dissabte, 23 de juny de 2012

AGRELL, Johan (1701-1765) - Sonate per il cembalo solo & Oboe concerto

François Boucher - Landscape with a Watermill
Paisate amb molí d'aigua, obra de François Boucher, pintor francès contemporani de J. Agrell





Johan Agrell (1701-1765) compositor i clavecinista suec nascut a Löth. Redescobrim novament el paisatge nòrdic, terra de sorpreses musicals amagades entre la neu i els boscos d'avets. Potser aquesta recòndita regió és la responsable indirectament que la vida d'aquest artista hagi estat quasi inexistent en els repertoris europeus. Un nom més de la constel·lació de la música, formada per centenars de compositors, intèrprets i directors que un dia van poblar massivament la nostra preciosa Terra. I un cop més, un nom que va viure íntegrament en el segle XVIII. Agrell, de qui en coneixem molt pocs detalls de la seva dilatada existència, va néixer a la regió d'Östergötland, a Suècia. Una regió rodejada de bells paisatges i d'abundants llacs en un país que associem a la quasi perfecció d'allò conegut com a Estat del Benestar. En un dia de 1701 naixeria aquest autor de qui poca biografia en podem aportar. Pel que sabem, estudiaria a la veïna ciutat d'Uppsala i seria des d'allà que viatjaria per les més diverses geografies europees assolint l'any 1734, a la Cort de Kassel a Alemanya, el càrrec de violinista de la seva orquestra. La promoció i la bona feina el catapultarien, mai millor dit, a un dels càrrecs més apreciats en aquell temps, el de mestre de capella de Nuremberg. Autor d'un mínim de 22 simfonies, concerts per a diversos instruments, sonates, cantates el seu va ser un repertori bastant prolífic i amb força presència musical en els respectius centres musicals on treballaria. En aquest context, situaríem el conjunt d'obres del dia d'avui integrades per dues sonates de clavicèmbal i  un preciosista concert d'oboè. D'entrada la sonata en Si bemoll major per a clavecí d'estructura i forma netament clàssiques amb constants referències al geni d'Scarlatti. Seguidament, el concert d'oboè en Si bemoll major on el dibuix arquitectònic és el característic de l'època. Finalment, el conjunt el tancarà la sonata número 3 per a clavecí de postulats i mètodes semblants a la primera. Totes elles bones mostres d'un artista del qual, avui dia, tot just en coneixem unes poques partitures. Notes sense més ambicions que les d'entretenir a una cort de torn però que es mereixen el respecte més gran de tots aquells que estimem i valorem la feina feta durant el classicisme i la seva edat d'or. Dissabte de calor, que la bellesa de la música de l'oboè, el clavecí i la orquestra ens refresquin l'esperit en aquest segon dia d'estiu... on la calor, malauradament, ja és vehementment amb nosaltres!

Les sonates interpretades per Eva Nordenfelt.

El concert interpretat per Lars Henriksson a l'oboè, amb el Concerto Copenhagen Orchestra i la direcció d'Andrew Manze.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

7 comentaris:

  1. Estimado Pau, ¿podría reactivar este enlace? Se lo agradecería

    ResponElimina
    Respostes
    1. Solo puedo resubir las sonatas de clavecín. La edición de 'Solo Concertos' no la encuentro... Lo siento!

      Elimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. Estimado Pau, el link ya no funciona. ¿Podrías volver a publicar el enlace? Muchas gracias

    ResponElimina
  4. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina