dilluns, 18 de juny de 2012

DRUSCHETZKY, Georg (1745-1819) - Harpsichord Concerto

Retrat del poeta Constantijn Huygens, obra de Thomas de Keyse, pintor holandès del segle XVII





Georg Druschetzky (1745-1819) compositor, oboista i timbaler bohemi nascut a Jemníky. Fem una retrospectiva a un autor del qual n'havia tingut l'enorme gust de parlar en relació amb una de les curiositats musicals més inesperades però alhora gratificants, el concert per a sis timbales i orquestra. Un concert on els tambors i la seva contundència en són els absoluts i desconcertants protagonistes. Probablement, ell va ser un dels pocs compositors que va dedicar més d'un concert a les timbales i de forma brillant. Avui recuperarem la figura de Druschetzky, cognom prou complicat de pronunciar, en relació amb un altre dels seus concerts. Ell va néixer entre boscos i muntanyes de la geografia oriental europea, aquella que tantes bones hores de música i art ens ha deixat per a la posteritat. Normal entendre, evocar bons records i trobar enginy creatiu entre tanta bellesa natural. Tot i que va ser un gran timbaler en la seva etapa de joventut, el cert és que la dedicació exclusiva a l'art musical el va fer partícip d'un càrrec més transcendent en diverses corts europees, primer a Viena i després a Hongria. En aquest segon període, el més depurat de la seva carrera, va desenvolupar una passió en un gènere concret, el de les partites o divertimentos per a instruments de vent. Motius musicals pensats per a dos fagots, dos oboès, dos trompes i dos clarinets. Per tant, Druschetzky no va ser un compositor convencional, de fet, les úniques i formals "normalitats" musicals són probablement, a banda d'una missa solemne que un dia recuperarem, el preciós concert de clavicèmbal en Mi bemoll major que avui escoltarem. Un concert de teclat pensat per a clavicèmbal tot i que en aquell temps el piano començava a prendre el relleu de forma descarada a un instrument de sonoritat delicada i dolça com el clavecí. Tanmateix, en la història de la música el clavecí va escriure un capítol a part per molts motius, un d'ells, el goig i l'honor de ser el precursor dels grandiloqüents concerts de piano de finals del classicisme i de tot allò que vindria després. El d'avui, de tres moviments ben desenvolupats, de discurs sòlid i d'interpretació solvent. Sent dilluns crec que l'alegria i l'emotivitat d'aquesta obra són un al·licient més per començar la setmana amb el motor i les piles a punt!

A la interpretació Anikó Horváth al clavicèmbal amb la Budapest Wind Ensemble sota la direcció de Kálmán Berkes.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

4 comentaris:

  1. Thank you so much for this!!! Absolutely beautiful! Do you also have the Masek Concerto of the same Cd? Gratias!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Unfortunately, I only have this work by Druschetzky. I'm searching for the Masek's works but I didn't find, yet. Patience, if I find it I will share with you!

      Thanks for your comments!

      Greetings,

      Pau

      Elimina
    2. Thanks Pau...just heard a sample of the Marek's Final.....it's very catchy!!! It's on the very same CD your Druschetzky is on. So I keep hoping....lol

      Elimina