dimarts, 24 de setembre de 2013

GRETRY, André Ernest Modeste (1741-1813) - Danses & Ballets

Abraham Bloemaert - Venus and Adonis (c.1632)
Obra d'Abraham Bloemaert (1566-1651), pintor holandès (1)


- Recordatori d'André Ernest Modeste Gretry -
En el dia de la commemoració del seu 200è aniversari de decès



Parlem de Pintura...

Abraham Bloemaert (1566, Gorinchem - 27 gener de 1651, Utrecht), va ser un pintor holandès i gravador a burí i aiguafort. És el més famós de la família d'artistes Bloemaert. Ell era fill de Cornelis Bloemaert, pintor, escultor i arquitecte. Es va traslladar amb la família a Utrecht el 1575, on Abraham va ser alumne de Gerrit Splinter i de Joos de Beer, en els tallers dels quals va treballar. Als setze anys va marxar a París, on hi va estar tres anys; allà va estudiar amb diversos mestres entre ells Jean Bassot. Va conèixer l'obra de Tussaint Dubreuil. Al seu retorn al seu país natal el 1583, va rebre més formació per part d'Hieronymus Francken. Es considera, no obstant, que el pintor més influent i determinant va ser Frans Floris de Vriendt, un dels representants més internacionals del manierisme holandès. Cap el 1591-93, el seu pare Cornelis Bloemaert va marxar a Amsterdam, convertint-se en el mestre d'obres d'aquesta ciutat. Més tard es va establir de forma definitiva a Utrecht. El 1611 apareix com a mestre del gremi de pintors de la ciutat fundat aquest mateix any per Paulus Moreelse i altres. Des d'aquesta data fins al 1628, va ser inspector del gremi i es va convertir en degà l'any 1618. Tenia instal·lat el seu taller a l'església del monestir de les clarisses. A causa del seu prestigi i longevitat, va tenir múltiples deixebles i aprenents. La seva pintura l'hauríem de situar a cavall del manierisme del segle XVI i del de l'època de Rembrandt. Durant la major part de la seva carrera va conrear un manierisme tardà, d'influència italiana. A partir del 1620, va evolucionar cap al naturalisme tenebrista de Caravaggio, però no de manera directa ja que mai va estar a Itàlia, sinó a través dels anomenats caravaggistes d'Utrecht. Va destacar més com a colorista que com a dibuixant. Tanmateix, també tenia gran facilitat pel dibuix. Va ser extremadament productiu amb una obra molt extensa i variada. També va ser molt apreciat com aiguafortista. Va conrear tots els gèneres pictòrics de l'època: temes històrics i al·legòrics dramàtics i plens de figures, bodegons, retrats, pintures d'animals i de flors, etc. En relació al paisatge, a més de pintar quadres bucòlics, amb pastors i cabanes, dotava les seves composicions d'un accentuat naturalisme. Va morir a Utrecht el gener de 1651.

Font: En català: No disponible En castellano: Abraham Bloemaert (1566-1651) In english: Abraham Bloemaert (1566-1651) - Altres: Abraham Bloemaert (1566-1651)



Parlem de Música...

André Ernest Modeste Grétry (Lieja, 8 de febrer de 1741 - Montmorency, 24 de setembre de 1813) va ser un compositor francès. El 1767 va anar a viure a París i aviat prengué la nacionalitat francesa. Va néixer a Lieja, a una casa a la rue des Récollets, en una família de músics pobres. De jove va ser escolà a l'església Saint-Denis. A Lieja va estudiar a prop de Leclerc i de l'organista de l'església de Sant Pere, Nicolas Rennekin, va estudiar composició i teclat a prop de Henri Moreau, mestre de música a la col·legiata de Sant Pau. El 1758 la seva Missa solemne va obtenir un gran èxit i en conseqüència va rebre una beca del canonge Hurley i així va poder estudiar a Roma i Bolonya. El seu primer èxit de música profana va ser La vendemmiatrice un intermezzo o una opereta que va crear-se al teatre Aliberti a Roma. Va marxar de Roma a l'inici de 1767 per estar-se unes setmanes a Ginebra on va trobar-se amb Voltaire i Rouseau abans d'anar-se'n cap a París. Els primers anys a la capital francesa van ser temps de misèria, tot i tenir-hi amics i relacions. Va compondre més de cinquanta òperes, d'entre les quals dues obres mestres: Zémire et Ador 1771 i Richard Coeur de Lyon el 1784. L'òpera-ballet La caravane du Caire, que descriu una aventura semblant a la de Mozart Die Entführung aus dem Serail, va estrenar-se al castell de Fontainebleau al 1783 i romandrà més de cinquanta anys al repertori francès. Va morir el setembre de 1813 a Montmorency, en una casa que havia comprat anys enrere a Rousseau.




Parlem amb veu pròpia...

Curiosament, la darrera entrada relacionada amb Gretry és de 2012. Em sorprèn a mi mateix ja que aquest 2013 es commemora el 200è aniversari del seu decés. Intentarem, per tant, tornar-ne a parlar properament. En aquest sentit, el meu desig superlatiu seria fer-ho en relació amb la solemne missa que, pel que sembla, va sorprendre al "món" l'any 1758. Per ara, tot i buscar-la amb insistència obsessiva, no m'ha estat possible localitzar-la ja que, molt probablement, no ha estat, encara, editada. Per tant, si hi ha alguna ànima caritativa que llegeix aquesta misericordiosa petició, si us plau, editeu la seva Missa solemne..."per l'amor de Déu"! Conseqüentment, tirarem del seu repertori conegut, el de la òpera. No recuperarem lírica avui dimarts de celebració de La Mercè a Barcelona, sinó alguns dels ballets i danses que tant amablement complementen instrumentalment les delicioses partitures teatrals de Gretry. Específicament, música instrumental de les òperes Les deux avares, Anacreon chez, Le caravane du Caire i Cephale et Procris, ou L'amour conjugal. Música característicament francesa arrelada, clarament, en la tradició de Rameau de qui Gretry, sense voler-ho, en va ser l'extensió natural en el temps i, evidentment, així ho celebrem!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...
CPDL: No disponible.

Grétry: Airs & Ballets

Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

6 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. The link is dead, could you please re-upload? Thanks!

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  4. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  5. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina