dissabte, 18 de maig de 2013

BOHM, Georg (1661-1733) - Choral Partitas

Rembrandt - Portrait of a lady in black costume and a cap and collar (1633)
Obra de Rembrandt (1606-1669), pintor holandès.


- En record del 280è aniversari del decés de Georg Böhm -



Georg Böhm (1661-1733) compositor i organista alemany nascut a Hohenkirchen. Alemanya, què seria el món de la música sense vos... Constantment, la referència al país germànic és reiterada i així ho seguirà sent pels segles dels segles. I no només perquè noms com els de Bach, Telemann, Händel, Beethoven, Mendelssohn, Schubert, Brahms, Wagner i tants i tants altres siguin d'allà, sinó perquè encara hi romanen, per conèixer, una quantitat ingent de compositors satèl·lits d'alguns d'aquests que hem citat i que, així mateix, són un autèntic i potent descobriment. El d'avui, en commemoració al seu aniversari de decés, contemporani i referent determinant de la vida i obra del gran Déu Bach, va ser tot un mestre organista d'Alemanya. Nascut a la regió geogràfica de Turingia, es va formar musicalment amb el seu pare, organista de la ciutat que el va veure néixer. Des d'allà, i en un context de naturalesa artística avui inexistent i menystingut a la nostra societat moderna, va estudiar interpretació i composició mentre cursava, alhora, a la Universitat de Jena. Consolidada la primera etapa formativa musical, es va traslladar a Hamburg, un important centre cultural en aquell temps, on va estudiar, pel que sembla, amb el també organista Johann Adam Reincken de qui n'hauré de parlar un bon dia (s'acumula la feina). Ara bé, tot i aquest dinamisme nòmada de joventut, comprensible de cara a ampliar coneixements teòrics i metodològics, el cert és que Böhm tant bon punt va tenir una oferta temptadora provinent de la ciutat de Lüneburg, i concretament de la seva església de Sant Joan (Johanneskirche), va fixar la seva residència i professió d'una forma definitiva i fins a l'últim dels seus dies a la preciosa ciutat del Nord d'Alemanya. Observant el majestuós orgue d'aquesta singular església germànica és fàcil entendre perquè no va tenir necessitat de seguir buscant noves ubicacions on treballar. 


Vista de Lüneberg l'any 1740, obra de Georg Matthäus Seutter (1647-1756), cartògraf alemany.

Musicalment, se'l coneix per ser el principal inductor d'una nova forma orgànica, la partita coral que àmpliament desenvoluparien tant Pachelbel com el mateix Bach. En essència, la partita coral és una composició a gran escala que consta d'una sèrie de variacions sobre una melodia coral luterana. La música d'avui serà un bon exemple per descobrir i conèixer aquestes invencions de Böhm que tindrien continuïtat en els grans mestres coetanis que van admirar d'una forma sincera l'esplèndid i abundant treball de l'alemany. Alhora, el fet que a Lüneberg, i a diferència de l'ampli espectre alemany, s'interpretessin amb regularitat obres de procedència francesa atorga, a la música de Böhm, un valor afegit en aquest sentit. Per tant, avui i en honor al gran mestre Böhm, recuperarem una sèrie de Partites corals que prenen el nom de corals luteranes. A més a més, les introduirem amb un Preludi en Re menor. Orgue en la seva plenitud en un segle en què l'abundància de composicions per aquest instrument és descomunal. Contrapunt, tonalitats virtuoses i algunes més tradicionals, influència francesa i de les danses de Froberger són una part dels ingredients culinaris d'aquestes esplèndides obres. Història, música i commemoració són conceptes necessaris en aquest dia en què a Lüneberg deuen fer festa grossa. Nosaltres per curar-nos en salut també la farem i ens deixarem temptar per un instrument únic. L'orgue i el clavecí són els meus instruments preferits, ho reconec i coherentment intento parlar-ne tant com puc. Avui tinc un bon motiu per fer-ho ja que Böhm no tan sols no el desmereix sinó que el situa a un nou nivell i el fa evolucionar a una nova dimensió que el mateix Bach després potenciaria a límits inimaginables. En fi, de Bach en podríem parlar tots els dies però avui el mèrit és de Böhm i estic segur que Bach, admirador confés del seu contemporani, també ho creuria així!

A la interpretació, a un nivell de qualitat immaculat, l'organista Friedhelm Flamme.

Gaudiu i compartiu!



Font (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquestes obres):

CPDL: No disponible.


















Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Respostes
    1. Merci x la musique! Voici mon blog pour ce lien ... www.zudakas.blogspot.com
      Salutations!

      Elimina