dijous, 14 de març de 2013

GOLDBERG, Johann Gottlieb (1727-1756) - Concierto en Re menor

George Romney - Charlotte, Mrs Thomas Raikes
Obra de George Romney (1734-1802), pintor anglès.


- En record del 286è aniversari del naixement de Johann Gottlieb Goldberg -



Johann Gottlieb Goldberg (1727-1756) compositor i clavecinista alemany nascut a Gdansk. Per alguna o altra raó, que si fa o no fa tots coneixem perfectament, l'autor d'avui ens resultarà àmpliament quotidià. Goldberg, etiquetat en les famoses variacions que Bach va compondre, va ser un incomparable intèrpret de clavecí del segle XVIII. És de sobres conegut per la pertinent referència que Bach en va fer en aquell conjunt de partitures de clavicèmbal encarregades per un Comte local per tal d'afrontar el permanent insomni. L'encarregat d'interpretar-les per tal d'assolir el propòsit sol·licitat, i sota supervisió del gran Déu Johann Sebastian Bach, va ser un jove de cognom Goldberg. La vida del nostre heroi del dia d'avui, el qual va néixer un 14 de març d'ara fa 286 anys, és molt poc coneguda. També ho és per les desafortunades circumstàncies ja que va morir amb només 29 anys. Pel que sembla Goldberg va néixer amb un talent "sobrenatural" en l'art de la interpretació. Es diu (qui, quan i cóm ho desconec) que era capaç d'executar les partitures més complexes fins i tot llegint-les de l'inrevés. Tot i créixer a Gdansk, la seva procedència familiar era alemanya. Alhora, va tenir la sort de gaudir de la protecció reial a Dresde fet pel qual va poder desenvolupar una carrera artística a l'entorn de l'univers Bachià. Primer amb Wilhelm Friedemann Bach i posteriorment amb el gran mestre de mestres Johann Sebastian Bach a Leipzig. Tot plegat redundaria, encara més, en la potent habilitat que espontàniament tenia per tocar el clavicèmbal amb el qual va compondre la majoria de la seves obres d'un repertori perdut, curiosament, per la tendència autodestructiva del seu autor que no dubtava en desqualificar i menystenir les seves pròpies partitures fins el punt de cremar-les, literalment.

Tot i aquesta singular actitud, respectable des de la seva òrbita perfeccionista però incomprensible per nosaltres, algunes de les seves obres, miraculosament, es van preservar de la particular destrucció. Una de les seves aportacions a l'univers de la música van ser dos dels seus concerts de clavecí. Avui recuperarem un d'ells, concretament el Concert de clavecí en Re menor, un concert realment original, extens i substanciosament modern. Si tenim en compte el context en què fou imaginat i escrit és una raresa pel tractament poc ortodox, per la formalitat, pel caràcter i pel mètode on, fins i tot, ens anticipa a Mendelssohn en la idea de la continuïtat sense pausa dels seus moviments. L'introduiré amb una de les poques Sonates de clavecí que trobarem editades i enregistrades en un esplèndid disc de Cantates per a contratenor de Nicola Porpora. Desconec la relació real o fictícia entre Porpora i Goldberg... en qualsevol cas, sorprenent, sens dubte. Tot plegat per a celebrar i recuperar la figura d'aquest enigmàtic músic i compositor alemany perdut i desconegut tot i, paradoxalment, haver escoltat el seu cognom milions de vegades. A vegades la música té aquests detalls. Donem per fet que les Variacions Goldberg es diuen així i punt. Ho digerim sense buscar-ne la substància i el per què tenen aquesta o altra nomenclatura. Si fos així no dubto que seria relativament fàcil i assequible topar-nos amb més edicions d'un Goldberg quasi absent del repertori. Avui nosaltres en parlem però probablement en una setmana ens n'oblidarem. Així és la memòria, fugaç, selectiva i dèbil. Sigui com sigui i ja que la vida dura poc, o sinó que l'hi preguntin al malaguanyat protagonista d'avui, gaudim de la música que per molt que ho fem aquesta mai s'enfadarà amb nosaltres, ans el contrari!

A la interpretació del concert la Orquesta Barroca de la Universidad de Salamanca sota direcció de Jacques Ogg al clavicèmbal.

La sonata de clavecí ens la interpreta Dorota Cybulska-Amsler.

Gaudiu i compartiu!



Font (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquestes obres):

4 comentaris: