fill d'un pagès, va aprendre música amb mestres locals i entre els anys 1757 i 1760 va ser organista i director d'un cor local. Gràcies a la comtessa Schaffgostsch es va traslladar a Viena, on va estudiar amb Dittersdorf. Va romandre en aquesta ciutat fins a l'any 1769 i després va residir successivament a Itàlia (1769-1771) i a Hongria (1772-1780). A partir d'aquest últim any i fins a la seva mort va viure a Viena, on va treballar com com a músic independent, situant-se entre els millors compositors clàssics del seu temps. Tanmateix, la seva producció presenta molt poca unitat, ja que en nombroses ocasions va compondre per raons merament comercials. Això no impedeix que molts dels seus concerts, simfonies i peces per a piano siguin una clara mostra de la seva importància per a la fixació de l'estil clàssic vienès. Durant força temps, les seves simfonies van ser més populars que les del mateix Joseph Haydn. Va compondre al voltant de cent simfonies (se'n conserven unes setanta), vuitanta quartets, trenta concerts, nombroses sonates per a piano a tres, dos o en sol, variacions i danses per a piano, entre moltes altres obres de diferents gèneres. També va escriure nombroses misses i altres obres religioses, així com vuit lieder infantils. Va ser, així mateix, un prestigiós mestre i va editar les obres pedagògiques Anfangsgründe des Generalbasses i Kurze Anfagsgrüde für dónes Pianoforte, així com diversos exercicis musicals.



Parlem amb veu pròpia...

Com a enamorat del classicisme, no podia finalitzar el 2013 sense parlar d'un dels grans clàssics de la història, un dels tants que van fer vida a Viena en una època en què aquesta ciutat era el centre cultural d'Europa i en què artistes de totes les races, categories i condicions, es reunien, competien i publicaven les seves creacions. Vanhal, bohemi de naixement, podria haver triat Praga, el segon centre musical en el segle XVIII, però va decidir anar a rivalitzar, ni més ni menys, que amb Haydn i Mozart a Viena. De fet, la història ens diu que tots ells es coneixien, s'admiraven, es respectaven i compartien bona amistat. Fos com fos, en el nostre espai-temps hi ha una realitat científica, si més no simbòlica, la del 200è aniversari de la mort de Vanhal en aquest 2013. Pocs, si més no al nostre ecosistema, se n'hauran adonat ja que, tristament, el seu nom no ha gaudit de la mínima presència pública. Vanhal situat quantitativament i qualitativament parlant a l'altura dels seus contemporanis més internacionalment coneguts, va ser un dels pilars essencials del classicisme vienès. La seva música parla per sí mateixa; simfonies, concerts, obra de cambra, litúrgia, cançons... i, no obstant, ni una insignificant paraula de condol pòstum per aquest grandíssim mestre clàssic. Tot i estar absorts pel Nadal i la seva eufòria, no oblidarem aquesta inexplicable absència que, simplement, empobreix la cultura i la intel·ligència d'un país.

Però bé, deixarem de banda els plors i lamentacions i ens centrarem en la música del bohemi. I avui, en honor a tots aquells que assistiran a la Missa del gall, Matines o Missa dels pastors, farem un homenatge al Nadal amb una obra dedicada, específicament, a aquesta festivitat. La Missa Pastoral en Sol major, per a solistes, cor i orquestra, de data anterior al 1782, és una missa característicament bohèmia, fins i tot, en algunes de les seves línies melòdiques. A Bohèmia, a diferència d'Àustria, existia una remarcable tradició musical a l'entorn del Nadal. L'exemple més conegut és potser la Missa de Nadal de Ryba. Però també trobarem gran quantitat de simfonies pastorals, motets pastorals, ofertoris pastorals i tot tipus de partitures relacionades amb el Nadal. La missa, tot i ser bohèmia en algunes de les seves melodies (especialment evident en el Kyrie i el Benedictus), és fidel a la característica estructura clàssica. Tot i no ser solemne en la seva concepció ja que possiblement és una missa "fàcil" i més popular per tal d'estendre-la per les congregacions catòliques de Bohèmia, si que assumeix la grandiloqüència coral, especialment en el Gloria i el Credo. Tot i tenir alguns passatges solistes, és una obra principalment coral amb acompanyament de gran orquestra. I ja que recordem emotivament el seu nom i univers, introduirem la missa amb una de les seves simfonies, concretament la Simfonia en La major opus 162. De quatre moviments, en destacaria especialment l'allegro final. Recordar a Vanhal per Nadal, és un regal i, en nom de la seva missa, un gran festival, perquè la seva obra, i per sempre més, hauria d'estar en un pedestal! Bon Nadal!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

11 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Recordem la sessió de música en què van participar: Haydn i Dittersdorf, violins; Mozart, viola; Vanhal, violoncel. Van interpretar els quartets que Mozart va dedicar a Haydn.
    Bon Nadal, Pau!

    ResponElimina
    Respostes
    1. I tant!!! Sempre que penso en el virtuosisme d'aquests genis tocant tots junts se'm posa la pell de gallina...
      Gràcies Wolfgang!!!

      Molt Bon Nadal!
      Pau

      Elimina
  3. Dear Paul,

    thank You for the Ivancic and Vanhal music! Very pleasant music.
    The Schelfhout painting si lovely, I think I have seen it once, but can't remember where, perhaps in The Hague, but I realy don't know.
    I wish you a Merry Christmas and a healthy and musical year 2014.

    Greetings,
    Peter

    ResponElimina
    Respostes
    1. Dear Peter!

      Thank you!!! Ivancic is an amazing discovering. He was one the most important austrian composers in XVIII Century! I can't believe! Besides, it exists a lot of discography about him... principally masses and vespres but symphonies too!

      Schelfhout was born in The Hague. His works are in Rijksmuseum, Gemeentemuseum Den Haag (The Hague), Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam... and in other places. His art is really romantic and expressive like a poetic landscape! I really love!

      Nice to see you! I wish the best for you... with music, love and peace!
      Merry Christmas!

      Pau

      Elimina
  4. Muchas gracias Estimado por la generosidad y amor por la música que siempre os distingue.
    Siempre gracias mi amigo, que el próximo año la Buena fortuna os acompañe.
    Feliz Noche Buena.
    Un abrazo
    Milton

    ResponElimina
    Respostes
    1. Milton!

      Te deseo lo mejor para la navidad! Espero que estés más recuperado!
      A ver si el 2014 nos trae más música, amor y mucha salud... nos hará falta!

      Un fuerte abrazo!!
      Pau

      Elimina
  5. Bon Nadal i Bon Any Nou!

    Joan

    ResponElimina
  6. Bon Nadal, Pau! I, al contrari del que deia aquell altre "VanHaal", todo positifo, nada negatifo :-)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jajajaa! Quin parell de "VanHals"! Apa salut i bon Nadal!

      Elimina