diumenge, 12 de maig de 2013

VANHAL, Johann Baptist (1739-1813) - Missa Solemnis Es-dur

Sir Thomas Lawrence - Pope Pius VII (1742-1823)
Obra de Thomas Lawrence (1769-1830), pintor anglès.


- En record del 274è aniversari del naixement de Johann Baptist Vanhal -



Johann Baptist Vanhal (1739-1813) compositor i organista nascut a Nechanice. Diumenge de celebració catòlica i de recuperació d'un dels noms més importants de la Bohèmia musical. Vanhal, contemporani i amic de Mozart, Haydn i Beethoven, va ser un dels compositors més importants de l'Europa il·lustrada si bé el seu reconeixement públic no ha estat mai, ni per aproximació, a l'altura d'un geni creatiu a l'abast de poques figures públiques del seu temps. De vida difícil des de ben petit, va començar els seus estudis d'orgue amb Anton Erban. Amb les poques instruccions que va rebre en aquest sentit, va començar a moure's a nivell local per tal d'iniciar una història de vida íntimament relacionada amb la música i el seu art. Bon nivell devia demostrar ja que amb només 13 anys va assolir el càrrec d'organista a Opocno, una petita població de la República Txeca. Des d'allà va procurar aprendre amb la major intensitat possible per tal de poder fer realitat el seu somni, el de viatjar a Viena, la capital musical per excel·lència del classicisme. Aquest propòsit el va dur a terme, l'any 1760, gràcies a l'ajuda de la comtessa Schaffgotsch. Allà va començar a viure en la opulència artística tot convertint-se, molt ràpidament, en una de les referències musicals de la competitiva ciutat en un temps en què aquesta vivia en la més absoluta de les grandeses culturals imaginables.Si bé el repertori de Vanhal és principalment instrumental i amb una dedicació important a la simfonia, no haurem d'oblidar que el seu treball, també, va tenir un component litúrgic d'una magnitud i d'una intensitat que a dia d'avui, encara, no podem delimitar amb la precisió que a molts de nosaltres ens agradaria. És per aquest motiu que la majoria de partitures relacionades amb l'ofici religiós romanen sense editar i conèixer amb una feina ingent per fer en aquest sentit. De fet, el gruix de la seva obra religiosa ascendeix a unes 300 obres, entre elles, 58 misses... 

Increïble el fet que, a diferència dels seus bons amics Haydn i Mozart, el 95% de les mateixes estan pendents d'editar. Només tres misses trobarem en bones condicions en el mercat. Tant de bo ben aviat, en un any en què celebrem el 200 aniversari del seu decés, se'n recuperi alguna més. Per si de cas, nosaltres en aquest diumenge de maig ens centrarem en una de les seves monumentals literatures musicals sagrades en un dia especial en què commemorem el 274è aniversari de naixement del bon amic Vanhal. La Missa Solemnis en Mi bemoll major per a veus solistes, cor i orquestra, escrita en el període 1775-1780 i estructurada com a una gran missa de llarga duració. Una de les peculiaritats d'aquesta obra és la relativa austeritat orquestral en un treball en què a priori, i venint de la Viena clàssica, s'espera una ostentació orquestral contundent. Cordes, orgue, dos oboès, trompetes i timbales. Els moviments llargs i ben desenvolupats ens donen fe de fins a quin punt Vanhal, originari de Bohèmia, coneixia amb detall el gust religiós austríac que, evidentment, va cultivar a Viena. Àries concertants, cors monumentals i fugues intenses caracteritzen un treball que fa honor a la solemnitat a la que fa referència explícitament. Vanhal és una figura aparentment fosca de la història de la música ja que el seu treball, tot i ser d'una extensió equivalent a la de Haydn o superior a la de Mozart, ha estat editat en comptagotes. Tot i això, no haurem d'oblidar el seu paper clau dins del classicisme ja que aquest ens ajudarà a entendre'l amb millor precisió. Cal tenir present que Vanhal estava molt ben considerat pels seus col·legues de professió, incloent Haydn i Mozart amb qui compartia estil, mètode i públic, i amb qui, en una famosa i llegendària ocasió, es va unir amb ells i Dittersdorf per formar el quartet de corda més distingit de tota la història!

A la interpretació, els instruments del conjunt Virtuosi di Praga, amb el cor i solistes de la Prague Chamber Chorus sota la direcció de Václav Neumann (1920-1995).

Gaudiu i compartiu!



Font (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquestes obres):

CPDL: No disponible.
SPOTIFY: No disponible.



Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris: