diumenge, 20 d’octubre de 2013

OBRECHT, Jacob (1457-1505) - Missa Sub Tuum Praesidium

Hans Memling - Adoration des Mages (15th Century)
Obra d'Hans Memling (1440-1494), pintor flamenc (1)




Parlem de Pintura...

Hans Memling (Seligenstadt, 1430 - Bruges, 1494) va ser un pintor flamenc, l'art del qual va il·lustrar Bruges (Bèlgica) en el període del seu declivi polític i comercial. Va ser un pintor gòtic del segle XV, pertanyent al grup que va treballar en l'últim terç del segle XV i principis del XVI. D'origen possiblement alemany, es creu que es va formar en algun taller de la zona del Rin o de Colònia. Està documentada la seva presència a Brussel·les el 1465 i a Bruges el 1466. El 1467 va ingressar a la corporació de pintors de Bruges. Va ser deixeble de Roger van der Weyden; també el va influir Dirk Bouts. Va ser un pintor molt popular, fet que l'hi va reportar una enorme fortuna. Li van arribar encàrrecs d'altres països, com Anglaterra o Espanya. De fet, va ser un dels pintors predilectes d'Isabel I de Castella. Juntament amb Gerard David, va pertànyer al grup de pintors que millor representen la tradició flamenca fidel a les formes anteriors. El seu estil és suau i delicat, amb figures belles i magníficament cromàtiques. Aporta una concepció germànica, sensual, de la bellesa humana i dels fons paisatgístics, sempre ben presents, dels seus quadres. Solia pintar Verges amb el Nen, envoltades d'àngels músics. Normalment, es tracta de díptics en què la Verge està en una taula i, en l'altra, els donants. Tanmateix, amb el transcurs dels segles, les taules han acabat separades en molts casos. La seva obra és realment extensa amb una Llista de quadres d'Hans Memling impressionant. Va morir a Bruges el 1494.

Font: En català: Hans Memling (1440-1494) En castellano: Hans Memling (1440-1494) In english: Hans Memling (1440-1494) - Altres: Hans Memling (1440-1494)



Parlem de Música...

Jacob Obrecht (Gant, 1457 - Ferrara, juliol de 1505) va ser un compositor flamenc del Renaixement. Fou el més important dels compositors de misses a l'Europa de finals del segle XV, només superat i injustament eclipsat per Josquin Des Prés després de la seva mort. També va compondre nombrosos motets i cançons. El seu talent compositiu és evident en la seva literatura sacra i secular de gran qualitat, el que reforça la teoria que podia escriure una versió sencera de l'ordinari de la missa en una nit. En un motet dedicat al seu pare, el compositor es va anomenar a si mateix «Jacob Orfeo». Va passar la majoria de la seva vida en esglésies de Bruges, Anvers i Bergen op Zoom, encara que finalment es traslladà a Itàlia. Les seves composicions, plenes de seqüències llargues i moviments paral·lels, eren més tradicionals que les dels seus contemporanis. En canvi, fou arriscat en el tractament del cantus firmus. La seva obra, que seguia sent contrapuntual, no va contribuir a la nova tendència que va sorgir a Itàlia al llarg del segle XVI, música que havia d'expressar meticulosament el sentit real de les paraules.

Georg Braun (1541-1622) - Ghent, map (c.1572)
Vista de Ghent el 1576, obra de Georg Braun (1541-1622), geògraf alemany (2)

Des del punt de vista estilístic, Obrecht és un exemple fascinant del contrapunt extravagant de finals del segle XV. Normalment, utilitzava una tècnica de cant ferm per a les seves misses, però amb una important quantitat d'artefactes que convertien el simple material original en una composició complexa i dinàmica. De vegades, prenia el tema original i el dividia en petites frases, a vegades utilitzava una completa versió de les melodies en contrapunt retrògrad i en un cas, fins i tot, extreia les notes components de la melodia i les ordenava pel valor de la nota, de les més llarga a la més curta, construint un nou material melòdic amb la seqüència reordenada. Preferia estructures episòdiques en què cada secció fes servir diferents motius melòdics, com si cada una d'elles no poguessin ser suficientment variades. Els seus procediments mostren un marcat contrast amb el treball de la següent generació, per exemple amb el seu successor natural Des Pres, qui va afavorir una aproximació més unitària i simple a la composició. Tot i ser molt respectat i admirat en el seu temps, Obrecht ha tingut poca influència en les generacions següents. Simplement va passar de moda. L'abundant inventiva que mostra la seva obra té una analogia interessant amb l'estil pictòric contemporani del segle XV. Un dels més famosos exponents va ser, sens dubte, Hieronymus Bosch, nascut el 1450.

Font: En català: Jacob Obrecht (1457-1505) En castellano: Jacob Obrecht (1457-1505) In english: Jacob Obrecht (1457-1505) Altres: Jacob Obrecht (1457-1505)



Parlem amb veu pròpia...

Si bé un dels principis que encapçala aquest espai és el d'escoltar i gaudir de l'art musical dels segles XVII, XVIII i XIX, he de reconèixer que properament hauré d'ampliar aquest marge cronològic, de per sí ja prou extens, per a encabir-hi els segles XV i XVI. A mesura que un s'endinsa en aquest llunyà i remot paisatge i en descobreix el seu art pictòric i musical, un s'adona de la potència intrínseca dels seus impressionants tresors. La meva curiositat històrica no té límits i el fet que avui parli d'Obrecht, artista nascut el 1457, no hagués estat possible fa pocs anys ja que, simplement, ignorava profundament l'univers musical del Renaixement. A poc a poc i a mesura que m'hi introdueixo he de confessar, senzillament, que les interposicions constants i aures místiques que impregnen aquest tipus de música em tenen perdudament fascinat. La Missa Sub Tuum Praesidium (per a la seva contextualització històrica, llegir Music from the Choir Books of Annaberg) per a sis veus i acompanyament de trombons, flauta i sacabutx és, amb poques paraules, una meravella. Llenguatge aparentment simple, poques veus, instrumentació ad líbitum, ja que la partitura original està escrita a capella, i una escenografia adequada (aquesta edició fou enregistrada a l'austera església St. Osdag Mandelsloh) converteixen aquesta obra en un efectiu retorn al Renaixement. Poques paraules podré afegir a una interpretació excel·lent, amb una missa que es presenta amb els característics passatges catòlics i amb la interposició, entre moviments, de partitures d'autor anònim d'una bellesa equivalent a la de la pròpia litúrgia. El meu primer contacte amb el flamenc ha estat amb aquesta missa, tanmateix, i tenint constància d'un repertori discogràfic a l'altura del seu nom, de ben segur que n'hauré de seguir parlant i sinó, temps al temps!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: Gesine Adler (soprano); David Erler (alto); Stephan Gähler (tenor); Sebastian Reim (tenor); Matthias Gerchen (bass); Johannes G. Schmidt (bass); Capella de la Torre (instrumental ensemble)
AMAZON: OBRECHT, J.: Missa, "Sub tuum praesidium" (Capella de la Torre)

Obrecht, J.: Missa, "Sub Tuum Praesidium" (Capella De La Torre)

Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

5 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. The link is dead, could you please re-upload? Thanks!

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  4. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina