diumenge, 28 d’octubre de 2012

ALTNICKOL, Johann Christoph (1720-1759) - Missa in D Minor

Juan de Valdes Leal - The Immaculate Conception with Two Donors
La Immaculada Concepció, obra de Juan de Valdes Leal (1622-1690), pintor espanyol.





Johann Christoph Altnickol (1720-1759) compositor, organista i baix alemany nascut a Berna bei Seidenberg. Per finalitzar aquesta setmana de cromatismes geogràfics variats ho farem de la mà d'un personatge realment particular. Aquesta bé donada per la condició político-familiar del mateix. Ni més ni menys que el gendre del gran Johann Sebastian Bach. No em resulta gens fàcil imaginar-me al gran Bach com a sogre el que si puc entendre el per què la música, tenint la referència del cognom Bach tant propera, va formar part d'aquest inesperat actor germànic de cognom Altnickol. De fet, en un temps en què la música era un dels "esports" preferits de moltes ànimes, és comprensible entendre la dedicació que, amb independència del gran sogre, la música tindria en la vida d'Altnickol. De formació luterana, es va llicenciar en Teologia per la Universitat de Leipzig. El seu contacte amb la família Bach vindria pel fet d'actuar com a baix en els cors de veus del gran mestre Bach. Allà és on, en aquest contacte permanent amb l'univers Bach, coneixeria la filla d'aquest, Elisabeth Juliana Friderica, la predilecta del seu pare. S'hi casaria l'any 1749, un any abans del definitiu descans de Bach. Les llegendes, reals o imaginàries, diuen que Bach va dictar l'últim dels seus preludis corals a Altnickol poques hores abans del seu decés.

Altnickol, tot i la condició que tenia dins de la família Bach, no va ser un compositor excessivament prolífic. De fet, se'n coneixen poques obres. Alhora, si tenim en compte que la majoria d'elles s'han perdut per sempre, les possibilitats d'apreciar-ne el seu art són, malauradament, molt limitades. A tot això i observant les poques partitures existents, entendrem fàcilment perquè ha estat un autèntic oblidat de la història de la música. Així seguiria sent-ho si no fos per l'admirable i la impagable labor dels de sempre, els amics de Carus Verlag. Convençuts que més enllà d'un afortunat gendre vinculat per sempre a la dimensió Bach hi havia d'haver una realitat musical més potent i elegant van decidir regalar al món l'edició, en primera gravació mundial, de la majoria d'obres que se'n conserven. Avui una d'elles, la missa en Re menor. Una obra en la línia tradicional alemanya on la brevetat n'és la característica principal. Dos moviments, el Kyrie i el Gloria en forma de fugues, cors i parts solistes segueixen la tradició luterana de l'Alemanya del XVIII. La introduirem amb el motet Nun danket alle Gott, de 1748, és una breu i encantadora partitura coral. Així mateix, tancarem la missa amb dos sanctus de 1748, escrits de forma independent per Altnickol, que conjuguen perfectament amb el sentit i amb la línia melòdica i tonal de la missa d'avui. 

En aquest diumenge fred i radiant, la bellesa d'aquesta música ens il·luminarà l'esperit sense més pretensions ni audàcies profundes. Simplicitat, sobrietat i mètode fidel al seu immens sogre del qual, no dubto, en devia sentir un enorme respecte perquè, si per nosaltres, en un espai i en un temps considerablement allunyat del segle en què aquell "monstre" de la música va viure, ja ens resulta difícil parlar-ne, no puc imaginar el que devia significar el viure, el veure i el gaudir en directe i en família del més gran mestre de la música que mai hagi existit en aquest planeta!

A la interpretació, eficaç i excel·lent, els instruments de la Musica Alta Ripa, amb el cor i solistes de la Norddeutscher Figuralchor i la direcció de Jörg Straube.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):

BIOGRAFIA: Johann Christoph Altnickol (Berna, 1718 - Naumburgo, 1759)
CPDL: No disponible
















Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

10 comentaris:

  1. Respostes
    1. En dies "refredats" com els d'avui Mucolítico Altnickol és musicalment un bon elixir! jeje

      Salut!

      Elimina
  2. What a wonderful discovery!!!!!!! I love this music!!!!Thanks a lot, Pau!

    I disvovered recently the Spanish (Catalan?) composer de Vivanco. Also a treasure. I am very curious to his Stabat Mater and his Misa de Requiem taciturna. Can't find it yet.
    There seems to exist a cd together with Lobo on the label "La Ma de Guido" and it's called Officium Defunctorum (by Musica Reservata - Turner). Perhaps you can find this cd in Spain?

    Greetings, Sasja.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Thank you Sasja!

      I only have a choral music by De Vivancos (Spanish composer). In the coming days I will post De Vivancos works. At this moment, I don't have his Stabat Mater and his Requiem, sorry.

      Greetings!
      Pau

      Elimina
  3. Dear Pau,
    every week you are able to find some unknown composers or some unknown pieces by known composers (to me) and stimulate us to go and find more of these composers.
    Completely unknown to me was the composer Teixidor, thank you!
    I've been lucky to have performed the Altnickol Motet "Nun danket.."
    Keep on surprising us!
    And the lovely paintings as bonus, WOW !

    Greetings,
    Peter

    ResponElimina
    Respostes
    1. Dear Peter,

      I remember one day I told to you: "I am a classical music hunter". Maybe I love more find unknown music than hearing it. The pleasure to find new scores by known and unknown composers is unlimited! Obvious, hearing music is one the best things I do every day!

      Thanks for your comment!

      Greetings,
      Pau

      Elimina
  4. Pau, por favor, ¿sería posible reactivar este enlace?
    Se lo agradecería mucho.
    Un cordial saludo
    Lucas

    ResponElimina
  5. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  6. Muchas gracias, Pau.
    Un cordial saludo
    Lucas

    ResponElimina