dimarts, 3 de juliol de 2012

BERWALD, Franz (1796-1868) - Piano Concerto (1855)

Anna Gardell Ericson - Soluppgang over landskap med vatten
Obra d'Anna Gardell-Ericson, pintora sueca contemporània de F.Berwald.





Franz Berwald (1796-1868) compositor i violinista suec nascut a Estocolm. Probablement, ell va ser el compositor romàntic més important del seu país curiosament menyspreat a la seva geografia durant molt de temps. De Suècia, territori nòrdic de paisatge inhòspit en parlàvem en relació amb Joseph Kraus, el "Mozart suec". Avui avançarem en el temps per a situar-nos al bell mig del romanticisme musical, període ple de matisos i d'una més que abundant riquesa artística a tots els nivells. Berwald va néixer en el sí d'una família de llarga tradició musical. De fet, amb l'ajuda i la dedicació del seu pare, violinista de la orquestra de la Opera Reial de Suècia, aprendria els primers compassos teòrics i la pràctica interpretativa amb el violí. Bona vocació devia tenir ja que amb només 16 anys accediria al càrrec de violinista de la Capella Reial. Un any, el 1812, que seria el primer en començar a compondre de forma autònoma i quasi sistemàtica. Tot i això, els primers anys van ser realment difícils per ell i la seva família. De fet, gràcies a una beca es veuria obligat a emigrar a Alemanya on seguiria la seva formació musical alhora aprofitant el poc temps lliure per escriure òperes amb la nul·la esperança, no obstant, de què fossin publicades. Per aquest motiu, va ser capaç d'enfocar la seva vida econòmica tàcitament cap altres empreses més lucratives com per exemple inventant instruments ortopèdics relativament famosos al seu temps i amb als quals es guanyaria la vida decentment. En aquesta època, pels vols de 1835, deixaria de compondre per a dedicar-se de ple als seus negocis. El període d'ebullició i de màxima expressió creativa de Berwald el trobarem, cronològicament, a partir de 1842 en endavant. Simfonies, òperes, concerts, música de cambra i cançons representen i caracteritzen la part més consistent i potent del seu repertori.

En aquest sentit, m'encantaria recuperar tres de les seves obres, totes elles diferenciades però bona mostra del caràcter i de l'estil propi que va saber desenvolupar tot i les dificultats reals que va tenir per tal de dedicar temps i ànima a l'art i a l'essència musical. D'entrada, l'obertura del seu drama líric Estrella de Soria, una òpera dramàtica en tres actes estrenada l'any 1862 i sent la única òpera interpretada en vida del seu autor. Seguidament, el seu preciós treball amb el fagot, el konzertstück per fagot i orquestra, una obra clàssica però molt elegant en la instrumentació solista i escrita per Berwald l'any 1827. Finalment, una obra deliciosa en la forma de concert de piano en Re major escrit l'any 1855 i estructurat en tres moviments pensats a la manera de Mendelssohn, és a dir, sense pauses entre els diferents paisatges. Probablement, si hagués de triar una d'aquestes obres em quedaria amb la sonoritat especial i delicada del fagot. Personalment, és un dels instruments que més m'agraden ja que contrasten amablement amb el conjunt orquestral i ens dibuixen una nova dimensió més desconeguda del món musical. Però bé, el concert de piano és una brillant obra romàntica que potser es relaciona inconscientment o no amb el seu contemporani Robert Schumann. Berwald va ser un dels grans i de qui un dia en parlarem en relació amb alguna de les seves simfonies les quals, des d'ara mateix, recomano fervorosament... mentrestant, obrim la ment i viatgem a Suècia o potser pels catalans i mediterranis, en general, seria desitjable que fos ella la que viatgés a la preciosa Mediterrània i ens il·lustrés una mica més ja que si alguna cosa tenen a Suècia és coneixement!

El concert de piano interpretat per la Sassari Symphony Orchestra, amb Maurizio Paciarello al piano i Roberto Diem Tigani (1954-2016) a la batuta. 

El concert de fagot interpretat la Malmö Symphony Orchestra sota la direcció de Sixten Ehrling (1918-2005).

L'obertura interpretada per Ulf Björlin (1933-1993) dirigint la Royal Philharmonic Orchestra.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)

CPDL: No disponible
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: