dissabte, 3 de novembre de 2012

BRENTNER, Jan Josef Ignác (1689-1742) - Gloria et honore

Stepan Kolesnikov (1879-1955) - Autumm
La tardor, obra de Stepan Kolesnikov (1879-1955), pintor ucraïnès.





Jan Josef Ignác Brentner (1689-1742) compositor txec nascut a Dobrany. En aquest permanent Erasmus musical en què el dinamisme geogràfic és continuo, visitem la galàxia de Bohèmia per a trobar-hi un dels seus innombrables actors musicals del seu espai. I què millor que fer-ho en un dia com el d'avui ja que fa 323 anys va néixer el compositor de cognom Brentner que tot just avui presentem. Un ciutadà la influència del qual roman tan allunyada de la nostra dimensió que realment poca cosa de la seva vida en sabem. En qualsevol cas i pel que diu la seva biografia, l'existència d'aquest misteriós i a la vegada encantador músic va estar íntimament relacionada amb Praga. I sabem que va ser així i en aquella ciutat perquè la última edició de les seves composicions fou imprès a la capital bohèmia. No obstant, observant la dispersió de les seves partitures arreu, fins i tot a Sudamèrica, no deixa de ser estadísticament indeterminat el camí que Brentner seguiria al llarg de la seva vida. Ara bé, el fet que les seves partitures gaudeixin de diverses còpies en moltes catedrals i esglésies de l'Amèrica colonial és un indicador indirecte de la qualitat de les mateixes i de la bona salut artística d'un artista bohemi d'un estil musical més italià que txec. 

Avui exemple d'aquesta clara i evident essència italiana de la seva producció. Una sèrie de concerts, de la col·lecció Horae Pomeridianae, publicats l'any 1720 a Praga. Representatius del mètode barroc, són obres concertants on es combinen la forma sonata i la suite. De tres o quatre moviments segons el cas, comencen tots ells amb un moviment lent i parsimoniós que introdueix un moviment ràpid, per continuar amb un minuet o de nou un adagio i finalitzar amb un allegro, minuet o giga. Al bell mig dels concerts breus d'avui he situat una de les partitures aparegudes, com per art de màgia, a Bolívia, en una de les missions que els Jesuïtes hi tenien al llarg de l'època colonial. El seu glorie et honore, és un ofertori sagrat per a cor i petita orquestra i del qual es desconeix quina fou la via d'arribada al Nou Món, en un temps en què els viatges eren qüestió de mesos o fins i tot d'anys. Inesperat regal d'aniversari en el 323è any de naixement de Brentner. Ja comença a ser habitual en aquest espai aprofitar les efemèrides de cada dia per tal de celebrar el naixement o el decés de tants i tants mestres de la història de la música. En aquest primer dissabte de novembre, de temperatura suau i d'ambient agradable, la companyia simpàtica i alegre d'aquesta preciosa música ens ajudarà a fer-nos una idea del cóm vivien fa 300 anys en territori bohemi i a on, com a mínim, el bon gust per la música el tenien clar!

Els concerts ens els interpreta el conjunt Collegium Marianum amb Jana Semeradova a la batuta.

L'ofertori ens l'interpreta el conjunt instrumental Florilegium, amb el cor Arakaendar Bolivia i la direcció d'Ashley Solomon.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):


Jan Josef Ignác Brentner (1689-1742) - Concertos and Arias

Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

6 comentaris:

  1. Querido Paul:

    podrías reponer estos links? hace tiempo que busco cosas de este compositor porque lo poco que he escuchado me parece maravilloso. Muchas gracias por tu trabajo.

    ResponElimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. Muchísimas gracias por la reposición del Link¡
    ánimo con tu trabajo.

    ResponElimina