dissabte, 29 de setembre de 2012

DOBRZYNSKI, Ignacy Feliks (1807-1867) - String Quintet No.1 (1831)

Albert Gustaf Aristides Edelfelt





Ignacy Feliks Dobrzynski (1807-1867) compositor i pianista polonès nascut a Romaniv. Llàgrimes, suor i perseverança per a trobar, al bell mig de l'elegància de l'immens món de la música, repertori d'aquest polonès del qual n'havia parlat, fa un temps, en relació amb una de les obres de piano concertants més espaterrants que mai hagi tingut el plaer d'escoltar, el seu concerto de piano en La bemoll major opus 2. Doncs sí, quan parlava d'aquest misteriós artista de cognom difícil ho feia amb un grau d'admiració circumscrit a la seva única i espectacular partitura pianística. Més enllà d'aquesta referència no podia contrastar si el seu talent fou general o bé circumstancial. Havent descobert, recentment tot s'ha de dir, algunes novetats del seu desconegut catàleg, començo a veure i sobretot a entendre la magnitud d'un artista la llum del qual tot just comença a brillar com ho hauria d'haver fet fa temps. Serà difícil, tanmateix, poder tenir la sort de gaudir d'alguna de les seves obres al nostre país. Per tant, ens correspondrà a nosaltres, situar el satèl·lit pertinent en òrbita permanent a l'entorn del misteriós ecosistema planetari de Dobrynski. En aquest sentit el plaer de retrobar-me amablement amb la seva música ha estat mitjançant una de les obres de cambra més inexplorades per mi i el meu saber. Concretament, la figura dels quartets o quintets de corda són formes musicals relativament desconegudes per mi. Només cal fer un repàs en aquest espai per observar-hi, a contracor, la quasi absència d'obres de cambra per a instruments de corda. Per tant, la ignorància a l'hora d'apreciar-ne els detalls més suggerents és evident en el meu cas. Per sort, el llenguatge de la música és universal i ens permet, tot i les nostres limitacions, gaudir-ne si ho fem amb el cor i amb l'esperit. Avui n'és el cas. Una inspirada obra de cambra en la forma de quintet de corda número 1 opus 20 en Fa major. Dos violins, dos violoncels i una viola, de l'any 1831 i estructurats en quatre moviments. A grans trets, es podria resumir amb un allegro inicial en la forma sonata, seguit d'un minuet més líric i melòdic, un andante suau i un finale quasi presto que es presenta, com en el primer moviment, en forma de sonata. Encantadora i evocadora partitura d'un Dobrzynski que, afortunadament, ja comença a ser, tímidament, un actor de més presència en el nostre espai-temps. Polònia, amb els seus noms, també va ser una potència de primer nivell en aquest màgic univers de la música. El d'avui és un bon exemple d'una geografia diversa i que caldrà, amb la tranquil·litat necessària, anar redescobrint. Des d'aquí, en un petit país de nom Catalunya que lluita amb vehemència per no sucumbir irremeiablement en el cruel festí dionisíac del poder i de l'economia que tot ho corromp, intentarem fer justícia a tots i a cada un dels noms que un bon dia van lluitar i van saber viure de l'art i de la música, l'essència genuïna de la humanitat!

Ens l'interpreta el Kwartet Wilanów.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):

Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: