divendres, 14 de desembre de 2012

BACH, Carl Philipp Emanuel (1714-1788) - Die Auferstehung und Himmelfart Jesu, Wq. 240

Luca Giordano - The Fall of the Rebel Angels
La caiguda dels Àngels rebels, obra de Luca Giordano (1634-1705), pintor italià.





Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) compositor i organista alemany nascut a Weimar. Recuperem l'alè l'endemà de la presentació d'un tresor francès ben amagat i profundament oblidat i canviem de país, que no de continent, per a situar-nos a l'Alemanya de finals del segle XVIII. I fent repàs observava, amb desorientació, que fa realment molts dies que el cognom Bach no és el merescut protagonista d'aquest espai. I serà per Bachs... Per tant, avui esmenarem aquest imperdonable greuge i farem justícia a tal despropòsit tot fent un emotiu homenatge a un dels cognoms Bach de tots els temps, aquell que portava per nom Carl Philipp Emanuel. I de qui, curiosament, és precisament avui que es commemora el 224è aniversari de la seva mort. És així mateix una bona excusa i un millor motiu per parlar d'un dels més grans mestres i autèntic referent, en el seu temps, d'autors com Mozart, Haydn, Beethoven o Mendelssohn. Tots ells, d'una o altra forma, van absorbir les formes i els mètodes del fill de Johann Sebastian per aplicar-ho teòricament i aplicadament a la bona música que posteriorment escriurien.

Recordem que Carl Philipp va ser el segon fill de Bach i un dels que millor música va fer al llarg de la seva vida, conjuntament amb alguns dels seus germans. La seva vida va estar, en gran part, molt relacionada amb la cort de Frederic el Gran, gran amant de la música, amb qui compartiria amistat, docència i hores i hores de música. No obstant, la obra d'avui ens remet en un temps en què Bach, independitzat dels favors i dels deures reials, ocuparia, l'any 1768, un important càrrec de mestre de capella vacant i en substitució de Georg Phillip Telemann, mort l'any 1767, a Hamburg. I si fins aleshores la seva producció havia estat principalment orientada a la instrumentació, el nou càrrec l'obligava a un canvi de paradigma vers un nou gènere poc cultivat per ell, el religiós. Comprensible entendre el per què la majoria de les obres sacres del seu extens i vast repertori ocupen la numeració final de la classificació corresponent. Del període d'Hamburg, i en l'etapa final de la seva existència, situaríem la descomunal obra mestra d'avui. Doncs sí, l'esplèndid oratori Die Auferstehung und Himmelfart Jesu (La Resurrecció i l'Ascensió de Jesús), Wq. 240, escrit l'any 1774 i pensat per a gran cor, solistes i orquestra, es circumscriu en aquest productiu període en què Bach va dedicar esperit i esma a la religió musical.

El resultat, tal com podrem comprovar és tan brillant com efectiu, tant en el tractament de les parts solistes, certament dramàtiques algunes d'elles, com en les parts corals, sòbries, d'opulència instrumental i amb un final solemne i espectacular que et deixa, com a mínim, amb el cos paralitzat de la bellesa en com aquest es presenta i amb una fuga final d'alabança al Senyor fulgurant. Bach es basaria en un text del poeta Karl Wilhelm Ramler per a compondre i imaginar aquest passatge litúrgic magistral. El propi Carl Philipp va adjudicar l'etiqueta de gran obra a aquest oratori. No errava en la seva dimensió, doncs, ens trobem davant d'una revolucionària partitura lírica, coral i instrumental que defineix, perfectament, l'art i la perspicàcia amb què Bach fill es va moure, eloqüentment, entre els contraforts del barroc més tardà i contrapuntístic i la posada en escena del classicisme vienès tan ponderant ja en el temps en què aquesta extraordinària obra fou pensada i escrita. Si Bach finalitzava la partitura amb una lloança al Senyor, deixeu-me reiterar la lloança, però en aquest cas, cap al propi Carl Philipp Emanuel Bach que amb partitures com aquesta només ratifica allò que tots ja sabem i que podem afirmar sense discussions estèrils. Ell va ser un gran mestre, pels segles dels segles, amen!

A la interpretació el cor i els solistes d'Ex Tempore amb La Petite Bande i la direcció de Sigiswald Kuijken.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)



















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

5 comentaris:

  1. El pots tornar a pujar? El vincle ja no està disponible a Narod...

    ResponElimina
    Respostes
    1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

      Elimina
    2. ei, moltes gràcies! si necessites material, jo et puc facilitar coses. Et deixo això per si em vols demanar alguna cosa: quimfdez@hotmail.com

      Elimina
    3. Moltes gràcies! Però m'hauries de donar alguna referència en relació al material que pots compartir. Et deixo el meu correu: clavicordi@yahoo.es

      Parlem-ne!
      Salut!

      Elimina