dimecres, 21 de novembre de 2012

DE VIVANCO, Sebastian (1551-1622) - Magnificat Quarti toni

Bartholomeus Bruyn the Elder - The Virgin, Saints and a Holy Woman (1530-40)
Obra de Bartholomäus Bruyn (1493–1555), pintor alemany.





Sebastian de Vivanco (1551-1622) compositor espanyol nascut a Àvila. Retrocedim quasi 500 anys en el temps i on, sota regnat de Carles I, va néixer aquest músic i mestre de capella de les més diverses catedrals espanyoles, entre elles, la de Lleida, Segòvia, Àvila o Salamanca. Amic i company de viatge vital i musical de Tomas Luís de Victoria, va veure brotar la seva vocació musical tant bon punt va accedir com a membre del cor de la capella de la Catedral d'Àvila, on compartiria pupitre amb De Victoria. Òbviament, a mesura que fem una retrospectiva temporal més profunda, la precisió i el detall biogràfic es difumina i resulta més complicat establir les coordenades exactes. Pel que sabem el sacerdoci, en un temps en què l'església era omnipotent, omnipresent i preceptiva en tots els àmbits de la vida privada, pública, de l'aquí i del més enllà, era una bona opció de cara a assegurar-se un futur, més o menys, digne. Així ho devia entendre De Vivanco quan amb només 30 anys seria nomenat sacerdot oficial. Tanmateix, anys abans ja havia estat l'afortunat adjudicatari de la plaça de mestre de capella de la Catedral de Lleida, la seva primera ubicació espacial vinculada amb la música. Des d'allà i amb alguna que altre discrepància amb els seus superiors, promocionaria a altres càrrecs, de semblants característiques, arreu de la geografia espanyola. 

Musicalment el seu gènere, com pertoca en el context històric i social en què circumscrivim la vida, obra i vicissituds de De Vivanco, és exclusivament sacre. De fet, trobem algunes partitures instrumentals però ideològicament relaciones amb la litúrgia. Avui exemples del seu bon treball, de sonoritats renaixentistes, polifòniques corals i amb acompanyament d'instrumentació. Ens centrarem entorn la composició que porta per títol l'entrada d'avui, el Magnificat Quarti Toni. En general, són obres per a 4, 5 o 6 veus amb instrumentació, o sense, i precursores del barroc més incipient i en bolquers, encara, de finals del segle XVI. Per tots aquells que si fa o no fa coneixen aquest espai, la d'avui és una de les poques obres renaixentistes i medievals que hi podrem escoltar de la totalitat de composicions que habiten en aquest univers virtual. De fet, ve donada per una petició d'una bona amiga lectora que em va recomanar l'audició de la música del qui per mi era, fins fa molt poc, un autèntic desconegut. Una gratificant i inesperada intromissió a una nova dimensió de la qual en conec alguns noms però que m'en considero, així mateix i encara, un absolut ignorant i del qual resto en deute pendent, si el temps i la vida m'ho permeten, de redescobrir!

Interpretats per les veus i els instruments de la Orchestra of the Renaissance sota la direcció de Richard Cheetham.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

5 comentaris:

  1. Wonderful music, wonderful composer! Hard to find music from him though.
    I also have this cd (In Manus Tuas). Greetings, Sasja.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Thank you Sasja,

      It is the only CD I have by Vivanco. If I ever find more I will share with you.

      Greetings,
      Pau

      Elimina
  2. Thank you, Pau! Enjoy your Bach concert in Barcelona!!!!!
    Greetings, Sasja.

    ResponElimina
  3. Gracias por compartir música e imágenes tan poco trilladas.

    ResponElimina