dijous, 21 de febrer de 2013

TESSARINI, Carlo (1690-1766) - Introducioni a 4, Op. 11

Canaletto - The Entrance to the Grand Canal in Venice
Obra de Canaletto (1697-1768), pintor italià.





Carlo Tessarini (1690-1766) compositor i violinista italià nascut a Rimini. Vet aquí la història d'un Italià de qui biogràficament en sabem poca cosa però que, pel que ens diuen els historiadors que l'han estudiat, va viure en constant moviment per l'Europa del segle XVIII. Tot i que desenvoluparia la seva carrera musical a Venècia i a Roma principalment, el considerable temps de vida de què va gaudir, el situen a París i a Londres passant per Alemanya o els Països Baixos en una època d'ebullició musical per excel·lència. Per tant, tot i ser un actor escorredís i misteriós certament va viure en sintonia amb el seu temps i el seu art que virtuosament va desenvolupar. De la seva etapa de joventut, malauradament, no en tenim referències. Tot i no existir documentació al respecte, pel que sembla, va treballar d'una o altra forma amb Vivaldi i possiblement amb Corelli si bé són pures especulacions deductives per la similitud de la seva música amb la d'aquests autors. En qualsevol cas, la primera referència escrita la trobem a Venècia com a violinista de la Basílica de Sant Marco i de l'església de Santa Maria del Derelitti. Des d'allà promocionaria musicalment a Urbino on assoliria el càrrec de mestre de capella de la seva Catedral. En aquest punt, a banda de compondre, s'encarregaria d'editar i d'imprimir les seves pròpies obres i les d'altres compositors. Bona salut i bon esma demostraria ja que lluny d'esgotar-se seria a partir de 1740 que iniciaria una sèrie de viatges que el deslocalitzarien d'Itàlia i el situarien arreu d'Europa tot interpretant concerts com a violinista. Tot plegat, no obstant, sense tenir referències prou clares i concises dels seus moviments.

És així mateix com, tot i conèixer el seu art interpretatiu, hem de situar en el panorama musical el seu art compositiu. I què en sabem d'aquest doncs. De forma efectiva, poca cosa. I principalment, de la poca producció pròpia recuperada de Tessarini, la majoria d'ella és instrumental i específicament vinculada amb el violí. Per tant i entrant en matèria estrictament musical, avui recuperarem una sèrie de "simfonies" sota l'etiqueta d'Introducioni a 4 opus 11. I per què dic simfonies entre cometes perquè és el que realment són. Tots sabem que Haydn fou el precursor, amb tots els però(s) del món, de la simfonia clàssica, si més no acadèmicament i institucionalment parlant. Tanmateix, i abans que el gran Haydn fes acte de presència, multitud de compositors, amb més o menys fortuna, van temptejar filosòficament amb el gènere simfònic d'una forma embrionària. Aquest és el cas de Tessarini que, en un estira i arronsa i possiblement sense voler-ho, va escriure una tesi sobre com hauria de ser la simfonia sense saber-ho perquè les mostres d'avui no deixen de ser breus simfonies estèticament barroques i amb tímides aproximacions a un classicisme incipient. Per acabar, pecat el meu el de no recordar que avui, 21 de febrer, era l'aniversari de naixement d'un dels meus compositors preferits, el pianista austríac Carl Czerny. Reminiscències de la grip, en conjunció amb una memòria lamentable, m'han abocat a un oblit imperdonable perquè feia dies que tenia marcada la data d'avui com a destacada en el calendari quan, per art de màgia, ahir plàcidament vaig començar a capficar-me en Tessarini sense adonar-me que avui havia de parlar de Czerny. En fi, que li dedico la música d'aquest Italià amb la ferma idea de, molt properament, tornar a fer justícia musical al meu estimat pianista i compositor austríac!

A la interpretació, en primera gravació mundial, el conjunt Aura Musicale amb instruments originals i sota direcció artística de Balázs Máté.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)

SPOTIFY: No disponible.

TESSARINI, C.: Introducioni a 4, Op. 11, Books 2-4

















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

5 comentaris:

  1. Pau, the link here is no longer accessible. Please repost if possible. Thanks!

    ResponElimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. Paul, disculpa otra vez: ¿podrías subir un nuevo enlace? ¡Otro barroco que no conocía!
    Gracias

    ResponElimina
  4. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina