dissabte, 15 de setembre de 2012

KREUTZER, Conradin (1780-1849) - Fantasies & Variationen

Ferdinand Georg Waldmuller - Der Geburtstagstisch
Obra de Ferdinand Georg Waldmüller (1793-1865), pintor austríac.



Conradin Kreutzer (1780-1849) compositor i pianista alemany nascut a Messkirch. Avui recuperaré una de les personalitats musicals més desconegudes de l'Alemanya romàntica. De fama efímera, se'l coneix quasi exclusivament per la seva producció operística Das Nachtlager in Granada de l'any 1834. Més enllà d'aquesta partitura la música de Kreutzer, no confondre amb Joseph Kreutzer, roman a l'ostracisme de la genuïna història de la música tot i ser, en el seu temps, un dels 50 compositors en escriure una variació del mític vals d'Anton Diabelli. Els seus estudis, no en va, els realitzaria amb un dels més grans teòrics clàssics del segle XVIII, una eminència de fama mundial en aquella època, Johann Georg Albrechtsberger, de qui n'aprendria la complexa tècnica compositiva. Els seus anys de joventut serien els de la mobilitat geogràfica a la recerca d'una bona posició social però sobretot musical que l'estabilitzés en la seva carrera. Viena, Sttutgart, mestre de capella a Württemberg o director d'orquestra a Köln són alguna de les activitats a què es dedicaria al llarg dels quasi 70 anys de vida. Malauradament, tot i els esforços i després del considerable èxit com a pianista i cantant, el cert és que ha passat als albors de la història sense pena ni glòria. Treball el nostre el de recuperar la memòria musical i artística d'aquells actors secundaris de qui també val la pena fer-ne justícia. Perquè tot aquell que dedica la seva vida a l'elegància de l'art, si aquest és refinat, coherent i amb principis, és mereix un reconeixement ni que sigui de forma pòstuma. El d'avui n'és un bon exemple. Tres partitures on tres instruments diferents en tenen el protagonisme. D'entrada, unes variacions en Sol major per a trompeta i orquestra, escrites en una data indeterminada del segle XIX i un bon exemple del virtuosisme cromàtic amb el metall daurat de la trompeta. Seguidament, una fantasia en Si bemoll major per a fagot i orquestra, escrit durant la seva estada a Württemberg. Finalment, unes variacions per a clarinet i orquestra opus 35. Tres instruments de vent gaudeixen d'una inesperada però brillant presència en aquestes composicions ben estructurades que assoleixen allò que el seu  imaginatiu creador semblen voler-nos dir sense més pretensions que les d'entretenir emotivament. Un dissabte intranscendent de setembre per homenatjar un ciutadà que amb la millor de les voluntats va dedicar el seu temps i el seu art a la música i a qui agraïm haver-ho fet perquè la música també la van pensar i escriure els camarades de segona línia ja que ells, també i encara que no ho sembli, són i formen part de la història! 

Les variacions de trompeta interpretades per la Kölner Akademie, la trompeta de Robert Vanryne i sota la batuta de Michael Alexander Willens.

La fantasia de fagot interpretada per la Stuttgart Philharmonic Orchestra, el fagot d'Albrecht Holder i la conducció de Nicolas Pasquet.

Les variacions amb el clarinet interpretades per la Slovak Radio Symphony Orchestra, el clarinet de Dieter Klocker (1936-2011) i la direcció de Gernot Schmalfuss.

Gaudiu i compartiu!



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris: