dissabte, 7 de juliol de 2012

VON GEMMINGEN, Ernst (1759-1813) - Violin Concerto No.1

Claude-Joseph Vernet - A River with Fishermen
Pescadors a la ribera, obra de Claude Joseph Vernet, pintor francès contemporani de E. Von Gemmingen





Ernst von Gemmingen (1759-1813) compositor i violinista alemany nascut a Celle. Novament buscant, removent i regirant el cofre dels tresors del dret i del revés he trobat, inesperadament, una nova autoria musical. Ni més ni menys que un vell conegut del geni de Salzburg de cognom Mozart. Von Gemmingen, violinista, va ser un erudit diplomàtic i Cavaller de la Ritterkanton Kraichgau. La seva va ser una vida dedicada a la política però també a la música gràcies a la prematura educació materna en aquest sentit. De nou, una sorpresa inesperada recuperada per atzar d'un artista que va viure de ple el context del classicisme en un temps i en un espai on la música impregnava, fins i tot, el més inhòspit dels ecosistemes. En una Alemanya en plena ebullició cultural hi trobarem, en un paisatge proper a Mannheim, el personatge il·lustrat d'avui. De formació universitària, la vida d'aquest desconegut però sorprenent ciutadà seria apassionant. D'una banda la seva vocació diplomàtica que l'obligava a viatjar per diferents geografies europees en un temps en què el transport es limitava a la cavalleria, als carruatges o a les travesses per mars o rius. Per altra, la música. La seva obra i producció musical s'inicia, pel que coneixem, a l'entorn de 1790. La seva sèrie de concerts de violí inspirats, per una banda en el concerts de Giovanni Battista Viotti, un dels referents de finals del segle XVIII i, per altra, en l'organigrama musical de Mannheim i la potència dels seus músics i compositors. Talment com la obra que recuperarem en el dia d'avui. El seu concert de violí número 1 en La major. Una obra magnífica tècnicament, virtuosa en el violí, d'abundant cromatisme melòdic i de llenguatge eminentment clàssic. Una sensació d'incredulitat, tenint en compte la bellesa d'aquesta partitura, m'envaeix tot pensant que aquesta és de les primeres interpretacions que se'n fan des de la mort del seu creador. Sort en tenim de multitud de personatges anònims que estimen en grau superlatiu la música i dediquen el seu temps a la minuciosa recerca en arxius, biblioteques, golfes o sota les pedres amb la fe i l'esperança de trobar-hi tresors com aquest. I realment en el cas d'avui va ser talment així. Pels vols de 1994, en una jornada programada al Castell de Hornberg, es van topar amb una sèrie de partitures, entre elles, la d'avui. Aquest petit exemple testimonia com la història de la música és, encara, un llibre obert i pendent de ser reescrit tantes vegades com faci falta. Avui un nou paràgraf per afegir-hi perquè la música sempre ens sorprendrà!

Recuperat pel segell CPO, ens l'interpreta la Munich Radio Orchestra amb Kolja Lessing al violí i sota la direcció d'Ulf Schirmer.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):

Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

5 comentaris:

  1. Hola Pau! Un buen hallazgo este concierto para violín aunque la alegría más grande de la semana para mi fue el concierto para piano de Berwald que, en mi humilde opinión, es auténticamente "SOBERBIO". Confieso que, aunque las sinfonías hace muchísimo tiempo que obran en mi colección, desconocía la existencia de este hermoso concierto.(Como ya he comentado en alguna ocasión los conciertos para piano son mi debilidad) En fin, ese día no pude darte las gracias y aprovecho ahora la ocasión.
    Muchísimas gracias!!!
    Saludos
    Frantisek

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Frantisek!

      Muchas gracias! Estos últimos días he dedicado gran tiempo a escuchar la música de Berwald y la verdad que ha sido un gran descubrimiento, inclusive sus sinfonías, sin duda! Y de conciertos de piano los iré poniendo con regularidad, tengo muchísimos!

      Saludos!
      Pau

      Elimina
  2. Hi Paul, As with Frantisek (above), this concerto was also completely unknown to me, until now. It seems Ernst was the nephew of Otto von Gemmingen, who dealt with Mozart briefly in Mannheim in 1778. A fascinating glimpse of the "kleinmeister" production of the epoch, now mostly forgotten in favour of the "greats". Thanks again. Ron

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hi Ron!

      Thank you so much!!
      In fact, Gemmingen and Mozart was friends! Its music is so beautiful and pure classicism! Undoubtedly, label CPO are doing a great job!

      Greetings!
      Pau

      Elimina