dimecres, 21 de març de 2012

MOZART, Wolfgang Amadeus (1756-1791) - Vesperae Solennes, K.339

Obra de Samuel Prout, pintor anglès coetani de W.A. Mozart





Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) compositor austríac nascut a Salzburg. Com ahir Messi (perdoneu l'extravagant comparació però algú ho havia de dir) Mozart, en el seu art, fou un geni i com a tal parlar d'ell és sempre un privilegi, com és el cas d'avui. Podem abordar-lo de múltiples maneres però l'excel·lència serà el denominador comú. Per tant en aquest espai, Mozart el fill i l'esperit sant, sempre hi tindran un lloc ponderant, una reserva pròpia ja que, el mirem per on el mirem, sempre ens sorprendrà. La seva vida impròpia i diferenciada, sembla ser, dels músics il·lustrats de l'època, de gran correcció formal i d'actitud moral inqüestionable (l'exemple perfecte seria el seu pare Leopold), fou un compendi entre la hiperactivitat creativa, recordem que va viure només 35 anys i va escriure més de 600 obres d'una enorme qualitat, i el caos temperamental que el va convertir en una persona de comportaments poc ortodox. Probablement, aquesta indeterminació vital associada al seu confús i erràtic caràcter el va ajudar a ser un dels artistes més creatius i innovadors del seu temps, tenint en compte l'enorme restricció imposada pels seus protectors en quan estil, forma i contingut musical. Tot i això, la seva voluntat llibertària i en certs aspectes anàrquica el va fer capaç de crear una música sublim i de convertir en or tota partitura que naixia de la seva extraordinària ment capaç de transcriure en lletra qualsevol música que gosés passejar-se pel seus hemisferis cerebrals. L'enorme producció sacra de Mozart és un estímul ja que gaudir-ne no tan sols és un plaer sensorial sinó que cada audició és una sorpresa, un detall amagat on la interpretació ens pot transportar a una nova dimensió de genialitats d'aquest juganer del pentagrama perdut per la geografia austríaca. Avui una nova mostra, una sèrie de salms litúrgics sota el títol de Vesperae solennes de confessore K.339. Amb peces com un Magnificat, un Beatus Vir, un Laudate Pueri, un Dixit Dominus, un Confitebor i un Laudate Dominum. Totes elles recurrents a l'hora de fer-ne transcripcions musicals. I seré reiteratiu amb un fet, si es fes missa, litúrgia o actes en honor, glòria i devoció espiritual amb aquesta música, de ben segur que l'aforament eclesiàstic quedaria curt i sinó, temps al temps... per tant, menys paraula de Déu i més música que, probablement, la majoria de mortals, immortals, espectres, ànimes etèries, extraterrestres i animals ho agrairem!

I com no podia ser d'altra forma, una interpretació de la mà del cor i orquestra de The English Concert i amb Trevor Pinnock a l'orgue i direcció és garantia, en qualsevol cas, d'excel·lència.

Gaudiu i compartiu en aquest plujós primer dia primaveral!



Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. En verdad el estilo es interesantemente distinto al de Bach o Galuppi!....!..El laudate pueri
    tiene fuerza,tiene fuego ardiente que abraza y entuciasmo arrollador....!
    con toda la razon dices que " en música el gran maestro fue Bach y el gran genio fue Mozart!"
    y su Laudate dominumm exquisitamente magnifico...aun que laverdad os amo a los tres!!! Bach,Galuppi y al genio Mozart...!!!!

    Gracias por compartir tanta belleza*

    Energica,fuerte,maravillosa !!!!

    ResponElimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina