dilluns, 10 de juny de 2013

DE ALBERO, Sebastián (1722-1756) - Sonatas for Harpsichord

Valentin de Boulogne - Soldiers Playing Cards and Dice (c.1618-20)
Obra de Valentin de Boulogne (1591-1632), pintor francès.


- En record del 291è aniversari del naixement de Sebastián de Albero -



Sebastián de Albero (1722-1756) compositor i organista navarrès nascut a Roncal. Els dilluns la recança és evident i la feina d'organitzar idees i paraules i d'estructurar-les amb coherència és realment dificultós. En el cas que ens ocupa intentarem simplificar el procés i farem, de la brevetat, un ordre del dia en aquest dilluns en què Albero celebraria el seu 291 aniversari. La proximitat geogràfica i una biografia més o menys consolidada i coneguda ens ajudaran en el procés de delimitació del compositor d'avui, actiu, al llarg dels només 34 anys de a vida, en territori hispànic. Format inicialment en el cor d'infants de la catedral de Pamplona, va potenciar el seu coneixement amb Miguel Valls, el mestre de capella de la catedral en aquell temps. Amb ell, aprofundiria en l'art interpretatiu amb l'orgue i posteriorment amb el clavecí instrument pel qual es conserven les escasses produccions d'Albero. Les discrepàncies, fruit del considerable temps transcorregut des d'aleshores, són una font de distorsió del seu esdevenir però, pel que sembla, la parada següent fou a Madrid i concretament en el càrrec d'organista de la Capella Reial. És evident que alguna cosa important devia fer en aquest entretemps desconegut per tal d'assolir un càrrec tant elevat. Desconeixem el què, no obstant, escoltant el seu repertori de clavecí ens resulta comprensible entendre o si més no deduir el per què de la decisió de formar part d'una Capella Reial a les ordres de Ferran VI.

En aquell ambient monàrquic, i en contacte directe amb els músics De Nebra i Domenico Scarlatti, faria evolucionar un art, per altra banda, estèticament i formalment proper al del seu col·lega italià. El seu estil, a cavall del virtuosisme clàssic i de la melancolia precursora del romanticisme, representa la culminació de l'escola espanyola de clavecí del segle XVIII. Una culminació compartida, evidentment, amb autors de la talla d'Antoni Soler a qui no hem d'oblidar quan la referència és l'orgue i el clavecí del XVIII espanyol. Avui, en honor i en record seu, escoltarem una selecció de sonates extretes d'una de les tres edicions existents, en exclusiva, al seu nom. Aquestes obres són especialment notables pel seu llenguatge harmònic i per una influència, decisiva, dels ritmes de la dansa espanyola i de les formes més flamenques i folklòriques. Esplèndid el treball d'un Albero que va tenir l'infortuni de viure en aquest univers durant un període molt breu. Recordar-lo el dia del seu aniversari no només ens ajudarà a tenir-ne un record pòstum sinó que ens complementarà la música, rica i plena, que es pensava, s'escrivia i s'interpretava a Espanya durant el segle il·lustrat. Una il·lustració, per altra banda, poc influent, en general, en la vida social, política i intel·lectual d'un estat espanyol sotmès a la rigidesa monàrquica borbònica. No obstant això, la rigidesa per sort no aplicava als innombrables mestres musicals i un d'ells, l'Albero d'avui, va deixar mostres d'un geni i d'un art que avui recuperem i que en nom seu celebrem!

A la interpretació, el clavecinista Gilbert Rowland.

Gaudiu i compartiu!



Font (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquestes obres):

IMSLP: No disponible.
CPDL: No disponible.


















Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

8 comentaris:

  1. Estimado Pau muchas gracias por vuestra generosidad y compartir joyas musicales,
    Un fuerte abrazo y larga vida a vuestro blog
    Milton

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchas gracias Milton!

      Intentaremos aguantar el ritmo.
      Compartir música y arte es un placer que no tiene precio!

      Abrazo!
      Pau

      Elimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina