dimarts, 4 de desembre de 2012

KNECHT, Justin Heinrich (1752-1817) - Le Portrait musical de la Nature ou Grande Symphonie

Annibale Carracci - River Landscape
Paisatge de ribera, obra d'Annibale Carracci (1560-1609), pintor italià.





Justin Heinrich Knecht (1752-1817) compositor i organista alemany nascut a Biberach an der Riss. Per un cúmul de casualitats quàntiques indeterminades i aleatòries el dissabte em va resultar impossible pujar l'entrada que ja tenia convenientment preparada. Avui recuperaré l'entrada d'aquell dia, en honor al 195è aniversari del decés de Knecht, en la que parlava d'aquest desconegut i misteriós compositor alemany del qual, pel que ens diuen els entesos, Beethoven va extreure, precisament de la partitura que avui presentaré, la inspiració divina necessària per la composició de la 6a simfonia. De l'autor d'avui és probable que el desconeixement sigui total i absolut. El fet que hagi estat el segell Carus l'encarregat de recuperar alguna de les seves obres en primera gravació mundial no és cap coincidència. I no ho és ja que d'entrada parlem d'un actor alemany que va escriure gran quantitat de música vocal, fossin òperes o partitures sacres, que va dedicar una bona part del seu temps a la teoria i a la docència i que va treballar en una església la particularitat de la qual n'era el públic assistent, tant luterans com catòlics. Alhora, si tenim en compte la possible i notable influència que causaria en el seu contemporani Beethoven, és probable que ens trobem davant un d'aquells tants mestres injustament oblidats dels quals els amics de Carus tant els agrada recuperar.

L'exemple el d'avui on aquesta "Le Portrait musical de la Nature ou Grande Symphonie" sorprendrà a més d'un espectador pel seu sorprenent caràcter romàntic tot i haver estat imaginada, pensada i escrita l'any 1783. Les similituds formals i fins i tot temàtiques amb la simfonia que posteriorment Beethoven escriuria són evidents tot i la sorpresa que ens pugui causar. Pensada com si fos una gran simfonia de cinc moviments és realment innovadora tenint en compte el context clàssic en què viu. La descripció dels moviments, tal com se'ns detalla en el llibret, és la següent:
1. Un paisatge idíl·lic amb el Sol brillant, un petit rierol al bell mig de la vall, els ocells cantant i piulant mentre el corrent salvatge cau murmurant per la part alta i les ovelles salten amb les incursions vocals de la dolça pastora.
2. El cel s'enfosqueix al maig, tota la natura dibuixa una respiració pesada i temorosa, núvols negres sorgeixen, els vents comencen a udolar, el tro tremola des de la distància i la tempesta s'acosta lentament.
3. La tempesta esclata amb violència, pluja acompanyada de vent rugent i les copes dels arbres remuguen mentre les aigües del rierol salvatge onegen furioses.
4. La tempesta es calma poc a poc, els núvols es dissipen i el cel s'aclareix.
5. La naturalesa està plena d'alegria i eleva la seva veu al cel per donar gràcies al Creador més fervor a través del cant dolç i agradable.
En definitiva, una d'aquelles curiositats musicals que enriqueixen, encara més, aquest meravellós univers de la música sense el qual, possiblement, molts de nosaltres no sabríem explicar coherentment el sentit, ja de per sí confús, de la nostra vida. L'acompanyarà l'obertura de la seva òpera The Aeolian Harp que inevitablement ens recordarà a Mozart perquè si bé Beethoven es va inspirar en Knecht a l'hora de compondre la sisena simfonia, el mateix Knecht s'inspiraria en Mozart, i concretament en les Bodes de Figaro, quan va escriure aquesta divertida obertura. I un detall per afegir i ja finalitzar la literatura del dia és el fet que aquesta grandiloqüent simfonia porta la dedicatòria expressa al compositor germànic Georg Joseph Vogler de qui, de ben segur, un bon dia també n'hauré de parlar. Avui amb el ventós, transparent i bon dia que fa, és una data indicada per a recuperar aquesta preciosa simfonia inspirada en la natura i en el seu ecosistema. No dubto que Knecht, bon observador, va saber entendre que a vegades la més brillant imaginació prové d'allò que ens rodeja i que d'una forma subtil ens fa sentir bé. La natura, com sempre, fàcilment ho aconsegueix!

A la interpretació la Hofkapelle Stuttgart amb Frieder Bernius a la direcció.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)

LAQUINTADEMAHLER: Justin Heinrich Knecht - Grande symphonie
IMSLP: Justin Heinrich Knecht (1752-1817)
CPDL: No disponible.
SPOTIFY: No disponible

Justin Heinrich Knecht - Grande symphonie

















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

8 comentaris:

  1. Dear Pau
    I am very keen to listen to Knecht, especially a non vocal work...a good idea to leave the church for amoment and go outside into the "Natur".... ;-)
    Thanks again for this rarity!!
    Jan

    ResponElimina
  2. Preuat Pau:
    En Aquesta pàgina trobaràs prou informació sobre ell fins i tot un llistat exhaustiu de les seves composicions. http://www.montsalvatgecompositor.com

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies!

      Mentrestant, et pots descarregar un dels seus tresors en aquest link:

      http://radiomelasudas-beaumarchais.blogspot.com.es/2012/11/xavier-montsalvatge-el-gato-con-botas.html

      Properament, intentaré fer justícia a la música i obra de Montsalvatge tot i reconèixer un absolut desconeixement del seu art.

      Salut!
      Pau

      Elimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina