diumenge, 27 d’octubre de 2013

RYBA, Jakub Šimon Jan (1765-1815) - Missa In Dominica Infra Octavam Nativitatis Domini

Ludvík Kohl - Pohled na Staromestské námestí se sloupem Panny Marie
Obra de Ludvík Kohl (1746-1821), pintor txec (1)


- Recordatori de Jakub Jan Ryba -
En el dia de la celebració del seu 248è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Louis Kohl (Praga, 14 d'abril de 1746 - Praga, 18 de juny de 1821) va ser un pintor txec, dibuixant, gravador i escultor. El 1766 va començar a estudiar a l'Acadèmia de Belles Arts de Viena i tres anys més tard se'n convertiria en un membre de ple dret. El 1775 va tornar a Praga on va rebre la influència d'una nova generació de joves i prominents pintors. El període creatiu de Kohl s'estén per dos camins diferents: primerament, per les influències barroques i rococós del segle XVIII i més tard, a Viena, pel classicisme. Louis Kohl es va centrar en la temàtica històrica txeca, va capturar els principals esdeveniments del període de la Dinastia Premíslida (12 gravats), del vedutisme (7 vistes de Praga i voltants) i de l'antiga arquitectura i dels seus interiors (temples, tombes, voltes, passadissos). Va morir a Praga el juny de 1821.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: No disponible - Altres: Ludvík Kohl (1746-1821)



Parlem de Música...

Jakub Šimon Jan Ryba (Přeštice, 26 d'octubre de 1765 - Rožmitál pod Třemšínem, 8 d'abril de 1815) va ser un compositor, professor i director de cor txec. Descendent d'una família de cantants, el seu pare Jakub Ryba (1732-1792) era un professor, organista i Kantor (cantor o mestre del cor) que treballava musicalment a diversos llocs i també va ser, probablement, compositor. Tot i això, la seva era una família econòmicament pobre. Va rebre els primers fonaments musicals amb l'ajuda del seu pare a Nepomuk, rebent classes de cant, violí, violoncel i orgue i posteriorment ensenyament en composició i baix continu. Amb només deu anys ja va ser capaç de reemplaçar-lo a l'orgue. Des del 1781 al 1784 va assistir als Escolapis de Praga, on va estudiar música amb Cassianus Hanel, on va conèixer i va transcriure la música dels seus compatriotes Josef Seger, Josef Mysliveček, Johann Baptist Vanhal i la música d'autors com Bach, Haydn i Dittersdorf. També s'iniciaria en l'art de la composició. De tornada a Nepomuk des del 1786 va ser professor a Mníšek. L'11 de febrer 1788, va rebre la mateixa posició a Rožmitál i poc després, el 23 de maig del mateix any, va ser ascendit a director del cor de l'església local. El 1790 es va casar i va tenir tretze fills. L'escola va prosperar sota la seva supervisió però tenia conflictes constants amb el capellà i el consell eclesiàstic. El 1796, va escriure la seva obra més famosa, la Missa de Nadal txeca "Hey, Mestre!" (Missa Solemnis Festis nativitatis D. J. Ch. Accommodata in linguam bohemicum Musicam). Les seves obres inclouen, a banda d'incomptable música instrumental, moltes pastorals i misses però poques són les composicions, més enllà de la Missa de Nadal Txeca, que s'interpreten regularment. Actualment, és una de les misses més populars i representades de l'antiga Bohèmia i de molts dels països del seu entorn. Anys més tard, la falta insofrible de diners i l'hostilitat dels seus superiors el van portar a suïcidar-se a Voltus l'abril del 1815.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Jakub Jan Ryba (1765-1815) - Altres: Jakub Jan Ryba (1765-1815)



Parlem amb veu pròpia...

Fa molt de temps, no recordo el dia ni l'entrada en qüestió, vaig fer una breu o extensa (tampoc ho recordo) referència a l'autor bohemi d'avui. Ryba, és un dels noms que probablement molts de nosaltres coneixem i un dels bohemis clàssics més internacionals. I ho és per la seva Missa de Nadal en llengua txeca de la qual existeixen unes quantes edicions. Més enllà d'aquesta missa festiva i de melodies bohèmies, el seu nom ràpidament es dilueix en el no res. Però, com a explorador curiós d'ecosistemes musicals, hem de limitar-nos a aquesta missa i prou? La resposta és, evidentment, no. Amagats en ambients inhòspits i poc coneguts, Ryba té alguns secrets a l'expectativa de la nostra curiositat il·limitada. Un d'ells, claríssim, serà el Concert de Trompa en Re, de dos moviments i que podria resultar intranscendent si no fos per la pròpia signatura del bohemi. Ara bé, ens hauria de sorprendre escoltar música instrumental de Ryba tenint en compte que va escriure, entre altres, 38 concerts, 35 simfonies, 72 quartets, sonates i centenars d'obres de cambra? La resposta és sí i no. Sí en el sentit que, més enllà d'una sèrie de quartets de corda i de flauta, són poquíssimes les edicions instrumentals al seu nom. I No, en el sentit que hauria de ser una normalitat com una catedral tenint en compte l'abundància del seu repertori instrumental. I no serà l'excepció a nivell litúrgic perquè Ryba també va escriure, atenció, unes 90 misses, 7 rèquiems, 3 stabat mater i centenars d'ofertoris, pastorals, etc. Per tant, resulta incomprensible visualitzar un repertori d'edicions de només 4 misses i algunes pastorals... més enllà, silenci. El treball pendent és immens, en qualsevol cas, avui recuperarem la seva Missa In Dominica Infra Octavam Nativitatis Domini (o Missa Pastoral en Si bemoll major) per a cor, solistes i orquestra. Una partitura breu, de tonalitat equilibrada, solemne, de música fascinant, amb uns clarinets deliciosos, i amb unes veus impecables. Si les 89 misses restants són com aquestes, què estem esperant per a recuperar-les? En properes vides o universos en parlarem perquè en aquest no crec que tingui vida, ànim i alè suficients com per esperar-ne les corresponents edicions. Sigui com sigui i passi el que passi, felicitats Jakub Šimon Jan Ryba!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible

Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina