divendres, 14 de setembre de 2012

HAYDN, Johann Michael (1737-1806) - Regina Caeli (1782)

Rembrandt - Christ in the Storm on the Lake of Galilee
Crist al bell mig de la tempesta al llac de Galileu, obra del pintor holandès Rembrandt (1606-1669)





Johann Michael Haydn (1737-1806) compositor i organista austríac nascut a Rohrau. Si fa una setmana em veia gustosament obligat a parlar del petit Haydn en relació al monogràfic de Salzburg, avui crec tenir una encara millor excusa per haver-ho de fer. Ni més ni menys en un 14 de setembre de 1737, és a dir de fa 275 anys, va néixer el que per mi és un dels més elegants mestres en l'art musical religiós. Per tant, avui és una jornada de celebració per tal de commemorar aquest 275è aniversari del seu naixement. Molts de vosaltres pensareu que qualsevol al·licient, per petit que sigui, ja em motiva per parlar d'Haydn. Probablement no aneu errats però avui parlaré i recuperaré una de les obres més espectaculars del seu immens repertori. De la seva vida crec haver-ne parlat amb solvència i prou profunditat com per no entrar-hi en detalls. Tanmateix, un dels aspectes interessants que crec no haver fet esment és el relacionat amb l'especial cura que Michael Haydn tenia a l'hora d'escriure la música pensant en els diferents cors que participaven, regularment, en les representacions festives catòliques de Salzburg, fossin aquestes a la Catedral de la mateixa ciutat o a la bellíssima església benedictina de Sant Peter. Aquest fet és important per adonar-nos d'una de les peculiaritats de les seves obres d'església ja que moltes d'elles estan escrites i pensades per tal que siguin els cors de veus blanques qui les representin. Potser el seu passat com a membre del cor de nens a la Catedral de Viena el va marcar definitivament i potser per aquest motiu gaudia, i de quina manera, component música per la multitud de cors existents en aquell temps a Salzburg.

En aquest context, haurem de situar la principal obra vocal i coral del dia d'avui. Un Regina Caeli en Do major, MH 80 per a cor, solistes i orquestra de cordes tot i que amb l'afegit complementari i opcional de les trompes, escrit l'any 1782, d'una potència tímbrica impressionant i prou atractiva en el seu conjunt com perquè els cors de nois a qui anava dirigit l'aprenguessin amb autèntica devoció. I no dubto que així devia ser. L'acompanyarà, a mode d'obertura, una de les tantes simfonies que Haydn va escriure tot i que aquestes possiblement romandran a la ombra de les del seu germà gran pels segles dels segles. De llenguatge, mètode, estructura i desenvolupament més simple, aquesta simfonia número 28 en Do major MH384, escrita l'any 1784 i estructurada en els tres moviments clàssics; ràpid, lent, ràpid, on el final a mode de fuga es d'una majestuositat desbordant. Reconec que aquest Regina Caeli el vaig descobrir per casualitat en un dels discs que vaig comprar al Museu Michael Haydn el qual, tot i ser molt petit, n'aconsello una visita fugaç en cas d'estada a Salzburg. Una ciutat on precisament per celebrar l'efemèride d'avui s'hi organitzen gran quantitat de concerts amb el protagonisme del Haydn més desconegut. Adoració, admiració i quasi fanatisme el que sento per ell. No sabria explicar coherentment el per què. En qualsevol cas, me n'alegro que sigui així ja que per tot el que va fer però sobretot per com ho va fer, s'ho mereix!

El Regina caeli interpretat per la Zürcher Kammerorchester amb el cor i solistes de la Zürcher Sängerknaben sota la direcció brillant d'Howard Griffiths en una edició d'autèntic luxe.

La simfonia gentilesa de la Bournemouth Sinfonietta sota la batuta d'Harold Farberman (1929-2018).

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):

Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Dear Paul,

    indeed one of the greatest, or the greatest Churchmusic composer of the Classical Period.
    Thank you !

    Peter

    ResponElimina