dijous, 19 de gener de 2012

DE BERIOT, Charles August (1802-1870) - Violin Concerto No. 2, Op. 32

Al Teatre, obra de Jean Louis Forain, pintor francès coetani de C.A. De Beriot




Charles August De Beriot (1802-1870) compositor i violinista belga nascut a Lovaina. Novament, un compositor romàntic perdut i oblidat del panorama musical, semblant a K. Davidov, de qui en parlàvem fa uns dies. Com ell, De Beriot va viure exclusivament pel seu instrument, en aquest cas, el violí. Biogràficament, va néixer en el sí d'una petita ciutat de la regió de Flandes. De perfil autodidacta, es va iniciar en l'art del violí amb un deixeble del més que reconegut i admirat violinista G.B. Viotti, va treballar com a violinista de cambra del rei Carles X de França i de Guillem I dels Països Baixos. Viatger incansable, va realitzar gires per Europa amb el seu inseparable violí tot guanyant protagonisme fruit dels seus treballs virtuosos amb el seu instrument de corda fregada. Admirat, es va casar amb la mezzosoprano Maria Malibran, molt famosa al seu temps per les seves actuacions en les òperes rossinianes. Si bé el seu matrimoni, en certs aspectes, va ser una comèdia molt a l'estil de les obres de Rossini on apareixien actors interessats, antics amors en una autèntica paròdia real. De fet, "Malibran", així era com la coneixien artísticament, va ser tota una figura mundial fruit de la combinació única d'una veu i una bellesa inigualables. De Beriot era un afortunat d'estar amb aquesta autèntica diva la qual tenia com admiradors, entre molts altres, al mateix Rossini, Donizetti, Bellini, Mendelssohn, Lizt o Chopin, sens dubte, un mite romàntic i una llegenda de la òpera de la qual se'n han fet fins a quatre pel·lícules al llarg del segle XX.

Tornem estrictament a De Beriot que, molt probablement, deu part del seu reconeixement a la seva relació romàntica amb "Malibran" i no tant com a recompensa dels seus treballs. Com dèiem, De Beriot va compondre obres, únicament, per al seu violí que tant estimava. Tenint en compte el context de l'època, tot compositor havia d'escriure òperes per fer-se un lloc a l'escena i història musical. Evidentment, i fidel als seus principis, va seguir a la seva, content amb el seu rol i la seva vida. Tutor i mestre d'autèntics genis violinistes com H. Vieuxtemps i H.W. Ernst (de qui en parlàvem en relació amb el seu concertino op.12), va haver de renunciar definitivament al seu art degut a una progressiva ceguera i a una paràlisi del seu braç esquerra. En honor i glòria d'aquest artista belga, virtuós del violí i autor de 10 concerts per a aquest instrument, m'agradaria recuperar una de les seves obres concertants, concretament el concerts per a violí número 2. Refinat i elegant, representa fidelment un romanticisme que, probablement, va ser un reflex de la seva vida i que tant bé ens ho il·lustra la pintura d'avui.

El concert, el número 2 en Si menor Opus 32, es tradueix en tres moviments:

1. Allegro maestoso - 14:00
2. Andantino - 5:34
3. Rondo russe - 8:50

En l'interpreta la Slovak Radio Symphony Orchestra amb Philippe Quint al violí i sota la direcció de Kirk Trevor.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):


BERIOT, C.-A. de: Violin Concertos Nos. 2, 3 and 5

Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris: