dimarts, 26 de febrer de 2013

FAJER, Francisco (1731-1809) - Les set paraules de Crist a la creu

Rembrandt - Christ Crucified Between the Two Thieves
Obra de Rembrandt van Rijn (1606-1669), pintor holandès.





Francisco Javier García Fajer (1731-1809) compositor espanyol nascut a Nalda. Avui doble motiu de celebració. El primer l'explicaré ara, el segon me'l reservo pel final. D'entrada, avui es commemora el 204è aniversari de la mort de Fajer, per tant, bon dia per parlar-ne i donar a conèixer un dels actius més importants de la cultura espanyola del segle XVIII. Conegut amb el sobrenom de "lo Spagnoletto", es va formar musicalment a Saragossa abans de traslladar-se, per un bon temps, a Nàpols on va ampliar els seus coneixements i de retruc va entrar en contacte amb la potent tradició operística italiana de l'època. A Itàlia, pel que sembla, va estrenar diverses òperes amb més o menys fortuna abans de retornar i d'establir-se, de forma definitiva, a Saragossa com a mestre de capella.de la seva Catedral. Si bé el gruix de la seva vida el va passar a Saragossa fins a l'últim dels seus dies, el cert és que es té constància d'alguns moviments per diferents ciutats europees tot presentant algunes de les seves obres. El seu estil, hereu de la tradició italiana, va ser marcadament diferenciat del de l'escola espanyola per la qual cosa, sovint, se l'ha menystingut al nostre país fins al punt de rebre fortes crítiques d'alguns musicòlegs espanyols per la seva "dèria" musical italiana i pel desastre que això va significar, segons ells, per la música del nostre país. En qualsevol cas i amb independència de la crítica oficial, per nosaltres resultarà un plaer i un honor poder reverenciar a Fajer, per primera vegada, en aquest espai. 

I per fer-ho recuperarem dues obres ben diferenciades entre elles. Ambdues són de caràcter i de filosofia religiosa. D'entrada, el Salm 94 de la Bíblia per a solistes, cor, orquestra de cordes, trompes, flautes, fagot i orgue. Aquesta abundància orquestral ens dóna una pista important, el marcat caràcter italià de l'obra que característicament notarem en les riques melodies instrumentals i líriques, l'aparent simplicitat de les formes i el caràcter festiu, tot i ser un Ofici de Difunts, de l'obra. Obertura de Les set paraules de Crist a la creu per a solistes, cordes i baix continuo. Escrit pels vols de 1787 i de forma paral·lela a la coneguda obra de Franz Joseph Haydn, és una partitura pensada per a ser interpretada durant el sermó de les set paraules, per tant, no té una funció litúrgica pròpiament sinó més aviat devocional. Són meditacions en vers i en castellà sobre el contingut de les set paraules. I com deia al principi, avui doble motiu de celebració. Bé, ho matisaré perquè el segon motiu ho és d'una forma estrictament personal ja que avui és l'aniversari del meu pare. Per tant, l'entrada d'avui escrita en honor seu perquè no dubto, i coneixent-lo, que aquesta música, però especialment el contingut de la mateixa, l'hi farà considerable il·lusió. Per tu i per sempre, perquè t'estimem, felicitats! 

A la interpretació de les Set paraules la Orquestra de Cambra Catalana amb la contralt Montserrat Pi, la soprano Young-hee Kim i la direcció de Joan Pàmies

El salm 94 interpretat per La Grande Chapelle amb el director Albert Recasens i la Schola Antiqua amb Juan Carlos Asensio, director. 

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)



















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

7 comentaris:

  1. Thank you só much for this discovery, Pau! Wonderful music.
    I tried to find something about the contralto Montserrat Pi, but I did not succeed.
    Apparently she is not wellknown?
    Greetings, Sasja.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Thanks Sasja!!

      Indeed, she is really unknown for me too!

      Greetings!
      Pau

      Elimina
  2. Està al LinkedIn, aa vàries pàgines i algun video com
    http://www.youtube.com/watch?v=CY0_U1bUVm8
    Pere

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Pere!

      Desconeixia que a Badalona havien cantat el Magnificat de Porpora!

      Salut! Bon cap de setmana!
      Pau

      Elimina
  3. Pau, the link here is no longer accessible. Please repost if possible. Thanks!

    ResponElimina
  4. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina