dimecres, 24 d’abril de 2013

MARTINI, Giovanni Battista (1707-1784) - Requiem

Caravaggio - The Crowning with Thorns (1602)
Obra de Caravaggio (1571-1610), pintor italià. 


- En record del 306è aniversari del naixement de Giovanni Battista Martini -



Giovanni Battista Martini (1707-1784) compositor i organista italià nascut a Bologna. Un dels motius que em fa sentir lleugerament orgullós quan repasso la història d'aquest espai, és el fet d'haver divulgat i recuperat, amb reiterada insistència, al gran teòric del classicisme, el pare Martini. Sento una devoció inexplicable pel gran mestre i compositor del segle XVIII el qual, tot i ser ben conegut pels historiadors de la música ha viscut i, ho segueix fent, en territori ignot i allunyat del repertori habitual. I no serà per volum de producció el qual supera, de llarg, les 2000 partitures sinó pel fet possiblement que Martini va ser més acadèmic i no tant artista de la composició. L'excel·lència qualitativa és indiscutible ara bé, probablement, els seus treballs són acadèmicament brillants però artísticament poc interessants... o no és ben bé així? Com deia, aquest espai ja ha gaudit del protagonisme de Martini i ho ha fet, en totes les edicions inclosa la d'avui, amb un clar argument, el de la música religiosa la qual fou el leitmotiv de la seva labor compositiva. Comprensible tenint en compte que Martini, a banda de músic, teòric i filòsof va ser, també, monjo franciscà. Per tant, és lògic entendre la quantitat ingent de teologia musical. No obstant, no hem d'obviar la seva vessant interpretativa amb l'orgue o el clavicordi indistintament. I tampoc haurem d'oblidar la impagable labor teòrica, il·lustrada en una de les anècdotes explicades per Charles Burney, un compositor anglès contemporani de Martini en què explica que en una de les visites a casa del gran mestre bolonyès es va trobar, estupefacte, amb una gegantina biblioteca on: 
"...gran sorpresa vaig sentir al veure la col·lecció del Pare Martini. Compta amb una sala plena de tractats, dos farcits de llibres impresos i un quart està ple de partitures, així com de manuscrits impresos  El nombre total de volums ascendeix a més de 17.000, i encara en rep de tot el món... "
L'afició col·leccionista de Martini d'acumular objectes d'art, manuscrits científics i especialment partitures d'arreu del món, van convertir casa seva en un museu descomunal i en un centre de peregrinació mundial en què les visites de personatges d'arreu d'Europa eren constants. La seva curiositat pel coneixement essencial de la música i de la vida, fruit dels seus estudis universitaris en filosofia, el van convertir en una de les personalitats més influents de tot Itàlia. I avui què podem recuperar del seu repertori... He pensat en una partitura sorprenent, no tant pel contingut retòric i litúrgic pròpiament sinó pel tractament, la forma i el mètode amb què se'ns presenta. De fet, un Rèquiem o Missa dels difunts és una de les obres cabdals del cristianisme en totes les seves ramificacions. També en música i en la quantitat de rèquiems de tots els colors possibles existents. Martini, en la seva condició d'organista, atorga a aquest instrument, d'una forma superba cal dir-ho, el protagonisme absolut en aquest rèquiem on les veus, en cant pla i en certa analogia amb el cant gregorià, dialoguen i s'alternen, sense contraposar-se, amb l'instrument solista. Màgicament, és un trasllat immediat i d'una atracció hipnotitzant al segle XV. Absolutament fascinant i tremendament addictiu. Qui diu que el seu art és poc interessant... No tinc el menor dubte que el redescobriment del pare Martini és un dels deures pendents i no tant per volum sinó per sorpreses com les d'avui. Sort en tenim del segell Tactus el qual, si feu una ràpida cerca, ha recuperat un testimoniatge determinant de l'immens repertori del mestre italià. Aquest rèquiem, per l'estètica formal de la seva interpretació ha resultat ser, pel meu gust, un regal i un tresor majúscul. Adoro a Martini per la labor teòrica, filosòfica, científica i evidentment compositiva. El seu nom, avui que celebrem el 306è aniversari del seu naixement, hauria de figurar en un capítol propi dins de la inacabable enciclopèdia de la música. Tant de bo no haguem d'esperar fins al seu 350è aniversari per poder fruir de nous treballs del seu extens i brillant catàleg. Felicitats Giovanni Battista Martini!

A la interpretació el conjunt vocal Melodi Cantores amb la organista Elena Sartori.

Gaudiu i compartiu!



Font (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquestes obres):


BIOGRAFIA: Giovanni Battista Martini (Bolonya, Estats Pontificis, 1706 - 1784)
RECICLASSICAT: MARTINI, Giovanni Battista (1707-1784)

13 comentaris:

  1. Impresionante Pau!!! estoy flipado!!!!
    Un fuerte abrazo
    Salut!!!
    Milton

    ResponElimina
  2. The Requiem is awesome. Thank you very much. Greetings from Greece

    ResponElimina
  3. Finíssima, com diu un amic meu quan li preguntes per una peça que li ha encantat... Endavant
    Pere

    ResponElimina
    Respostes
    1. Finíssima, fascinant, atraient, hipnotitzant... és una passada!

      Gràcies Pere!!

      Salut!
      Pau

      Elimina
  4. Pau, the link here is no longer accessible. Please repost if possible. Thanks!

    ResponElimina
  5. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  6. Pau, ¿sería tan amable de reactivar este enlace? Se lo agradecería mucho.

    ResponElimina
  7. Pau, sería tan amable de reponer el enlace? Y si no es mucho pedir, todas las entradas del Padre Martini están caidas, podría igualmente actualizarlas? Muchas gracias y enhorabuena por su blog, es bellísimo.

    ResponElimina
  8. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina