diumenge, 3 de març de 2013

GNOCCHI, Pietro (1689-1775) - Messa in Fa maggiore

Obra de Giovanni Battista Tiepolo (1696-1770), pintor italià.


- En record del 324è aniversari del naixement de Pietro Gnocchi -



Pietro Gnocchi (1689-1775) compositor, historiador i geògraf italià nascut a Alfianello, província de Brescia. Coordenada que haurem de situar en l'epicentre de la vida i de la obra de Gnocchi. Especial il·lusió em fa poder parlar d'un geògraf ja que la Geografia, com a disciplina que estudia la interacció de la humanitat, de la seva cultura i de la seva societat amb el medi natural, és una de les ciències més transversals per l'elevat grau de variables que ha de tenir en compte a l'hora d'emetre judicis de valor i, per tant, més determinants per entendre el cóm, la forma i el per què de l'organització espacial de l'espècie humana i de la seva relació amb l'ecosistema terrestre. Per tant, i a banda de la celebració pertinent d'aquest italià de cognom gastronòmic, celebro amb orgull que també dediqués el seu temps a l'estudi i a la observació de la Terra. Perquè, efectivament, el postpassat 27 de febrer, es commemorava el seu aniversari de naixement i com que la seva poca producció editada, de fet solament una, té a veure amb la litúrgia he esperat convenientment a avui diumenge per tal de parlar-ne. Gnocchi, que va néixer en el sí d'una família de classe mitjana, culte i de tradició vocacional, fou ordenat sacerdot. Va compaginar la música i la geografia amb l'estudi de la història antiga motiu pel qual trobem, de la seva lletra, 25 volums sobre l'estudi de les antigues colònies gregues. Per tant, un artista il·lustrat que va dedicar la vida al coneixement, al sacerdoci i a la creació artística. I si bé els primers anys de formació els aprofitaria per viatjar i conèixer les inquietuds culturals de ciutats com Venècia, Munich o Viena, la major part de la seva existència estaria vinculada, fins a l'últim dels seus dies, a Brescia on ocuparia el pertinent càrrec de mestre de capella.

D'ascendència musical veneciana, la influència del seu estil és evident en una producció sacra monumental amb més de 60 misses, motets, salms, ofertoris, etc. El seu amor per la geografia el va motivar a titular algunes de les seves misses amb noms geogràfics tals com "Europa", "Amèrica" o "Àsia". Avui, com no podia ser d'altra forma i fidels a la ortodòxia d'aquest espai, recuperarem missa. Per desgràcia desconec el sobrenom geogràfic de la mateixa, en qualsevol cas, a l'entorn de la Missa en Fa major, d'estil preclàssic i en format breu, recuperaré, també, un Magnificat a 8 veus i un Concert a 4 violins, viola, violoncel i baix continuo de clara tradició "corelliana". Tenint en compte el caràcter i les característiques d'un autor tant localitzat en l'espai, era factible que la única de les seves edicions fos, qualitativament parlant, pobre. El resultat, tot i no brillar ni destacar més enllà d'una correcte interpretació, no deixa de ser summament gratificant. El poder descobrir un dels noms italians que va viure i treballar exclusivament a Brescia és un plaer i una circumstància excepcional per la raresa en sí mateixa i per la quantitat de música d'aquest estil que deu existir en centenars o milers d'arxius tot esperant la pertinent trucada del cercador de tresors. Tant de bo aquest sigui el camí i més noms emergeixin de la foscor per engrandir, si encara és possible, l'univers de la música!

A la interpretació el Coro Claudio Monteverdi, amb l'Ensemble Pian & Forte i la direcció de Bruno Gini. 

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)

Gnocchi: Musica sacra per le chiese di Brescia

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

5 comentaris:

  1. Pau, the link here is no longer accessible. Please repost if possible. Thanks!

    ResponElimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina